BMW 3-Serie: Ventilatie 'Fluit'

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d

Sinds kort 'fluit' mijn ventilatie. Het is vooral erg hard wanneer de ventilator niet erg hard draait. Airco aan of uit maakt geen verschil, ook eventuele andere opties van de climatecontrol lijken niets uit te maken.

boccaccio

Geplaatst door boccaccio (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

lekkage vd kleppen
denk dat de afdicht stroken verdroogd en stuk zijn
blijft er lucht door een zeer kleine spleet komen
en dat gaat fluiten

Wessel123 (0), 16 jaar geleden

Ik heb exact hetzelfde probleem.
Is dit eenvoudig te verhelpen? Kan ik de stroken zelf vervangen of moet ik dat bij een garage laten repareren?
Zo ja, hoeveel zou dit ongeveer moeten kosten?

Alvast bedankt,

Wessel
BMW 3.18i Touring 2001

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

dat fluiten doet hij dat ook als je stilstaat zo ja dat doen of je koolborstels of de lagertjes van je ventilator,of bedoel jij het fluiten vanwege luchtdoorlaat tijdens het rijden

Wessel123 (0), 16 jaar geleden

Dat heb ik ook als ik stil sta. Dus dat betekent dat het de koolborstels of de lagers zijn van de ventilator. Is dit eenvoudig te verhelpen?
Kan je iets zeggen over de kosten?

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Het fluiten wordt inderdaad veroorzaakt door de motor. Het is tijdelijk op te lossen door WD45 op de lagers van de ventilatie motor te spuiten. Over het algemeen zal het fluiten dan weer terug komen met het bijkomende effect dat er veel rotzooi op de lagers zal komen door de kleverige eigenschap van WD40. Dit zal de levensduur van de motor verkorten.

Een permanente oplossing daarintegen is om de kachelweerstand te vervangen (75,-), werkt dit niet dan moet je ook de motor (laten) vervangen. (+300,-) Ik moet er echter bij zeggen dat bij mij het fluiten vanzelf is weggegaan en is vervangen door een ander vaag, maar minder storend probleem. De ventilatie motor klink nu, net na het starten, als een helicopter die net zijn motors aan zet waarbij de rotors steeds sneller gaan draaien tot ze hun normale snelheid hebben bereikt.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

werkt jou kachelventilator gewoon op alle standen ,zo ja laat dan die weerstand maar lekker zitten en overweeg even of je het motortje vernieuwd of even schoonmaakt, de collector waar de borstels overheen lopen licht met een schuurpapiertje schoonmaken,schuurpapiertje ertegenaanhouden en ronddraaien en lagertjes inolieen .

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

dat helicoptor geluid komt omdat er lagerspeling is ontstaan[quote=boccaccio]Het fluiten wordt inderdaad veroorzaakt door de motor. Het is tijdelijk op te lossen door WD45 op de lagers van de ventilatie motor te spuiten. Over het algemeen zal het fluiten dan weer terug komen met het bijkomende effect dat er veel rotzooi op de lagers zal komen door de kleverige eigenschap van WD40. Dit zal de levensduur van de motor verkorten.

Een permanente oplossing daarintegen is om de kachelweerstand te vervangen (75,-), werkt dit niet dan moet je ook de motor (laten) vervangen. (+300,-) Ik moet er echter bij zeggen dat bij mij het fluiten vanzelf is weggegaan en is vervangen door een ander vaag, maar minder storend probleem. De ventilatie motor klink nu, net na het starten, als een helicopter die net zijn motors aan zet waarbij de rotors steeds sneller gaan draaien tot ze hun normale snelheid hebben bereikt.[/quote]

boccaccio (0), 16 jaar geleden

[quote=robby10030]dat helicoptor geluid komt omdat er lagerspeling is ontstaan[quote=boccaccio]Het fluiten wordt inderdaad veroorzaakt door de motor. Het is tijdelijk op te lossen door WD45 op de lagers van de ventilatie motor te spuiten. Over het algemeen zal het fluiten dan weer terug komen met het bijkomende effect dat er veel rotzooi op de lagers zal komen door de kleverige eigenschap van WD40. Dit zal de levensduur van de motor verkorten.

Een permanente oplossing daarintegen is om de kachelweerstand te vervangen (75,-), werkt dit niet dan moet je ook de motor (laten) vervangen. (+300,-) Ik moet er echter bij zeggen dat bij mij het fluiten vanzelf is weggegaan en is vervangen door een ander vaag, maar minder storend probleem. De ventilatie motor klink nu, net na het starten, als een helicopter die net zijn motors aan zet waarbij de rotors steeds sneller gaan draaien tot ze hun normale snelheid hebben bereikt.[/quote]
[/quote]
En hoe los je dat op?

Hans4040 (335) PRO, 16 jaar geleden

Zit er niet gewoon een blaadje of takje in de ventilator? (helikopter geluid)
En iets wat niet stuk is hoef je niet te vervangen.
We gaan geen motor vervangen als je hem alleen maar hoeft schoon te maken en opnieuw te smeren.
Gewoon collector reinigen/opschuren met fijn schuurpapiertje, borstels controleren en zonodig vervangen.
lagers smeren met druppeltje motorolie. (niet met WD40, want dat loopt er weer uit)
aansluitingen van de weerstand schoonmaken en beetje vet er op, klaar......
Hierna gaat ie weer jaren mee.

mvg,
Hans.

boccaccio (0), 16 jaar geleden

volgens mij is het geen takje, de snelheid van de ventilator gaat steeds in 'stappen' sneller. Doet mij erg denken aan de helicopter die net start.
maar daarnaast ben ik het met je eens Hans, echter lees is steeds weer op e46fanatics dat het demonteren van de kachelventilator een hels karwei is. en dat het bijna niemand lukt om de motor er onbeschadigt uit te krijgen. Of zie ik dit verkeerd?

boccaccio (0), 16 jaar geleden

[quote=robby10030]werkt jou kachelventilator gewoon op alle standen ,zo ja laat dan die weerstand maar lekker zitten en overweeg even of je het motortje vernieuwd of even schoonmaakt, de collector waar de borstels overheen lopen licht met een schuurpapiertje schoonmaken,schuurpapiertje ertegenaanhouden en ronddraaien en lagertjes inolieen .[/quote]
Heb je hier ervaring mee met een e46?

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

het uit en inbouwen is bij elke auto anders dat ligt aan je sleutelinzicht,maar waar het omgaat is bij zowat bij elke auto hetzelfde[quote=boccaccio][quote=robby10030]werkt jou kachelventilator gewoon op alle standen ,zo ja laat dan die weerstand maar lekker zitten en overweeg even of je het motortje vernieuwd of even schoonmaakt, de collector waar de borstels overheen lopen licht met een schuurpapiertje schoonmaken,schuurpapiertje ertegenaanhouden en ronddraaien en lagertjes inolieen .[/quote]
Heb je hier ervaring mee met een e46?[/quote]

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Ja precies. Maar wat ik er over gelezen heb is het praktisch onmogelijk om de motor er uit te krijgen zonder de schoepen te breken. Een nieuwe plaatsen zou iets makkelijker zijn omdat, i.i.g. in america de vervangings motor afneembare schoepen heeft.

Maar ik kan het fout hebben, ik heb het nog nooit zelf gedaan namelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.