Chevrolet US Lumina: stekker van lock-up systeem op de versnellingsbak

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6cl

zoals andere ook reeds gehad hebben, heb ik ook dat mijn versnelling niet uit de lock-up komt. Nu moet deze schakelaar in de versnellingsbak vervangen worden naar om nu te rijden kan ik de 4-polige stekker van de bak los maken. MAAR WAAR ZIT DEZE STEKKER. en welke kleur heeft hij.

graag wat richting waar ik deze moet zoeken als ik voor de auto sta.

tot gauw

siguemepro

Geplaatst door siguemepro (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Lumina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

heeske1 (0) PRO, 17 jaar geleden

bij de meeste bakken is het een witte vierpolige stekker...
maar laat deze maar zitten en vervang liever de lock.up.. wanneer je zonder de lock.up rijdt slipt de bak dus i.pv. dat deze blokkeert, met gevolg dat de rembanden en platen in no time verslijten..

sucses maickel

siguemepro (0), 17 jaar geleden

beste maickel,

wat je schrijft is zeker waar, maar hier in spanje kan men de aut bak niet repareren.
het volgende vraag ik mij af:
indien het probleem zich voordoet, kan ik +/_ 15 min stilstaan en wachten, waarna de bak weer gewoon schakelt. ik vraag mij af of het probleem niet komt doordat de olie te heet wordt.

met andere woorden zou een olie met een ander viscose samenstelling niet een oplossing zijn.

ik hoor graag van je.
percy

heeske1 (0) PRO, 17 jaar geleden

op die vraag kan ik je geen antwoord geven.
ik werk het meeste met de oudere autos, en daarbij maakt het niet uit welke soort automaatolie erin zit.
ik weet wel dat er verteld word dat bij nieuwere autos de oliesoort belangrijker is, maar ik verwacht niet dat dit al bij een auto van 91 is.

ik denk niet dat je het in de olie moet zoeken..
let wel dat als je zonder de lock up naar nederland wil rijden, dat je voor een revisie staat, dus dat is ook geen oplossing.

laat eens horen wat de auto exact doet als deze het mankement vertoont... wil de bak van de N niet in de D, schakelt i niet door, of stopt de auto.....waarom denk je dat het de lock.up is, dit is wel een belangrijk onderdeel van de bak..

ik hoor het.
groeten maickel

siguemepro (0), 17 jaar geleden

beste maickel,

ik probeer te omschrijven wat er gebeurt, nl te volgende:

starten, schakelen en wegrijden geen enkel probleem. op korte stukjes ( automaat schakel tot de tweede of derde versnelling) geen enkel probleem. Maar indien je meer dan een stukje rijdt, dus redelijk op temperatuur dan begint hij bij het afremmen tot stilstand gewoon afte slaan. je kan de auto in N of P schakelen en gewoon opnieuw starten, maar indien je naar de D schakel om weg te rijden slaat de auto af. Je merkt dat de auto gewoon nog in een vorige versnelling blijft staan. Alleen met veel gas en direkt optrekken komt de auto van zijn plaats. Als dit gebeurt moet ik +/= 15 min wachten en stilstaan dan kan ik weer gewoon schakelen en rijden.

Mijn inzien was het dus alsof de autm.bak in de lock-up blijft staan en deze pas bij afkoelen uitslaat. Dus ik denk aan de olie die te heet wordt en daardoor de lock-up voor versnelling vastzet.

Ik heb van ander gelezen dat je dus het lock-up stekker moet losmaken maar dan heb je geen overdrive meer. Natuurlijk wil ik geen verder schade aan de bak brengen dus vertel wordt dat je via een deksel op de versnellings bak bij de schakelaar kan komen en deze vervangen.

Hoe moet ik dat hier (spanje, Barcelona) doen of laten doen.
ik hoop dat je nu wat meer weet.
vr gr
siguemepro

heeske (0), 17 jaar geleden

oej..
ik weet niet of dit je lock.up is...

in veel gevallen is de bak toch veer heen versleten bij deze klachten, ik wil je niet bang maken maar het volgende is dan heel vaak aan de hand.
door de warmte ontwikkeling (wat weer komt door versleten platen) blijft de bak aan elkaar gaplakt of eigenlijk door dat versleten delen invreten op elkaar.
laat je de bak afkoelen, dan kan door de krinp bij afkoelen de boel weer loskomen.
in veel gevallen blijft het binnenwerk zelfs gewoon vast zitten..

een versleten bak hoeft niet slechter te gaan schakelen, het is net een beetje als bij remmen.. pas als de blokken echt helemaal op zijn remt de auto slechter.
zo is het bij de platen ook, als de voering er bijna af is, gaat de bak langzaam aan meer slippen met warmte en invreten van de onderdelen tot gevolg... met als resultaat dat de bak blijft plakken..

je hebt in dit geval dan geluk dat korte stukken wel gaat.
ik weet niet waar bij deze modellen (91) de lock.up zit, je kan het probeeren,
je zou moeten zoeken op internet naar een exploded view van jouw type bak.. als je weet welk type je eronder hebt.
of eens een bezoek brengen aan een merk dealer als die daar in de beurt is,maar ik ben bang dat je toch voor een revisie staat.

sucses maickel

moparronnie (0), 17 jaar geleden

Als dit een drie traps automaat is (TH 125) dan kan je de stekker gewoon lostrekken op de automaat.
Dit zal waarschijnlijk het geval zijn want deze transmissies hebben daar het meeste last van. ( Lock up solenoid blijft vastplakken)
De transmissie zal dan geen lock up hebben en zal daardoor warmer worden maar om thuis te komen zal dat geen probleem zijn.
In bergen gebied met de hand schakelen en motortoerental hoger houden dan normaal zodat er voldoende pomp en smeringsdruk is.
Is dit een elektronische 4T60E dan zal hij in 3de versnelling blijven staan als je de stekker er vanaf trekt maar bij mijn weten hebben die daar weinig last van.

Kijk op de pook of er PRD21 of PRD2L staat dan is het een drietraps en kan de stekker zo losgenomen worden.

Succes,
ronnie

jvr (0), 17 jaar geleden

Volgens mij zit die stekker (dacht blauw) ergens bovenop de transmissie en kun je loshalen om de lock-up uit te zetten.

Lock-up komt in om brandstof te besparen (en tegen slijtage) maar "slaat af" als je remt. Er zal dus een signaal van de brake-lights komen die de computer verteld dat er geremd wordt en dat hij de lock-up wel los kan laten.

Als je dat signaal altijd blijft geven, zal lock-up nooit inkomen. Je zou dus kunnen proberen (met voet licht op de rem, dat net remlichten branden, of schakelaar afplakken als je weet waar hij zit) om op te trekken naar +- 80 km/h en dan gas los + afremmen. Als het aan de lock-up ligt, kun je nu zonder problemen tot stilstaan komen.

Suc6
Jvr

transvalk (0), 16 jaar geleden

Ik heb een automaat 3,8 met dezelfde problemen, een volledige revisie laten uitvoeren en probleem is gebleven. (2350 euro uitgegeven voor niets)
De oorzaak zit hem dus niet in de bak maar in de onderdelen en electronica die de bak aansturen.
Overigens heb ik met deze gereviseerde bak nu 3000 km gereden in zijn 3 met ook hoge snelheid en dit is
geen probleem voor de automaat, immers bij vol vermogen zal bak altijd naar zijn derde versnelling schakelen.
Het enige grote nadeel dat het verbruik zo'n 20 tot 25 % hoger is door de slip en het hogere toerental.

Ben bij voornemens om een uitlees computer voor het motor management te kopen omdat de Dealers het niet
kunnen vinden.

Als iemand mij daaraan kan helpen houd ik me aanbevolen.

gr. uit volendam

jvr (0), 16 jaar geleden

Dag Wim,

Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar het zou goed kunnen dat andere onderdelen voor je probleem zorgen, zoals de transmissie computer, de solenoids of de bedrading. Je kunt eens proberen om de bedrading goed na te lopen en of alle stekker verbindingen goed zijn (connectoren vuil?). Bij een revisie kijken ze daar misschien niet naar.

De transmissie computer kun je vaak "resetten" door hem een paar uur of een nacht spanningsloos te maken (accu los dus), maar dit is waarschijnlijk wel gebeurt tijdens de revisie. Na aansluiten en rijden leert de computer dan als het ware opnieuw de transmissie kennen (oa. aan de hand van slijtage van de solenoids) en zal dan na een tijdje weer een geschikt schakel gedrag hebben gevonden (weet niet of dat ook helpt als je lock-up vast zit, maar kan geen kwaad).

De solenoids kunnen vervuild zijn geraakt (door slijtage van de bak en/of vervuilde olie), deze zorgen er eigenlijk voor dat er geschakelt wordt, maar ik dacht ook dat de lock-up weer los gelaten wordt.

Er zitten ook sensoren op de transmissie, die ook naar de computer gaan (neutral-safety-switch, prndl-switch, enz. ligt een beetje aan het type). Deze zijn meestal niet duur en gemakkelijk te vervangen.

Bij veel auto's zijn er simpel storingscodes via het dashboard uit te lezen zonder losse handunit door een bepaalde handeling te doen. Wel doen voordat je de accu los haalt! Maar als het probleem zich al voor heeft gedaan zal de code er wel weer in staan.

Uitleescomputers zijn vaak wel via internet te krijgen, probeer eens op ebay of zoek via google.

Gr,
Jvr

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Goed, je hebt een 91 3.1 met automaat, storingen zijn uit te lezen aan de hand van de paperclip methode, ik verwijs nog maar eens naar de BESTE en HULPVAARDIGSTE site voor TRANS SPORT owners ter wereld en dat is
www.pontiac-transsport.de stel je vraag in het engels, als je het duits niet machtig bent, hier vindt je ook wel hoe je met een paperclip de storingen kunt uitlezen.
Door het verwijderen van de stekker zet je de auto als het ware in een noodprogramma. hierdoor kun je er nog wel mee rijden, maar met heel veel slip en dus veel warmte ontwikkeling, wordt de koelwatertemperatuur ook heel hoog tijdens het rijden? de automaat koelt nl ook op de radiateur!!. misschien zit er ergens een leiding dicht van dit koelcircuit of gedeeltelijk dicht, dit verklaart misschien de warme bak. wat voor kleur heeft de bakolie?? is die nog rood of is die al erg donkerbruin tot zwart?? is de bak ook goed op peil??, te weinig olie geeft schuimvorming en een hoop slip, dat wordt dan ook problematisch.
gebruik atf dextron II voor deze bak!!!
ga even voor je kijken waar die stekker zit
suc6
Peter
PS ANWB lid met europadekking? dan af laten slepen naar Nederland , in Spanje is er weinig kans op reparatie.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb het even nagevraagd, de stekker zit aan de bestuurderskant, onder het uitlaatspruitstuk op de bak, stekker kun je er zonder problemen aftrekken, geen noodprogramma, alleen een 3bak dan met geen overdrive. de motor zal er amper heter door worden.
Suc6

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Probeer ff een afbeelding in te plakken, wat me dus niet lukt,maar hij komt wel, ff puzzelen

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://img460.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img460.imageshack.us/img460/8999/...[/img][/url]

hier dan de bewuste stekker (met dank aan het duitse transsport forum)

siguemepro (0), 16 jaar geleden

hallo beste allemaal,
ik heb de foto goed ontvangen en kunnen uitpriten.
het volgende heb ik de afgelopen tijd steeds meegemaakt nl:
het toerental blijft te hoog na een tijdje gereden te hebben hierdoor slaat dus de motor af bij het afremmen tot stilstand. ik kan wel weer starten maar optrekken blijft een probleem want hij slaat direkt af bij inschakelen van de automaat. wat ik doe is hem voordat ik moet gaan afremmen naar de 2e versnelling schakelen en laten uitlopen waardoor het toerental geleidelijk omlaag gaat. soms is dit niet mogelijk (verkeer) en slaat hij af, dan moet ik veel gas geven en hem door de versneling heen trekken. slippende wielen en direkt veel snelheid. Ik weet niet waardoor het toerental hoog blijft hangen zo'n 1500 toeren en soms meer.

ik hoop van julie nog te horen omdat hier in Spanje de garages niks weten ondanks het rondrijden van deze auto's hier. heb al div spaanse eigenaren gevraagt maar zij weten ook niet waar te repareren en bestellen onderdelen uit amerika.
vr gr
siguemepro

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

En nu is het klaar?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Lumina of stel zelf een nieuwe vraag.