Chevrolet US Trans Sport: Motor wordt snel warm in stadsverkeer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.4 v6

Cevrolet Trans Sport 2001
kmstand: 250.000
brandstof: LPG G3


Eigenlijk heeft dit probleem slechts één maal goed van zich laten spreken: ik stond in de file voor een groot attractiepark en moest ten einde raad de afslag verlaten om de motor met rijwind te laten koelen. Ook moet ik er bij vertellen dat we nagenoeg probleemloos rijden. Zo'n 25.000 km per jaar en gebruiken de auto dagelijks. Sinds bijna 2 jaar geen 'D' meer maar ook in de '3' normaliter geen angstaanjagende temperatuursverhoging. Normaal blijft hij onder de 90 graden. Waarom dan dit bericht zul je denken!

Het volgende is het geval: we hebben een 1100 kg zware caravan gekocht die we gisteren hebben opgehaald. Het haaladres was 20 autominuten ver weg en grotendeels over een 80 km-zone in de stad. De temperatuur liep snel op (tot over de 115 graden), zelfs met een normale rijsnelheid. Wat me 45 minuten na aankomst opviel was dat de koelvloeistof en omliggende delen van het motorcompartiment behoorlijk heet waren (net als de motor). De radiator daarentegen was erg koud.

Radiatorprobleem? Of erger?

desperado

Geplaatst door desperado (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Motor heet en radiator koud zou een klemmende thermostaat zijn.
70 graden is overigens gewoon te koud. Meeste motoren zitten zo rond de 90 graden.
Dat kan aan je sensor of metertje liggen, dat deze te koud aan geeft.
Een keertje uitlezen met warme motor en dan eens naar de motor temperatuur kijken of die ook zo laag is.
Of controleren met een thermometer.

desperado (0), 13 jaar geleden

OLDFORD: "70 graden is overigens gewoon te koud. Meeste motoren zitten zo rond de 90 graden."

Oldford je hebt gelijk: de temperatuur is niet 70 graden maar inderdaad normaal gesproken 90-95 graden (originele post aangepast). De temperatuur loopt in de beschreven situaties op tot zeker 115 graden. zonder rijwind liep deze daar zelfs voorbij.

Morgen gaat hij naar de garage (zelf niet kundig) en hebben inderdaad de thermostaat genoemd.
Bedankt voor je suggestie.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

hmm, Thermostaat kan, maar had je de airco ook aan? en schakelt de koelvin wel in, deze komt heel laat in bij amerikanen, vaak pas bij 110 graden

met ingeschakelde airco draait de koelvin sowieso mee voor de aircocondensor, en dit wil hoge temperatuuraanwijzingen wel eens voorkomen. Met een beetje caravan raad ik altijd een oliekoeler voor de automaatbak aan....

gr

Peco Power

desperado (0), 13 jaar geleden

Het probleem was de hoge snelheid van de ventilator. Die deed het niet meer waardoor er onvoldoende koeling was.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.