auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Matiz: daewoo matiz 1999 benzine hoog gebruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 38kW

Mijn schoonmoeder reedt met deze auto en heeft ze nu aan haar dochter gegeven.

Ik reed in het begin met dit autootje, (heb mijn eigen auto). Ik vond 'm goed optrekken enzo. zeker waar wij wonen heb je wegen die stijl zijn, kort bij ons thuis bijvoorbeeld een stijle weg, die ik dacht ik makkelijk kon overleggen met dit autootje maar sinds een tijdje lijkt de kracht van dit autootje verminderd te zijn.

Ook het verbruik is hoger:

liter km gereden per liter gereden
15,99 213,00 13,3125
20,00 156,90 9,80625
15,04 116,10 7,25625
21,85 191,00 11,9375

de kmstand werkt goed maar de teller is een tijdje geblokkeerd, ik zet 'm namelijk telkens op nul om mijn km's te kennen, maar gelukkig hield ik ook de kmstanden bij, want de teller werkt niet meer.


Weet iemand waaraan dit ligt? dus kracht van motor is minder, en hoog verbruik.

Geplaatst door

haramo (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bougies niet goed.
Bougiekabel
Toestand onderhoud / luchtfilter.
Luchtmassa meter goed?
Timing OK?

etc.
etc.
Kortom, er zijn legio mogelijke oorzaken. Maar er moet wel eea gecontroleerd worden.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Bedoelt u dat de opsomming die u geeft, één ervan de oorzaak kan zijn? of meerdere oorzaken?

Timing ok? wat is dat?

luchtmassa meter is dat iets van de motor?

ik dacht dat bougies alleen bij het opstarten nodig zijn? Opstarten is geen probleem.

haramo 0

9 jaar

Nee hoor, kan gewoon een kleinigheidje zijn. Bijv. één van die opgenoemde zaken.
Echter als ik uw reactie lees, denk ik dat het verstandigst is, dat u deze auto aanbiedt voor onderhoud, met daarbij vermelden wat je hierboven allemaal aangeeft.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

als de onderhoud uitgevoerd is van alle punten die u noemde en het probleem blijft, kan er dan een grotere oorzaak zijn, of zeg je dat de auto na onderhoud wel beter ( meer kracht, minder verbruik) zal rijden.

Betreft filters enzo werd midden vorig kaar reeds gedaan. Moet ik deze filters ook laten vervangen?

haramo 0

9 jaar

Motor komt wel goed op temperatuur , mocht de thermostaat defect zijn en de motor blijft te koud , gaat het verbruik ook flink omhoog.
Lmm heeft deze motor niet.
Deze motoren hebben nog wel eens last van versleten nokkenassen , als er niet op tijd olie ververst is .
Tikt de motor boven in ?
Bij een grote beurt wordt toch alles vervangen ?
Zoals Ralf al schrijft , de kennis lijkt ons niet aanwezig om dit probleem , zonder bij komende problemen zo 123 op te lossen.
Misschien samen doen met iemand met technische kennis van de auto.

Gisterenavond viel de auto in panne: hij viel gewoon stil op autosnelweg. had wel moeite met 5e versnelling, het leek of de snelheid achteruit ging naarmate ik meer gas gaf, dan schakelde ik terug op 4e. Dit was op de autosnelweg die een beetje helling had.

Ik krijg 'm niet meer opgestart, de garagis zegt: alternator en starter dan ook maar vervangen.

Hij zei ook dat als de alternator vervangen wordt, dat het probleem van optrekken opgelost zal zijn.

Iets van dat de motor niet genoeg stroom krijgt en moet de motor zelf voor energie voorzien, en dat is niet genoeg. dus zolang de alternator niet haar werk goed doet, zal de moter niet genoeg vermogen hebben tot gisterenavond, begief dan de alternator het OF de motor kon het niet meer aan?

Kan iemand bevestigen of vervanging van alternator het probleem kan oplossen dat ik hier gemeld hebt?

MIjn schoonvader zei me net dat hij alles (bougies, luchtfilter, ... ) vervangen had, behalve iets met benzinefilter, alternator en starter.

Dus kans is groot dat de alterator de oorzaak was van slechte optrek en meer verbruik?

haramo 0

9 jaar

Toen de motor uitviel gingen toen ook de lichten minder branden?
Je kreeg hem niet meer opgestart, maar klonk de startmotor alsof de accu leeg was?
Ging het accu-lampje branden tijdens het rijden? En brandt dat wel als je het contact aan zet?
Is het accu-voltage gemeten na het uitvallen? Is de laadstroom wel eens gemeten?

Want om nu maar meteen de alternator en de startmotor te vervangen, gaat mij wat ver.
Evenals het warrige verhaal over het optrekken, dat opgelost zou zijn met een nieuwe alternator.

oldford 0
badge

9 jaar

ik heb de lichten uitgezet en pinkerlichten aangezet, met gedachte dat batterij misschien een probleem heeft (zelfde dag smorgens naar seminarie geweest en licht laten aanstaan, en moest met startkkabels auto opstarten, auto startte direct op, dit overkomt me voor de 2e keer (lichten vergeten uit te zetten!).

pinkerlichten bleven even hard werken.

Vandaag nog met startkabels geprobeerd maar je hoort een kik of een ander geluid soms, dat is zo afwisselend maar klonk niet alsof de batterij leeg was, dat geluid ken ik wel.


twee lampjes gingen aan toen 'm uitviel: oliepeil en check lamp.

Ik denk niet dat het lampje van de batterij brandde, maar ben niet zeker., als ik 'm nu opstart, brand dat wel, de check en olie ook maar die lampjes gaan dan weer uit na enkele seconden.

haramo 0

9 jaar

Zoals je het nu vertelt is er iets met de startmotor en niets aan de hand met de alternator.
In ieder geval heeft de alternator NIETS te maken met het hoge verbruik.

Ik zou een andere garage gaan zoeken. 1-tje die ook de oorzaak van dat hoge verbruik kan vinden.

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo iedereen. de startmotor werd vervangen door een nieuwe stuk.

auto start op, maar maakte raar geluidje, de mechanieker heeft de auto dan direct uitgezet. oliepijl gecontroleerd en bleek dat er geen olie meer in zat.

Olie toegevoegd, starte 'm op en het raar geluid verminderde en dan ok, reed er mee tot aan de poort (15 meter) , dan leek goed te gaan, dan besloot de mechanieker om iets verder te rijden op de baan.

een paar 300 m verder (aan tankstaion), stopte de auto en wou niet meer opstarten, zo een tik geluid.

De auto terug naar de garage geslepen (touw) en dan nagezien, besluit van de mechanieker: Motorblok niet meer goed. Hij legde me uit en liet me zien wat en hoe: hij draaide ergens aan de motorblok met een sleutel tot de sleutel niet meer kon draaien. Dat zou niet mogen gebeuren zei de mechanieker, het lijkt dat 1 van de zuigers (4 zuigers en elke zuiger heeft 2 kleppen, legde hij uit) kapot kan zijn. en dat daardoor de motor blokkeert. Dit zou zijn omdat er geen olie meer in zat.

Kan dat zo snel kapot gaan? ook al hebben ze de auto nog niet gereden en olie toegevoegd?

Wat raden jullie me aan? De auto reed zonder problemen naar een stad dat zo'n 15 km verder lag en bij terugweg viel 'm in panne, de startmotor zou de oorzaak geweest zijn, deze is ondertussen vervangen. Bovendien heb ik een of 2 maanden geleden o, nog olie bijgevoegd, omdat 'm toen ook wel droog was, maar daarna reed 'm nog normaal. Zo snel kan dat toch niet leeglopen dat olie?

Ik had aan de mechanieker gevraagd om eventueel de motor te herstellen, hij zei beter een 2ehands te nemen, maar dat hij ook die kan herstellen, alleen zou dat meer kosten en voordeliger zou zijn voor mij om een 2e hand te kopen. Alleen de motorblok zei 'm zonder de aanhangingen, maar als ik die alleen vind met de aanhangingen omdat dat meestal samen wordt verkocht, dan is dat voor de mechanieker makkelijker om te vervangen.

haramo 0

9 jaar

Gezien het verhaal denk ik dat de motor gewoon kapot gelopen is door te weinig olie in het blok.
En ja met geen of te weinig gaat het heeeeeeeeeeeel snel stuk.
En dat hem snel leeg loopt kan heel goed , als je motorblok maar vaak genoeg met te weinig olie en slecht onderhoud gebruikt wordt.
Ik denk dat hij gewoon vast gelopen is , en dat de startmotor niet het probleem was , omdat de motor vast zat kreeg de startmotor hem niet meer rond.
Auto is van 1999 , wat is dan nog verstandig , ik denk uithuilen en een andere auto kopen , en iemand meenemen die er VERSTAND van heeft.

De garagist zei wel dat de auto eventjes startte nadat de nieuwe startmotor geïnstalleerd werd, maar een heel zwaar raar geluid. Daarom sluitte hij de motor af en controleerde de oliepeil (leeg) en voegde olie toe, daarna startte hij de auto weer en het rare geluid ging stilletjes aan weg.

Als de motorblok altijd de oorzaak was, waarom startte dan de motor nadat de startmotor vervangen was?

En kan het zijn dat de auto niet gewoon was om in een stad te rijden waar veel heuvels, hellingen zijn en daarom kapot ging? het is een klein motortje: 796m³, 38kW.

Raden jullie een bepaald minimum motorvermogen aan voor steile hellingen? ik wil zo laag mogelijk omdat mijn vrouw pas haar rijbewijs heeft (dure verzekering).

haramo 0

9 jaar

Hij starte wel en sloeg ook aan , maar klonk absoluut niet gezond volgens de garagist.
Ik denk dat hij vast gelopen is door olie gebrek en het daarom leek alsof de startmotor het was , en omdat hij afgekoeld is het weer deed met een nieuwe startmotor , zou je denken dat de startmotor de oorzaak was , maar vrees dat dat niet het geval is.
Ook zo een klein autootje moet dit aan kunnen , maar als er geen olie meer in zit loopt ook een dikke 3 liter motor stuk.
Een iets zwaardere motor zou geen kwaad kunnen , maar ook hier geld weer olie op peil houden.

ok, dus voor een stad met veel hellingen, raad je een zwaardere motor of wat bedoel je met zou geen kwaad kunnen?

Zou de snelle olieverlies te wijten zijn aan die hellingen? hmm

Blijft me nog steeds een raadsel waarom ineens de olie volledig weg is.

haramo 0

9 jaar

Ik bedoel inderdaad dat een auto met iets meer pk in zo een omgeving geen kwaad kan , dan hoeft hij niet zo hard te werken , als er dan op tijd terug geschakeld wordt en iets meer toeren gaat het beter.
Wanneer heb je voor het laatst olie gepeild en hoeveel km is er daarna mee gereden ?

als ik het kassaticket terug zou vinden van bij auto5 dan kon ik u perfect vertellen wanneer ik het laatst olie had toegevoegd. maar ik denk dat er niet meer dan 1 maand passeerde. ik reed met deze auto dan naar mijn werk (15 min rijden) en dan van mijn werk naar mijn ander werk (10 min rijden).

maar nam terug de opel break omdat ik vond dat die heel traag was, bij elke weg dat maar een beetje helde, ging de auto niet echt vooruit, en verbruikte ENORM veel benzine.

dan de dag dat 'm stilviel, moest ik naar vilvoorde voor een trouwfeest (ongeveer 20 km), mijn vrouw had de opel mee naar Antwerpen, normaal rijd ik niet met dat klein autootje zover want vertrouwde 'm niet. maar olie vaak gepeild en leek inorde, totdat ik op de terugweg reed na de trouwfeest, halverwege, niet eens, auto valt stil.

Dat de 20 km reis de olie deed verdampen, raar, maar de auto had wel moeite op autosnelweg, weinig kracht vooruit!


ik denk in totaal niet meer dan 300km? maar weet het niet zeker. en had wel regelmatig oliepeil in gaten gehouden; leek goed op peil te zijn.

haramo 0

9 jaar

Dit is denk ik allemaal niet meer zo belangrijk , de motor is kapot gelopen door oliegebrek en wat dan ook de oorzaak daar van is ?
Een andere motor lijkt mij gezien de situatie geen optie.
Op zoek gaan naar wat anders lijkt me.

ik hben een nieuwe startmotor gekocht (200,00 incl transport) 250,00 sleepkosten,dus ik dacht laat ik het maar afmaken zeker: andere motor insteken;
als ik een iets zwaardere motor dan in laat steken?

want vres als ik een andere klein autootje wil kopen (prijs rond 1500,00 eur dat die ook mankementen gaat hebben. de matiz weet ik dan met zekerheid dat die goed gaat werken (buiten dan de motor die ook wel problemen kan hebben) maar als je bedoelt dat de andere motor ook stuk gaat in deze stad (hellingen) dan ofwel een zwaardere motor insteken ofwel tijd nemen om een andere auto te gaan zoeken... hmmm

jij wilt dat ik een andere ga zoeken hé, zal je advies zeker niet aan de kant gooien, je ervaring zal zeker wel meespreken hé.

haramo 0

9 jaar

Ik weet niet precies wat er allemaal bij komt kijken als je in deze auto een zwaardere motor in wilt bouwen maar dit zal niet zondermeer gaan.
Zou me daar eens in verdiepen , kun je dezelfde versnellingsbak gebruiken , moet er een grotere radiateur in , motorcomputer vervangen enz.

Ok, nogal druk op geweest op het werk en nu heel kort een normale werkdruk.

Ik heb onderzoek gedaan en heb een motorblok gekocht van zelfde grootte. Bouwjaar is wel 2002 en niet 1999.
Die heeft ook dezelfde motorcode. 38kw 800cc , dus identiek gelijk aan kapotte motor, alleen 30.000 km minder.
Nu heeft de nieuwe bijna 60.000 km.

Enige vraag die ik nu heb: weet iemand of ik bepaalde materiaal nodig heb ( sleutels, schrievendraaier, ) om de motor te kunnen vervangen?

Nieuwe motor is niet compleet dus moeten onderdelen overgezet worden.
Ik heb ook een nieuwe distributieriem gekocht, is daarvoor een speciale sleutel nodig?

Of waar kan ik die info vinden? In het onderhoudsboekje?

De keuring laat dat toe omdat er geen sprake is van homolegatie , omdat motor identiek is.

haramo 0

9 jaar

Ik zou er niet eens aan beginnen met een auto van 16 jaar nu is het de motor en op de rest kan je ook wachten zonde van je geld je kan beter een andere kopen als ik je het advies mag geven
Heb het idee dat je hem niet zelf vervangd om dat je ik het vermoede heb dat je de spullen en de kennis niet in huis heb


Suk6 Wim

beun55 0

9 jaar

Ik heb nog nooit zoiets moeten meemaken.
Ik heb altijd met Opel gereden ( Ale, 1 keer Volkswagen polo). En heb nooit grote problemen gehad behalve bij mijn Opel Astra break ( nieuwe uitlaat en tank vervangen door een tweedehandse dat me 60,00 kostte) maar deze kan nu weer enkele jaren mee.

De matiz gratis gekregen en heb er al sleepkosten van 250 EUR en nieuwe alternator ingezet ( 200,00) .
Die 450 EUR wil ik niet weggooien , daarom wil ik het risico nemen motor vervangen( reeds gekocht voor 400,00) en hopen dat auto minstens 3 jaar meekan( verzekering voor mijn vrouw is heel duur, want ze heeft pas haar rijbewijs. 38kw is heel laag).

Ook nieuwe distributieriem gekocht ( nu motor toch loszit).

Dus ja, ik heb mijn beslissing gemaakt en waag het erop en autootje is gewoon voor korte afstanden.
En nu terugtrekken is zonde van het uitgegeven geld.

haramo 0

9 jaar

Kan iemand me gewoon de naam meedelen van het rubbertje dat op het onderdeel komt te zitten (zie foto)?

[img]http://i57.tinypic.com/u223t.jpg[/img]

haramo 0

9 jaar

Gevonden: inlaatkoppeling en ik heb een inlaatpruitstuk nodig.

Had ik dat eerder opgezocht dan had ik 15 eur bespaard, kost rond 6 eur, hier in winkel in de buurt 18 eur + 21 % btw (doen ze altijd btw bij, zogezegd dat dat niet inbegrepen is in de prijs die op hun scherm staat!, en zo maken ze 2 kee dubbel omzet).

Maarja, mijn fout, kon dat begin deze week uitzoeken, dan had ik die al ontvangen, want giraffe gehuurd en moet maandag terug.

haramo 0

9 jaar

Mooi dat je het gevonden hebt , maar op de foto zie ik zoveel rubbertjes en geen pijltje of iets wat je bedoeld , daarom geen reacties denk ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.