Vorige week na het pijlen van de vloeistoffen tot mijn schrik ongeveer 3 liter KVS verdwenen.
Ik pijl wel regelmatig maar heb de laatste weken veel gereden ivm vakantie. Ik schat dat dit
moet zijn gebeurt de laatste paar honderd kilometer. Motor is niet warm gelopen en blijft netjes op temp.(kilometerstand nu 84000)
Na wat beter te hebben gekeken ook witte rook en veel vocht uit de uitlaat bij een warme motor.
Verder geen zichbare uitwendige lekkage, waterslangen niet hard, olie op pijl en schoon, KVS ook schoon.
Heb verder ook geen geborrel in het expantie vat kunnen ontdekken. Thermostaat en fan werken volgens mij naar behoren, de auto start goed en heeft geen merkbaar vermogens verlies.
Is dit toch zeker de koppakking of kan de KVS nog op een andere manier in de uitlaat terechtkomen.
Hoeveel werk is een nieuwe koppakking en wat is verstandig om ook maar gelijk te doen als de
boel toch open ligt.
Moet ik nog opzoek gaan naar een onderliggende oorzaak of is het normaal dat die dingen
spontaan stukgaan.
En tot slot: kan ik hiermee nog een paar korte ritjes rijden of beter van niet.
Een hoop vragen weer. Graag jullie kundige reactie
MVG, Sander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koelsysteem laten afpersen zowel warm als ook koud
en er is goede testapparatuur om een koppakking te controleren
voordat je over gaat tot reparatie
In de tussen tijd +/- 100km gereden geen merkbaar verlies opgemerkt. Bij een dealer geweest, die heeft het koelsysteem afgeperst en geinspecteerd aan de buitenkant en via de bougie gaten, maar geen lekkage kunnen constateren. Gezien het verdere rijgedrag van de auto alleen het advies 'in de gaten houden' meegekregen. Voor de vakantie is wel de radiator los geweest ivm een aircoreparate. Monteur had wel het vermoede dat er toen niet goed ontlucht was. Ik weet niet zo goed wat hievan te denken omdat ik daarna zeker 1000km heb gereden terwijl de kvs netjes op pijl bleef. Wat denken jullie hiervan?
Gewoon maar doorrijden en in de gaten houden of toch nog even verder zoeken? Het blijft toch een
vreemde zaak...
17 jaar
Toch denk ik dat ik beetje bij beetje wat koelvloeistof blijf verliezen. Ik las ook net het draadje van de Matiz met waterzucht. Alhoewel mijn Nubira verder prima start en loopt, zat ook al aan de mogelijkheid te denken dat het lekt bij het gasklephuis of inlaatspruitstuk en dat via die weg water in alle vier de cilinders terechtkomt waardoor er geen opvallende verkleuring van een van de bougies optreed. Ik heb even de lucht toevoerslang losgehaal en via het klephuis naar beneden gekeken. Er zat wel wat vloeistof op bodem wat op olie lijkt. Is dat normaal of zou dat mijn verdwenen koelvloeistof kunnen zijn? En zo ja wat is dat de beste stap om dit op te lossen.
17 jaar
Ik zou het gewoon even een paar dagen (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk) in de gaten houden. KVS-niveau wil nog wel eens fluctueren is mijn ervaring.
Blijkt het inderdaad dat je het verliest/verbrandt/wat dan ook, zou ik zeker eens terug gaan naar de dealer of een second opinion aanvragen bij een goede garage. Door eerdere ervaringen heb ik zelf namelijk geen al te hoge pet meer op van mijn dealer. Ik ga dus ook al jaren naar een goede garagist die nog weet wat sleutelen is en niet klakkeloos en zonder enig overleg (te) dure onderdelen gaat vervangen.
17 jaar
Had eigenlijk gehoopt dat ik met jullie tips en ervaring zelf een eind op weg zou kunnen komen de diagnose te stellen. Ik kan wel naar een andere garage, maar dan ben ik minimaal een uur werk kwijt en is er waarschijnlijk nog geen schroefje losgedraait. Wie helpt ?, zie bovenstaande (technische) vragen.
17 jaar
Diagnose is inmiddels gesteld. Dmv een chemische proef is er uitlaatgas in het koelsysteem vastgesteld.
De kop gaat er dus vanaf deze week (universele garage). Wat is mijn kans dat het alleen de pakking is, of kan ik beter meteen naar een ruilkop uit gaan kijken. Wat kost zoiets ongeveer (kop) en waar vindt ik een goede voor niet te veel geld. Zijn er nog andere zaken die ik beter meteen kan laten meepakken? Al jullie tips zijn welkom.
17 jaar
heb zelf al enkele 10talle koppakkingen vv van een 2.o nubira, maar met een koppakking setje en een uurtje of 5 werk moet het te maken zijn.
Verrace,
Dus meestal 'slechts' de pakking en niet de kop zelf gescheurd?
Deze garage wil de kop in iedergeval wel laten afpersen en vlakken. Verstandig?
En wat is meestal de oorzaak van zo'n defect . Waterpomp, thermostaat? is het
advies die ook gelijk te laten vernieuwen.
BVD
17 jaar
Ben even bij de garage wezen kijken nadat de kop is gelicht
Hierbij een foto van het lek in de pakking;
[url=http://imageshack.us][img]http://img62.imageshack.us/img62/7236/pi...[/img][/url]
Dit lijkt me langzaam weggeroest/gerot en niet het gevolg van een warmloper (verbrand) iemand hier een mening over?
En nog een fototje van het blok;
[url=http://imageshack.us][img]http://img174.imageshack.us/img174/494/p...[/img][/url]
Je kan goed zien hoe cilinder 4 is schoon gebrand door de KVS. Lek zat dus rechts onder tussen waterkanaal en cilinder 4
Weet iemand wat dat kleine busje rechtonder is. Is dat orgineel zo?
Grt, Sander
17 jaar
Ik zie op de foto alleen de 1e cilinder, de foto zal wel
te groot zijn, dat busje zal wel ( Gokje ) een pasbus
zijn waar de cilinderkop in valt
17 jaar
de koppakking moet je zien als een onderdeel dat slijt, dus er hoeft na 10 jaar geen extra reden te zijn voor
een lekkende koppakking.
je foto speekt voor zich, een lekkage op de vierde cilinder, als de kop niet krom is of ingevreten hoeft deze
niet gevlakt te worden.
Kop afgeperst en gevlakt; pakkingen vv; preventief waterpomp, thermostaat en distributie vv; Een rip uit mijn lijf maar probleem opgelost!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar