BMW X5: Storingscodes P0120, P0121, P0221, P1639

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.4

Ik plaats dit berichtje/vraag voor mijn jongste zoon.
Regelmatig heeft hij problemen met het in noodloop vallen van zijn wagen.
Toevallig was het gisteravond weer raak en heeft hij de ANWB er bij laten komen.
Deze heeft alles gereset en de storingscodes uitgelezen: Storingscodes P0120, P0121, P0221, P1639

Verder werkt vanaf dat moment (vanaf de noodloop) zijn airco en ventilator niet meer en blijft het laadstroomlampje continue branden.

Aldus de ANWB zou het gasklephuis het probleem zijn en diende dus eigenlijk vervangen te worden????

Kan iemand ons hier verder mee helpen?

E34

Geplaatst door E34 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou even langs de dealer gaan, die kan meer uitlezen.
Anders kan het wel eens een dure grap gaan worden.

E34 (0), 14 jaar geleden

Heb inmiddels zelf het een en ander nog even nagekeken en gemeten.

Alle zekeringen zijn heel aangaande de ventilator en airco, zo ook de bedrading
Accu levert op dit moment 11,71 volt gemeten op de punten welke ook gebruikt worden voor hulpstart.
Wanneer de motor draait is de spanning slechts 11,45 volt dus van laden is geen sprake.

Waarschijnlijk ligt de dynamo er dus uit (defect)

Ook het stationair toerental was te hoog maar is inmiddels hersteld.

Straks inderdaad maar even kijken of de dealer tijd heeft om uit te lezen (als er wat uit te lezen valt want de ANWB heeft alle foutcodes gereset)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dynamo is dan zeer recent defect geraakt. Je kunt zonder dynamo niet dagen doorrijden.
Afhankelijk van het energieverbruik is de accu na 1 tot 2 uur helemaal leeg!

E34 (0), 14 jaar geleden

Mijn zoon stond bij Wormerveer met panne en is na het resetten direct naar huis gekomen (1/2 uurtje rijden naar Alkmaar) daarna is er niet meer mee gereden.
Dus dat klopt wel wat je zegt.
Dealer heb ik inmiddels gebeld maar hebben het verschrikkelijk druk en bellen terug zeggen ze om een afspraak te maken.

Heel frapant was dat in eerste het Motor Managment lampje ging branden, direct daarna stopte de auto.
Na het resetten was er dus het probleem van de blower, airco en dynamo.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst de dynamo repareren. Dan een behoorlijke proefrit en daarna uitlezen.

Blower en Airco kunnen wel eens uitgeschakeld worden omdat de spanning te laag is door slimme elektronika die probeert om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan zonder dat er wordt bijgeladen.

E34 (0), 14 jaar geleden

Tot zover bedankt voor de tips.
Heb inmiddels een afspraak gemaakt met een bevriende garage die exact hetzelfde vertelde: [quote]Blower en Airco kunnen wel eens uitgeschakeld worden omdat de spanning te laag is door slimme elektronika die probeert om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan zonder dat er wordt bijgeladen.[/quote]
De dealer had inmiddels ook een prijsopgaven gedaan van c.a. 5000,00 tegen de bevriende garage rond de 1100,00 in het uiterste geval.

Ik hou jullie hier op de hoogte vanhet verloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.