Daewoo-Chevrolet TACUMA: koelventilator slaat niet aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: F18S2, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 72

De koelventilatoren van mijn Daewoo Tacuma slaan nooit aan. Ook niet als ik de airco inschakel. Wat heb ik er al aan gedaan? Allereerst zekeringen gecontroleerd. Daarna temperatuurvoeler van het koelsysteem op de motor vervangen, deze was inderdaad defect. Maar nog steeds slaan de fans niet aan. Relais fan low doorgemeten en getest, deze schakelt zoals het behoort. Verder las ik hier dat het elektrisch circuit c.q. de massaverbindingen een zwak punt zijn bij deze auto. Daarom heb ik de massaverbindingen achter het zekeringskastje in de motorruimte al gecheckt en schoongemaakt. Ook heb ik de stekkerverbinding met de module al bekeken en schoongemaakt. Als tijdelijke oplossing heb ik nu de massa van het primaire circuit op het fan low relais overbrugd zodat de fan altijd draait als het contact ingeschakeld is. Ik neem aan dat dit relais door de ecu geschakeld wordt tussen massa van het relais en het chassis. Het ontgaat mij waarom de fans niet worden geschakeld. Er zit toch niet nog een temperatuurvoeler bijvoorbeeld in de radiateur? Graag suggesties of oplossing. Alvast dank.

peter2301

Geplaatst door peter2301 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Tacuma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 7 jaar geleden

De airco werkt wel ? zou niet goed moeten werken als de fan het niet doet .
Er zit in het leidigwerk van de hoge druk zijde een sensor die de fan inschakeld als de persdruk te hoog wordt.
Hoeveel draden zitten er aan je temperatuur zender ?

peter2301 (0), 7 jaar geleden

Hoi. Nee de airco werkt ook niet. Althans het lampje op het dashboard brandt wel maar verder doet ie niks. Ook niet nu ik de fans overbrugd heb. Op de temperatuurzender (van het koelsysteem) zit maar 1 draad, daar staat 5V op. Het is mij dus duidelijk dat de stroom vanaf de ecu door die zender gaat naar massa en dat de ecu de doorgaande stroom meet. De temperatuurmeter op het dashboard werkt wel correct sinds ik de zender/sensor heb vervangen.

Het zou ook wel makkelijk zijn als ik een elektrisch schema of uberhaupt een werkplaats handboek zou hebben van mijn auto maar helaas vind ik online nog niet eens waar ik dat zou kunnen verkrijgen.

kaleido 1 (1660) PRO, 7 jaar geleden

De sensor is dus niet voor de aansturing van de fan.
Er zit nog ergens een andere sensor , radiateur is een optie of bovenste waterslang.

peter2301 (0), 7 jaar geleden

Ok, dank je. Ik had al eens goed gekeken of ik een sensor in/aan de radiateur zag zitten maar niks gevonden. Ook de automaterialenzaak had slechts 1 type sensor voor mijn auto. Zal nog eens goed gaan kijken. Hoe kom je trouwens tot de conclusie dat die temperatuurzender op het motorblok dan niet voor de aansturing van de fan is? Is het nooit zo dat een zender/sensor waar maar 1 draad aan zit dient voor de aansturing van een andere component? Ik zou trouwens wel verwachten dat er een storingscode opgewekt wordt als de ecu geen of een foutief signaal binnenkrijgt van een zender bedoeld voor de aansturing van fans. Lijkt me toch wel een kritisch component/regeling.

kaleido 1 (1660) PRO, 7 jaar geleden

Als de zender gebruikt wordt om meerdere functies te besturen , heeft deze in de regel ook meerdere draden.
In jou geval deed je temperatuurmeter op het dashbord het niet , na vervanging wel , dan zou ook de fanstoring er niet zijn geweest lijkt me.

peter2301 (0), 7 jaar geleden

Dank voor je reactie. Ik hoopte ook dat mijn fans het weer gingen doen na vervanging van de temperatuursensor op het motorblok maar dat was helaas niet zo. De meest logische verklaring zou dan ook zijn dat er ergens anders nog een sensor zit die voor de aansturing van mijn fans zorgt. Die heb ik tot nu toe nog niet gevonden maar ik ga kijken. Zoals ik al zei, enige kennis van hoe dit soort systemen in doorsnee zijn gebouwd helpt wel. Daarom ben ik blij met alle reacties die mij meer inzicht geven :).

kaleido 1 (1660) PRO, 7 jaar geleden

Kijk eens op you-tube onder Daewoo tacuma fan.

peter2301 (0), 7 jaar geleden

Heb ik net gedaan. Op youtube staat niks over een tacuma fan maar wel deze:

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=_GSNBnIh...[/yt].

In de video staat bij 6:23 het volgende: "From past experience and documentation, the fans should come on between 225 and 229". Ik heb dat even omgerekend naar Celcius, dat zou dus zo rond 107 graden moeten zijn. Nu denk ik even aan een ander probleem dat ik nog heb met mijn koelcircuit: namelijk dat ik geen drukopbouw in mijn systeem heb. Als het koelcircuit opwarmt dan hoor ik ook een sissend geluid van mijn drukdop komen en als het op temperatuur is dan voel ik geen enkele overdruk in de radiateurslang. Volgens mij wil dat zeggen dat mijn drukdop niet meer goed is. Even droog redenerend: kan een kapotte drukdop ervoor zorgen dat je fans niet meer aan gaan? Immers, de verhoogde druk die normaal in je systeem zit verhoogt het kookpunt van je koelvloeistof. Nu ik alleen de atmosferische druk heb zal het kookpunt dus echt niet veel hoger komen dan 100 graden en daardoor slaan de fans dan ook niet meer aan omdat het schakelmoment niet gehaald wordt. Of niet soms? Hoe dan ook, toevallig heb ik vandaag een drukdop besteld voor mijn Tacuma dus morgen weten we of het dat is.

peter2301 (0), 7 jaar geleden

Ja en dat bleek dus uiteindelijk de oorzaak: de drukdop op het expansievat. De vraag of een kapotte drukdop ervoor kan zorgen dat de fans niet meer aan gaan moet dus beantwoord worden met ja. Na het plaatsen van de nieuwe drukdop voor maar liefst €7,40 kwam mijn koelsysteem weer op druk en sloegen de fans weer aan omdat het koelwater nu heter kan worden.

Wat mij gisteren trouwens ook opviel is dat de motor heel onregelmatig gaat lopen als de koelvloeistof kookt. Ik neem aan dat dat komt door de lucht-/gasbellen die langs de temperatuursensor schieten en dat daardoor de ecu/pcm onregelmatig gaat vonken/inspuiten?

Weer wat geleerd :).

Dank voor alle hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.