BMW 3-Serie: vermogen weg na 5 min

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: eta 2.7, Motorinhoud (cc): 2700

Gisteren is de bmw plotseling uitgevallen na 8 km van huis.
auto gestart maar liep stationair heel beroerd.
dus auto naar huis gesleept.
Vanmorgen de BMW gestart en liep als een zonnetje.
dus koud starten iets verhoogd stationair hierna zakt die netjes naar normaal toerental.
Aantal min stationair warm laten draaien en weg voor een proefrit.
de proefrit duurde niet lang. na 5 km viel de BMW weer uit en zelfde beroerd lopen.
dus koud geen probleem maar daana word het snel een drama.
Is deze BMW uit te lezen. er zit een kleine ronde stekker onder de kap.
Hebben we hier te maken meet een hall sensor die gaat overlijden.

Geplaatst door

jorini (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk wat je mist als hij uitvalt , vonk of benzine , dan weet je in welke richting je moet zoeken.

Uitlezen bij dealer of een bmw specialist zou mogelijk moeten zijn.

voyager 0

8 jaar

Even met andere problemen bezig geweest, maar probleem bmw is er nog niet opgelost..
Zo gauw de motor op temperatuur komt gaat deze heeeel beroerd lopen..
en volgens het olyslager autoboek is de temp sensor met twee amp schuifjes degene die koelwater temperatuur aan het motronic door geeft..
Dus een nieuwe sensor besteld .
De oude en nieuwe in een pannetje op het gas fornuis getest, Het is een schakelkontact dit afhankelijk van koud of 80 graden..
Sensor vervangen maak niks uit probleem blijft het zelfde.
Deze sensor heeft dus niks te maken met de motronic maar welke dan wel??.
Er zitten vier tempsensoren bij het termostaathuis. 1 gele en 3 bruine.
heb helaas niet het goede motronic schema van deze 2,7 eta uit 1986
kan iemand van het forum mij deze mailen

jorini 0

8 jaar

kan mij iemand een overzicht schema posten van de sensoren in de motorruimten.
Kom niet verder met de bmw.

jorini 0

8 jaar

Inverband met een paar dagen vakantie niet zo veel gedaan.
Wel alle slangen en vacuum slangetjes gecontroleerd.
onderstaande forum een uitgebreide uitleg en foto's.
Maar hier is het ook stil

http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.p...

jorini 0

8 jaar

Gisteren een specialist voor de e30 in velp gebeld.
http://www.autosnellink.nl/bmw-specialis... Probleem voorgelegd aan de telefoon..Hij heeft niet een pasklaar antwoord voor het probleem Kon me wel vertellen dat dit type niet meer uit te lezen is doordat de apparatuur hiervoor weg is en niet meer door bww geleverd word. Wil wel een poging wagen om de storing eruit te halen maar heeft pas in september tijd.

Vervolgens een mailtje aan Smeet solutions http://www.diagnoseapparatuur.nl/?gclid=...
gestuurd of zij kunnen leveren. Helaas zij hebben niets.
Wie kan mij verder helpen in de buurt van Zevenaar.
https://www.youtube.com/watch?v=37uijJ9I...
eerste deel is koude start en tweede deel is als auto warm is dus bedrijfswarm.

jorini 0

8 jaar

Gisteren tot de conclusie gekomen dat als de bmw in storing valt de ontsteking helemaal van slag is.
als de motor koud is loopt deze heel netjes. met stroboscoop alle cilinders/bougie kabels regelmatige ontsteking.. als de motor warm wordt en gaat horten en stoten zie je dat de ontsteking helemaal van slag is.
Bougies eruit gehaald zijn helemaal zwart uitgeslagen. vervolgens alle kabels doorgemeten 6kohm.
Verdelerkap eraf is gewoon nieuw.
Vervolgens deze nieuwe bougies aangesloten en los op kleppendeksen gelegd. Auto is nog enigzinds op temp en zie dat als je start de eerste twee slagen alle bougies vonken en na deze twee slagen word het de helft.
vervolgens met testlampje op de primaire kant van de bobine gemeten. En ja de eerste twee slagen goed en dan halveert de frequentie van pulsen.
De aansturing naar de bobine gaat fout.
omdat de bmw de eerste 5 tot 10 min goed loopt(koud) de temp sensor vervangen. Orgineel is dit een geelkleurige en de vervanger is blauw. Omdat ik het niet vertrouwde deze beide sensoren met elk een multimeter in een pannetje water op gasfornuis gecontroleerd. Ze zijn beide gelijk in ohmse waarden.
probleem is dus nog steeds niet opgelost. auto valt na een paar min uit.
enigste wat ik nu weet is dat de aansturing vanuit de computer na de bobine na een x tijd ontregeld.
Lamdasonde zal ook wel helemaal geroet zijn.
Computer kapot ??

jorini 0

8 jaar

Hierbij op een rij wat er tot nu toe is uitgevoerd:

De temperatuursensor bleek niet een blauwe aansluiting te hebben maar een gele stekker.
Deze is door gemeten en geeft exact dezelfde waarde af als de nieuwe temperatuursensor.

Omdat we nu twee temperatuursensors hebben kunnen we simuleren dat de motor warm is door één sensor buiten de motor in warm water (95 graden) te plaatsen. Dit heeft echter geen effect.motor valt hier niet op uit

Verdelerkap en bougie’s gedemonteerd en gecontroleerd. Beide waren in orde. Verdelerkap is circa 10.000 km geleden volledig vernieuwd. Nieuwe bougie’s geplaatst

Lambdasonde gecontroleerd.
Gemeten stekker los 0,8Volt
Ter controle de bobine direct aangesloten op de vaste 12V + van de accu om het wegvallen van de geschakelde + van het contactslot uit te sluiten.
Een andere bobine aangesloten zonder resultaat.

De twee blauwe relais in de motorruimte vervangen voor nieuwe.
Grijze relais hiernaast verwisseld voor een nieuwe. Deze schakelt op de + van het contact.

Computer los gehaald en opengemaakt. Computer betreft de Bosch Motronic 0 261 200 027. Op internet is terug te vinden dat het hierbij gaat om de Motronic 1.0 variant die niet uit te lezen is.

Computer visueel gecontroleerd op contacten en geur. De contacten op de printplaat vertonen geen breuken, zwarte plekken of solderingen die zijn losgekomen.

Computer verwarmt met een fohn bij koude motor als de motor goed loopt. Geen resultaat.
Computer gekoeld bij een warme motor als de storing erin zit. Geen resultaat.


Conclusie:
Motor loopt goed bij koude start. Alle bougie’s vonken. Geen missend vermogen.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is (80-85 graden) gaat de motor ineens anders lopen. Storing komt niet langzaam inzetten maar echt in één keer.

De ontsteking is hetgeen wat faalt. De bougie’s vonken circa één tot twee volledige omwentelingen van de motor. Hierna vonkt de motor zeer onregelmatig. Cilinder 1 blijft op tijd ontsteken, de overige cilinders vonken niet tot zeer onregelmatig. Dit is ook terug te zien in het filmpje.

jorini 0

8 jaar

na een telefonisch contact met een e30 specialist.
De 325e heeft twee sensoren (hall) op de versnellingsbak zitten.
1 is voor de toerenteller en de 2é is voor de ECU motronic.
Deze twee sensoren zijn identiek en kunnen zonder probleem omgewisseld worden.
Sensoren eruit en ohms doorgemeten zijn ongeveer 1000ohm. ze zijn ook magnetisch en met een stukje iizer ervoor zie je dat de digitale multimeter hierop reageert.
sensoren omgewisseld en verdomd hij doet het weer.
Echter na een een uur rijden ávonds niet meer starten.
zeg mijn zoon: ja voorheen viel mijn toerenteller ook wel eens spontaan uit en later doet die het weer.
conclusie twee nieuwe sensoren bestellen en dan weer verder kijken.

jorini 0

8 jaar

Sensoren via internet besteld. Duurde even voor ze geleverd werden.
De BMW rijd nu een goede week zonder uitval.
Probleem opgelost.
Dank zij e30 specialist in Nijkerk op het goede spoor gezet.

met vriendelijke groet,
Johan

jorini 0

8 jaar

Zie 12-06-2016 !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.