BMW 7-Serie 1989: Waarschuwingsgong blijft ongecontroleerd luiden

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine

Als contact wordt uitgeschakeld luidt de "gong" (linksonder in dashboard), ook na vergrendelen van de auto, ongecontroleerd (soms wel, soms niet, verschillende intervallen). Tevens brandt de groen/oranje balk in het instrumentenpaneel waar normaal de service intervalmelding verschijnt. De "gong" heeft normaal als functie om aandacht te vragen voor mededelingen van de boord-computer, zoals lage buitentemperatuur en laag ruitesproeier-niveau. Suggesties zijn welkom.

Geplaatst door

vincent11807 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je kunt de lol op bij deze type's,vooral als ze wat ouder worden...vele monteurs hebben het vloeken geleerd op dit model,enkele mogelijkheden zijn combi-instrument stuk,massagebrek,verlichtingstoring,handremschakelaar,deur en kofferdekselschakelaar enz,enz,veel succes gewenst!

arnold690 0
badge

20 jaar

de service interval melder en het storingsmeld systeem worden geregeld door een van de "zwarte kastjes" die onder de achterbank zitten. Bij wat oudere auto's willen deze nog wel eens kuren vertonen. kontroleer eerst of de massapunten onder de bank corrosie vrij zijn. in jou auto kun je een elektrisch verstelbare achterbank aantreffen, deze dient zeer voorzichtig te worden verwijderd ivm kortsluitgevaar, ook zit er een safety switch onder deze bank in het plastic accudeksel, als deze stuk gaat doet de auto niets meer wees dus voorzichtig! eventueel kun je als je duits begrijpt je registreren bij www.7er.com, dit is een uitgebriede site aleen voor de 7 serie, en biedt na registratie toegang tot een hele rits aan technische tips en truukjes, groeten Osl jaap.

i.blom 0

20 jaar

Waarschijnlijk heb je last van een set kapote elko's in je instrumenten cluster. link dash cluster caps als je een grijze achterplaat hebt op je cluster en op als je een blauwe achterplaat hebt op je cluster. Deze reparatie kost max. 5 euro als je het zelf doet. Als je niet kan of durft te solderen moet je gewoon met de cluster (of nog beter met de printpaat) in je hand langs gaan bij een electronica reparatie winkel. Waarschijnlijk willen ze voor een 10 tal euro's wel de benodige componenten vervangen.



De electronica van een E32 is vrij simpel vergeleken met enkele nieuwere modelen. Het nadeel is dat er VEEL inzit. De E32 heeft nog geen centrale bus dus er ligt een ontiegelijke hoeveelheid bedrading. Maar met een beetje electronica kennis, de electrische schema's en gezond verstand kun je de meeste problemen wel oplossen.



De zwarte kastjes onder de achterbank hebben niets te maken met de service interval melder en het storingsmeld systeem (check control). De kastjes onder de achterbank zorgen voor de elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, ruitewissers, IR-afstand bediening, alarm, PDC, elektrische achterbank besturing,... De service interval melder wordt direct in het instrumentenpaneel berekend en het storingsmeld systeem stuurkastje zit onder de motorkap in de linker zekeringen kast.

Johan5638 0

20 jaar

Als het de kast onder de motorruimte is dan zal dat het Soldeer probleem kunnen zijn. In deze kast zitten een aantal relais welke na een x aantal jaren een slechte verbinding kunnen hebben en zo de meest stompzinnige storingen kunnen veroorzaken, de olossing is simpel, alle contacten opnieuw solderen. Oja, bij een e34 zit alles wel onde de achterbank Heb e.e.a door elkaar gehaald Mijn excuus!

i.blom 0

20 jaar

Das dan weer de LKM of evt het "mustard coloured" relais. Die sturen het licht aan. Daarin zitten een aantal zware relais waarvan de soldeer verbindingen door de jaren heen lostrillen. Das weer een heel ander probleem. Als deze stuk zijn dan krijg je steeds de melding dat er een lamp stuk is. ("stand licht" i.c.m. "rucklicht" voor het relais of "abblend licht" voor de LKM)



De e34 heeft twee versies van de electronica onder de achterbank een "high" en een "low". De low versie heeft i.p.v. een geintergreerde generalmodule en relais module combo losse stuurkastjes voor de centrale deur vergrendeling en de ruitenwissers. Of een kale versie van de RM en GM waar bijv. geen ondersteuning inzit voor electrische ramen.



De electronica layout van de "high" versie (standaard vanaf 525i) is (90%) identiek aan die van de E32. Je kunt veelal de modules van de E34 in de E32 gebruiken en andersom.


Johan5638 0

20 jaar

Bedankt hiermee heb je het voor mij een stuk duidelijker gemaakt, mijn ex e34 was n std 524td, deze heb ik geheel gestript en de elektronica bewaard, is deze electronica geschikt voor mijn huidige 730 e32 6 in lijn ?

i.blom 0

20 jaar

Een aantal modules kun je wel gebruiken en een aantal niet. Ik kan moeilijk alle modules beschrijven en of ze wel/niet passen. Dat ligt aan de opties en de versie van de 524td. Maar de meeste waren vrij kaal. Dus zonder de "high" versie electronica onder de achterbank (die twee video cassettes met daarop RM en GM).



Maar je kan zeker gebruik maken van het IR-afstandbedieningssysteem en de LKM.


Johan5638 0

20 jaar

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn 735i uit 1987. Het was bij mij ook een kapotte condensator in het dashboard zelf. Dat zag ik pas na een paar keer kijken, maar hij was verbrand. kosten: toen 50 cent. Hij zat linksboven, een beetje in de hoek.

fred3353 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.