Hallo,
Onze tacuma van dec 2000 loopt niet zoals het moet. Werd gezegd, loopt op 3 poten. Storingslampje brande en gaf een melding over bobine. cilinders zijn doorgemeten en inderdaad doet 1 cilinder niet helemaal vol mee. Na checken bougiekabels bleek dat er een niet ok was (stond onder enorme spanning) dus alle 4 vervangen. Auto liep daarna al weer stuk beter en storingslampje poos uit geweest. Echter nu brand deze wel weer en merken we bij ong. 50 en 80 km per uur dat auto even iets inhoudt maar rijd verder wel ok. Bij koud stationair lopen trilt de auto kort iets heftig maar eenmaal warm is dit over. Verder horen we bij stationair lopen een licht ploffend geluid uit de uitlaat. Starten is geen probleem en doet hij altijd netjes.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem kan zijn? Moet ik de bobine toch vervangen of kan ik zelf op een of andere manier testen of de bougiekabels weer zijn doorgeslagen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat toch de bobine problemen geeft.
Bobine inmiddels vervangen. Onderdeel besteld via internet ipv bij winkel. (Scheelde 100,-). Auto wel iets beter maar probleem nog niet weg. Ploffende geluid in uitlaat blijft aanwezig en heeft naar idee nog niet het vermogen wat een 1.8 blok zou moeten hebben. Auto heeft inmiddels 133450 km gelopen. Wat kunnen we zelf nog testen? Of wordt het toch dure nota van garage?
11 jaar
Op 3 poten lopen kan ook een bougie zijn die doorslaat op de isolator,die dan geen isolator meer is,verder,probeer de bougiekabels eens te wisselen en kijk of het probleem met de kabel meegaat,al vaker gehad dat een slechte kabel in een nieuw setje zat.
bobine is vervangen maar kan eigenlijk niet de oorzaak zijn daar dit een Dis bobine is en dan zou hij slecht op 2 cilinders moeten lopen.
Gebruikt hij meer olie dan normaal is,dan kan het ook nog een vastzittende olieschraapveer zijn.
11 jaar
Olie gebruikt hij naar ons idee niet meer, kan ik op een of andere manier zien/testen of er een isolator geen isolator meer is? Ben handige dame met niet al te veel verstand van auto's maar wel graag zelf dingen wil oplossen.
11 jaar
Onder het stationair draaien van de motor elke bougie kabel één voor één loshalen,die kabel waarop de motor slecht of niet op reageert is de boosdoener,de bougie of de kabel zal dan slecht zijn.
Al vaker meegemaakt dat in een setje nieuwe bougiekabels één slechte er tussen zit....je zou dan deze kabel even kunnen wisselen,gaat de slechte motorloop dan mee dan weet je dat je nieuwe kabel geen 100% is.
11 jaar
Zelf nog bougies er uit gehad maar weinig tot niets mis mee. Toch maar eens een kenner naar laten kijken en wat blijkt........lekke klep. Staat nu dus bij monteur in afwachting van verdere stappen. Zal wel duur grapje gaan worden vrees ik. Al zegt men wel weer dat we geluk hebben met het feit dat het een open blok is.
11 jaar
Toch gekozen voor een expert en deze heeft vastgesteld dat de erg-klep defect is en de motor behoorlijk heeft vervuild. Moest dus vervangen. Ook kleppendeksel los gehad ivm minder compressie op cilinder en er bleek 1 klep verbogen te zijn. Gevolg een leuke rekening van paar honderd euro.
Maar goed, de motor loopt weer als een naaimachine. Hopen dat we er nu weer een poos tegen aan kunnen.
De auto is met een gezin toch wel erg gemakkelijk en ruim.
Oftewel erg klep is goed voor milieu maar slecht voor je motor.
11 jaar
Tevens de achterruit en zijruiten zelf geblindeerd met zonnefolie. Geeft de auto gelijk een sportievere look! E de kids hebben geen last meer van de zon.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar