hoi mijn eerste probleem met mijn chevy ts
mijn temperatuurmeter geeft niks meer aan
als ik contact aan zet zakt hij wel een stukje en komt een stukje omhoog en blijft dan hangen
de koelfans slaan aan (beveiliging)
motor storings lampje brand niet
en info-display geeft ook niks aan
wat heb ik al gedaan volgens haynes repair manual :
spanning op stekker gecontroleerd staat 5 volt op zoals het moet zijn
de weerstand gemeten van de voeler gaf bij de temp van vanmorgen de goede ohm aan
motor warm laten lopen en weer de weerstand gemeten van de voeler gaf een waarde aan ongeveer zoals ik aan de hand van de waterslang kon meten met een losse thermometer
motor uitgezet en de ohm meter er weer op gezet op de voeler je zag dat als de moter afkoelde de weerstand weer groter werd zoals het zou moeten volgens boek
zou de meter zelf kapot zijn in de auto ? en is dat te controleren ?
groetjes ron
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oei Ron,
Deze weet ik zo ook ff niet, want nog niet eerder meegemaakt (misschien ff gebruik maken van het vriendje van je buurmeisje, miss dat die bij papa in de werkplaats ff aan een monteur kan vragen). Meter, zou moeten uitslaan als je hem wat meer stroom geeft, maar ik heb geen idee hoeveel volt dat zou moeten zijn, 5 volt waarschijnlijk. nou werken veel dingen via de massa, dus als er ergens geen goede massa is?
Jou kennende als handigerd op allerlei autoprobleemtechniek, ga ik er van uit dat er voldoende vloeistof in de motor/radiateur zit. ik ga nog ff wat info proberen te vinden/krijgen voor je.
gr
Peco Power
word een leuk klusje denk voor als ik me verveel .
zal ergens een iets los zitten of een draad breukkie
was net een stukje rijden en poef daar was de meter weer ....
ffkes een vraagje aan peco power ..... komt bij jou de temp ook niet boven de 80 graden ????
gr . ron
15 jaar
Nu nog zelden, straks wel weer, als de zon weer begint te schijnen en de temperaturen weer 25 plus worden... dan gaat ie wel eens heel hoog, zeker bij het rijden op een helling...
gr
Peco Power
ok bedankt voor de info .
laten we hopen dat dat snel gebeurd dat de temp van de auto omhoog gaat ... betekent dat het weer buiten ook beter is haha
de pontiac werd trouwens ook alleen goed heet bij het rijden in de bergen.
gr. ron
15 jaar
alle amerikanen worden goed heet of te heet in de bergen......, ik heb geregeld in de alpen stationair langs de kant gestaan gedurende een kwartier om de temperatuur weer op een fatsoenlijke waarde te krijgen.....koelfan doorverbinden, thermostaat eruit, lagere versnelling, niks helpt tegen bergpassen met meer dan 10% helling... een extra bakkoeler biedt iets soelaas, maar als het dan een flinke bergpas is en ook nog boven de 25graden, dan ben ik altijd blij dat ik het in 1 keer redt.
Goed, wat betreft de temperatuurmeter, mijn ts geeft altijd precies het middenste streepje aan als ie warm is, dus de eerste grotere streep vanaf 70 graden, of iets erboven, even in de file rijden of stilstaan voor een stoplicht geeft direct een verhoging aan , maar de koelvin slaat bij het volgende grotere streepje aan en krijgt hem dan vlot terug naar het midden(horizontaal dus)
gr
Peco Power
ik neem aan het eerste korte dikke streepje na de 70 graden????
bij mij blijft hij er iets onder staan (het eerste dikke streepje na de 70 graden)
van de week gaat het iets warmer worden dus we zullen de boel eens in de gaten gaan houden
oja heb jij mijn laatste mailtje nog gehad over die schuif deur?
gr. ron
15 jaar
misschien slecht contact op de meter.
dit is bij bepaalde merken wel eens een probleem.
zo heeft een vw transporter ook wel eens dit probleem, en dan is de spanningsregelaar van de meters "kapot
opnieuw opsolderen en probleem is dan weg.
stoef
15 jaar
ok bedankt arno ,zal het in de gaten houden .zolang hij het nu blijft doen ga ik niet alles uit elkaar slopen
gr. ron
15 jaar
hoi
ffkes een update , na het steeds vaker uitvallen van de meter waarbij ook nog eens het motorstorings lampje ging branden heb ik maar een nieuwe temperatuur meter geplaatst .
even de accu leeg laten lopen en weer opgeladen waardoor motorstoringslampje uitging en tot nu toe (4 dagen) geen probleem meer met de meter :-) .
nu nog even een paar lampjes gaan wisselen van de klokken winkel pfffff
gr. ron
15 jaar
Ron, lampjes uitwissellen in de klokkenwinkel!!!! die moet je solderen!!!!! is een shit klusje, maar voor de handige electronica hobbyist nog wel te doen. Ik heb er een schurft hekel aan (ik mis 1 lampje achter de toerenteller, en vindt het wel best zo, zolang er niet meer gaan haal ik de zaak niet los)
gr
Peco Power
Bedankt voor de feedback over de temp meter/sensor
hoi peter
ik weet het ,ik heb er al een uit gehaald om te kijken welke ik moest hebben . en solderen ???? geen probleem ,ik heb vroeger (en nu soms nog ) versterkers en licht stuurings kasten gemaakt .
dus voor die paar lampjes draai ik mijn hand niet voor om . en ik doe ze wel allemaal vervangen nu .
het lastige is alleen het halve dashboard slopen :-(
gr. ron ( oja, ik ga er een verslag op hyves van maken met foto's )
15 jaar
Ja, goede actie, binnenkort doen we misschien ook wel een verslag over de v-pakking en de koppakkingen. Is een goed idee.
Lampjes allemaal vervangen is de oplossing, ben je er in 1 keer eerst weer vanaf.
gr
Peter
HAllo
Ik heb nog wel een paar fotoos van een V pakking sessie
Groet Jan
15 jaar
mik maar op de transsport hyves.
Hallo Ron,
Ik las dat je de lampjes van het dashboard ging vervangen, hier ben ik zelf ook eens mee bezig geweest,
maar hoe krijg ik de wijzerplaat eraf om bij de lampjes te komen, moet je de wijzers van de instrumenten er af trekken,of
is er een andere manier, ik was bang om de wijzers stuk te trekken.
Groet Wiebe
15 jaar
hoi wibbe
het is niet anders maar de wijzers moet je er voorzichtig aftrekken .
zie ook : http://chevytranssport.hyves.nl/forum/37...
gr. ron
15 jaar
Hallo Ron
Hartelijk dank voor je reactie, jouw foto's op hyves maken ook heel veel duidelijk, ik ga er voorzichtig mee aan de slag.
Groet Wiebe
15 jaar
GRRRRRRR ,het verhaal gaat weer verder tempmeter is er weer mee gestopt.
nu heb ik eens zitten denken of het misschien aan de thermostaat zou kunnen liggen (dus niet de voeler) het viel me laatst namelijk op dat toen ik de motor gestart had dat de bovenste radiateur slang vrijwel gelijk warm begon te worden .
ik dacht juist dat dat pas zou gebeuren als de motor op temperatuur zou zijn .
ok vind ik dat bij normaal gebruik de temperatuur veel te laag blijft (zie hier boven ergens) de meter kwam nooit verder dan het eerste korte dikke streepje na de 70 graden
de temp. ging wel omhoog bij zware belasting
.
ik zit ook te denken of de meter zelf kuren heeft want na het uit en inbouwen voor de klokken lampjes heeft hij weer even gewerkt .
wie heeft nog ideeën??
gr. ron
15 jaar
Lijkt op een thermostaat probleem. Als je de auto warm rijdt en dan enige tijd stationair laat draaien, loopt de temperatuur dan wel op?
Anders motor computer uitlezen en kijken welke temperatuur deze meet. Hoeft niet bij de dealer, kan ook met algemene EOBD apparatuur.
Of temperatuur laten meten met een infrarood thermometer.
hoi
zo iemand gevonden hier in de buurt die de code's kan uitlezen ,de gm dealer hier kon het niet eens (pffffff)
maar het was dus code "0128 klep voor koelvloeistof ,temperatuur onder regel berijk"
de code eruit gehaald en de temp meter doet het ook weer
ik mag dus aannemen dat de thermostaat kapot is ?
nu kom ik 2 varianten tegen en wel een die bij 82 graden open gaat en 1 bij 90 graden .
die van 90 graden zit er standaard in als het goed is , wat is beter ??
gr. ron
14 jaar
P0128 - Coolant Thermostat (Coolant Temperature Below Thermostat Regulating Temperature)
GM uitleg: Engine running, ECT and IAT inputs from 14-97°F, then the PCM detected the engine coolant temperature did not reach at least 167°F with the Water Temperature Counter Diagnostic running.
167 graden Fahrenheit is 75 graden Celsius.
Lijkt wel erg veel op een defecte thermostaat, zelfs de motor-ecu vindt dat.
[quote=oldford]P0128 - Coolant Thermostat (Coolant Temperature Below Thermostat Regulating Temperature)
GM uitleg: Engine running, ECT and IAT inputs from 14-97°F, then the PCM detected the engine coolant temperature did not reach at least 167°F with the Water Temperature Counter Diagnostic running.
167 graden Fahrenheit is 75 graden Celsius.
Lijkt wel erg veel op een defecte thermostaat, zelfs de motor-ecu vindt dat.[/quote]
bedankt ,ik ga een nieuwe bestellen
gr. ron
14 jaar
zo nieuwe is gemonteerd ,maar wat een kl*te klus zeg ,wat je al niet moest weg slopen om er bij tekomen .
maaaaar de eerste indruk is dat het nu goed is ,want de motor was zeer snel warm (voor mijn begrip) zelfs de tempmeter haalde de 90 graden (met deze kou ) wat ik normaal alleen maar haalde als het warmer was als 20 graden bij zwaardere belasting.
moet alleen nog een test op de snelweg doen en dat valt niet mee nu met dit weer .
maar ik heb er de volste vertrouwen in , zelfs mijn motor storings lampje ging vanzelf uit.
gr. ron
14 jaar
Top Ron, dit ziet er goed uit, maareh, ook ff een how to met foto's voor de transsport hyves gemaakt? ;-)
gr
Peter
hoi peter
helaas geen foto's gemaakt , was ik wel van plan maar het begon te sneeuwen en daar kan mijn camera niet zo goed tegen hahaha.
maar je kan wel nagaan hoe ik heb lopen klooien en vloeken in de sneeuw buiten.
zo mij pakken ze niet meer heb net mijn obd2 lezer binnen ,kan ik mooi zelf mijn codes uitlezen en dat voor 59 euries
gr. ron
14 jaar
Oh, nou kom maar ff langs dan, want ik had gisteren de motormanagement lamp in de brand, vandaag alles gecheckt, niks raars te zien, alle vloeistoffen op peil , geen lekkages te zien of te horen..... Dus vanavond gestart, lampie aan, display boven in het dak op de nog te rijden kilometers, vliegt met 20 kilometer naar beneden op een stukje van 2 kilometer..... daar werd ik niet vrolijk van...injector lek? lmm kapot, lambdasondes?
Ik begon mij ook al te verbeelden dat ie niet fris liep :-( Nou moest ik later nog ff weg, starten, lampie aan... ik rijdt een kilometrtje of 5. neem een scherpe doordraai bocht naar rechts en.... lampje uit en lopen als een tierelier..... d'r zal wel wat bevroren geweest zijn ofzo, heeft ie lekker de hele dag binnen gestaan in de werkplaats en is het natuurlijk ontdooit, alleen moest ie ff nadenken om het lampje weer uit te doen..
Nou is ie de foutcodes ook kwijt natuurlijk.... hopen dat het zo blijft
gr
Peter
hoi peter
als het goed is blijft de code er in staan als het lampje uit is .
was bij mij ook ,nadat ik de thermostaat had vervangen ging het lampje uit .
toen ik later mijn obd2 uitlezer binnen kreeg heb ik hem er toch aan gehangen (om te kijken of hij de auto herkende ) en de code stond er nog gewoon in terwijl het lampje uit was.
maar ff een vraagje ............ heb jij zelf zo'n uitlezer niet????
ik d8 dat een vakman als jij er wel een had whahahhaahha
ik vind het een prima ding ,en snel geleverd ook.
s'middags besteld en de andere dag al binnen.
wel vreemd trouwens die kuren van jou auto ,en iets bevroren????
die van mij staat ook gewoon buiten in weer en wind.
zit er niet ergens een stekkertje los of zo?
maarja ...zolang hij het weer doet ,lekker blijven rijden hahaha
gr. ron
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar