starten is geen probleem. slang tussen luchtfilter en carburateur vervangen, deze was gescheurd. houdt nog steeds in bij wegrijden. ik ga het luchtfilter vervangen ondanks dat de garage dat volgens de papieren heeft gedaan in 05-2017. mogelijk geeft dat een oplossing. maar ik sta open voor suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een carburateur heeft deze motor niet, wel een elektronische inspuiting.
Als je de slang tussen luchtfilter en gasklep hebt vervangen, dan was dat niet de oorzaak voor het inhouden.
Heb je dit probleem alleen op LPG of ook op benzine?
Heb je dit probleem koud of warm?
sorry, mijn fout. als je de motor start begint hij altijd op benzine dus geen probleem. bij het wegrijden schakelt hij over naar gas zoals je weet. ik weet niet precies na hoeveel tijd. maar als ik de straat uitrij en gas geef begint het probleem na de eerste bocht. daarna reageert de auto weer normaal. echter tijdens het inhalen later op de weg gebeurt het soms ook en dat is knap lastig.
5 jaar
Je kunt de motor vast wel op benzine zetten met een schakelaar.
Rijd eens een volle dag op benzine om te zien of je dan ook nog klachten hebt.
we gaan het proberen
5 jaar
de auto heeft een dag op benzine gereden. ik heb inmiddels het luchtfilter vervangen en ontdekt dat bij het plaatsen van de vorige het rubber niet goed afsloot. Het probleem is veel minder en alleen nog vlak na het starten. als het zich voordoet gaat het motorcompartiment knipperen. Overigens deze brandt altijd.
5 jaar
Ik neem dat het motormangement lampje (oranje kleurige motor) knippert. Als dit altijd is, dan zou ik 'm eens gaan uitlezen. Je kan dit laten doen of zelf een OBD-scanner uit China laten komen. Begint al bij een paar euro. Wat je er mee wil kunnen doen, worden ze dan ook navenant duurder. Ik zou niet meer zonder willen!
Aan de hand van de uitgelezen code(s), kun je wat meer te weten komen en kan het zijn, dat er meer dingen aan de hand zijn.
5 jaar
Het knipperen van de lamp (officieel heet die MIL) geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. Dat kan een ontstekinhsprobleem zijn, maar er zijn veel meer redenen.
Zoals een verkeerd mengsel, een defecte/verouderde sensor, valse lucht of een mechanische probleem.
Begin eerst maar een met uit te laten lezen.
Wil je zelf gaan uitlezen, zorg dan dat je een scanner koopt die OOK live data laat zien. Niet zo'n ding wat alleen codes leest.
Gezien het bouwjaar heb je een scanner nodig die het can-bus protocol ondersteund.
Na het luchtfilter en de tussenslang is het probleem veel minder geworden. morgen ga ik de bougies en zijn kabels vervangen. Bedankt voor de info tot nu toe. het vreemde is dat het lampje knipperde op het moment dat de motor goed liep. bij het haperen bleef het lampje gewoon branden.
5 jaar
Het MIL lampje knippert altijd eerst en daarna blijft ie aan. In het instructieboekje staat wat info over de knipperfrequentie en wat dan te doen. Uitlezen is het beste. Dan heb je een code en dan kun je wat onderdelen gaan nakijken of deze defect zijn.
5 jaar
in het instructieboekje staat niets over de knipperfrequentie. bij het starten knippert het lampje ook niet. de bougies met kabels zijn vernieuwd. dat het lampje blijft branden, dit is dus niet goed, komt veelvuldig voor bij de Kalos. op deze site zijn dan ook verschillende meldingen hierover. ik heb een toevoeging aan de benzine gedaan, waardoor hij nu wat soepeler loopt. de fout blijft en af en toe heb ik een misfire.
5 jaar
Misschien dan toch maar eens een keer laten uitlezen voordat je echt dure gevolgschades krijgt?
Dan weet je in ieder geval welke foutcodes erin staan en wat de motorcomputer denkt dat er allemaal fout gaat.
inmiddels heb ik de bombine unit ook vervangen n.a.v. de foutdiagnose die aangaf "mengel te vet " en "ontsteekonderdrukking herkend van verschillende cilinders". Resultaat het aantal misfires gaat gewoon door. dus zeg het maar
5 jaar
als ik de motor start brandt het motorcompartiment "gewoon ". pas als ik wegrij gaat hij knipperen.
5 jaar
Tja, als je de melding "mengel te rijk" negeerd, dan blijft de motor misferen.
En weer is er een onderdeel voor niets vervangen en blijf je met de storing doorrijden.
Hoelang je dure katalysator dat nog volhoud is maar de vraag.
Als het mengsel te rijk is dan zit er een probleem aan de inlaatkant van de motor.
Dat kan een defecte sensor zijn of valse lucht. Kontroleer alle vacuümslangen op lekken.
Is het mengsel in de uitlaat echter aan de erg magere kant, dan is de lambdasonde defect of zit er een kortsluiting in de bedrading van de lambdasonde.
Of het mengsel te rijk is of niet, kun je met een 4-gas test zo zien. Elk APK-station kan die voor je doen.
Maak foto's of een filmpje of schrijf alle waardes over van Co, Co2, HC, O2 en lambda getal bij stationair en op toeren.
N.B.: Wat waren de nummers van de uitgelezen foutcodes?
P0172 mengsel ( bank 1) te vet
P0300
P0300 3 foutcodes, waarbij de laatste 2 Ontsteking onderdrukking herkend
5 jaar
degene die de meting uitvoerde , vermoedde dat er een klep beschadigd was.
5 jaar
Als je denkt dat er een klep beschadigd is, waarom stel je dan niet een lektest voor?
Dan weet je of er een klep lekt of niet. Niet dat ik aan die oorzaak denk, maar dat is wat anders.
Bij een lekke klep verlies je compressie en verbrandt het mengsel minder dan bij een normale verbranding.
Daardoor komt er meer zuurstof in de uitlaat en kun je de melding "mengsel te arm" krijgen.
Bij de melding "mengsel te rijk" wordt juist ALLE zuurstof verbrandt in de cylinders (als de lambdasonde correct werkt).
De foutomschrijving bij code P0300 is altijd misfire (het ontbreken van een verbranding).
Ik weiger om de verkeerde vertaling (ontstekings onderdrukking) te gebruiken, want die term dekt de lading niet.
Als er dan per sé Nederlamds gebruikt moet worden, zeg dan iets van verbrandings misser of verbrandings uitval.
goede tip, die lektest. je stelt dat bij een lekke klep er compressie verlies optreedt. dat is ook het geval. het mengsel zou rijk zijn als een inlaatklep niet goed werkt. als de lambdasonde niet defect is, zou de motor niet inhouden denk ik. je hebt het over een 4-gas test, maar het is al bekent dat het mengsel te rijk is. ik heb de slangen al gecontroleerd op lekkage , maar niets gevonden.
5 jaar
Is dat zo? Ik bedoel bekend zijn dat het mengsel rijk is.
Voor hetzelfde geld is het veel en veel te arm, omdat de lambdasonde een verkeerd (te rijk) signaal geeft.
De computer doet dan braaf wat deze geacht wordt te doen bij een signaal rijk mengsel, namelijk het mengsel armer maken.
Als het signaal van de lambdasonde rijk blijft aangeven, dan blijft de computer verarmen, totdat het zo'n 25% te arm is en je misfires krijgt.
als het mengsel te arm wordt, zou de temperatuur van de motor enorm oplopen volgens mij
5 jaar
volgens mij heeft de kalos 2 lambda sondes. de eerste op het uitlaat spruitstuk en de 2e direct achter de katalisator. het zou kunnen zijn dat hij verkeerde signalen afgeeft. als ik hem loshaal zou de motor dan normaal stationeer moeten draaien?
5 jaar
bedankt voor alle info mannen. maar de auto gaat weg. Na bijna 12 jaar trouwe dienst
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar