Beste techneuten, monteurs, sleutelaars, prutsers (met soms goeie ideeen), slopers en fixers.
Het probleemgeval: BMW 524td 1989 (E34) met een electronische brandstofpomp (EPVE 0 460 406 997) en getande riem. De motor is geleverd in de E28 524d en 524td (beide met mechanische pomp), de E30 324d en 324td (electronische pomp) en dus de E34 524td (electronische pomp).
Omdat de dieselpomp nogal stevig lekt, zal ik hem moeten uitbouwen. Waarschijnlijk is een keerring aan vervanging toe. Oorzaak van een defecte keerring is meestal speling op de as van de pomp. Keerring vervangen is dus een tijdelijke oplossing. Met een beetje mazzel valt het mee en kan ik de pomp laten fixen door een specialist.
Vraag: in een oud topic lees ik dat een electonische brandstofpomp alleen op tijd te zetten is door een dealer of een specialist. Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen, b.v. 1-hoe werkt een brandstofpomp, 2-hoe wordt het inspuitmoment bepaald, 3-kan dit achteraf bepaald worden als ik de pomp eerst zelf inbouw, 4-kan ik de pomp uitbouwen zonder eerst te markeren o.i.d???
Tips m.b.t. het vervangen van een distributieriem bij dit type motor (m21) stel ik sowieso zeer op prijs.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het vervangen van een dis riem en of pomp is eigenlijk niet zo moeilijk maar als je het nog nooit gedaan hebt is het verstandig om speciaal gereedschap te hebben
het is nogal moeilijk om zo uit te leggen hoe je de riem vervangt
ik kan eventueel wel de handleiding kopieeren en eventueel faxen als je er wat aan hebt (heb het helaas nog niet digitaal)
ook heb ik de afmetingen van het speciaal gereedschap voor als je misschien handig bent met staal dan kun je die zelf maken
De brandstofpomp word geblokeerd door een 1 cm dikke stift
succes als je nog iets wilt weten hoor ik het wel
Hallo Thomas. Ik ben zeker geinteresseerd in de handleiding. Ik wil hem eventueel ook wel voor je digitaliseren op m'n werk. Zo help jij mij en dan heb jij meteen de boel ook digitaal. Verzending e.d. uiteraard op mijn kosten.
Vanochtend trouwens begonnen met de klus. Moer (32) van de viscofan had er weinig trek in (engelse draad, dus tegengesteld). Eerst maar ingespoten met WD40.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar