Daewoo-Chevrolet Matiz 2001: moer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

hallo mensen. Ik heb een vraag, Ik wil mijn remschijf demonteren van de Daewoo matiz uit 2001.
De schijf zit al los, met behulp van 4 bouten die ik los moest draaien.
Maar voor ik de schijf er af wil halen, moet ik de lager demonteren.
En deze lager wordt tegen gehouden door een moer, en de moet zit vast met een stukje metaal wat naar binnen zit gedeukt. iemand een idee hoe je dit terug duwt?
Had het al geprobeerd maar tot nu toe nog geen beweging in de moer.

marco14

Geplaatst door marco14 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

ingeslagen deel is een borg
je kunt hem nu gewoon losdraaien
grote sleutel erop want zit erg vast

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

Dop of ringsleutel 32mm erop en losdraaien...het makkelijkst is eerst het wiel er weer op en op de grond zetten...of iemand de rem in laten trappen.

marco14 (0), 9 jaar geleden

nou het nadeel is. als de rem is ingedrukt, en ik zet er kracht op, draait de schijf uit eindelijk gewoon mee.
Misschien een alternatief ?

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

zie hierboven...

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

Maar.........met alleen de moer losdraaien ben je er nog niet.
Die moer is van de aandrijfas die uit de naaf moet en dan moet het wiellager uit de fusee geperst worden, voordat de remschijf eraf kan.

waardeloos systeem van die koreanen, wat gelukkig na 2001 veranderd is...

marco14 (0), 9 jaar geleden

Dat is inderdaad wel een goeie ja, dan laat ik het wiel er op, en op de handrem. en dan draai ik met dop 30 de moer los.
Ik heb wel het idee dan ik het ingeslagen deel plat geslagen hebt,

marco14 (0), 9 jaar geleden

Hallo mensen.

De moer heb ik los gekregen, met veel kracht zetten.
De wiellager kun je dat ook op een anderen manier demonteren?
Moet er zeker vanaf getrokken worden?
De remschijf zelf zit zo los als het maar wezen kan, alleen de wiellager houd het tegen.

klaasqatar (0), 9 jaar geleden

Krijg toch serieus de indruk dat de schijf op de naaf gebout zit met deze 4 bouten.. als die eruit zijn lijkt het mij dat de schijf verwijderd kan worden.....daar hoef je toch niet de hele naaf voor los te halen??

marco14 (0), 9 jaar geleden

Nee dat zit echt los van elkaar. Op de foto lijkt het wel dat de schijf aan de wiellager vast zit, maar dat is niet. Kan dr wiellager wel draaien en de schijf stil laten staan. Maar krijg de wiellager er ook draaiend niet af.

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

[quote=klaasqatar].daar hoef je toch niet de hele naaf voor los te halen??[/quote]
Jawel....de schijf zit aan de achterkant van de naaf

marco14 (0), 9 jaar geleden

Enig idee hoe je de naaf los haalt? Krijg en er niet vanaf.

Hans4040 (325) PRO, 9 jaar geleden

dat heb ik in #6 al uitgelegt....het lager moet uit de fusee geperst worden.
Dus fusee demonteren en met het hele zaakje naar een garage met een pers gaan...remschijf eraf, nieuwe remschijf erop en dan het lager weer in de fusee persen.

marco14 (0), 9 jaar geleden

oke dan, snap het.

marco14 (0), 9 jaar geleden

Hallo mensen.

Ik heb dus een pers nodig om de naaf te kunnen verwijderen.
Heeft iemand misschien een idee wat voor gereedschap je hier voor nodig heeft?

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

en vervang ook gelijk je lager want dat gaat meestal ook stuk, , dus heel de fussee demonteren, maar volgens mij snap je het niet of heb ik het mis

marco14 (0), 9 jaar geleden

Op deze site en mijn docent zei dat daar een pers voor nodig is. Maar vraag me af of die dingen te koop zijn. Kan het ook met een poelie trekker? En anders snap ik het denk ik niet helemaal. Sorry!

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee kan niet met poelie trekker, daar moet je een hydraulische pers voor hebben je moet het geheel (dus wielnaaf waaraan de schijf) eraf halen en dan bij een bedrijf er uit laten persen dus je haalt de onderste fusee kogel los en de stuurkogel en de schokbreker los,
maar ik vrees dat je het beter aan een vakman kan overlaten,

marco14 (0), 9 jaar geleden

Ik begrijp het, is goed bedankt voor de info.

marco14 (0), 9 jaar geleden

Mensen een garagepers hydraulisch van 4 ton, kun je daarmee zo iets ook doen. of is 4 ton niets.
Zit te kijken voor een garagepers in mijn garage.

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Wiellagers die in een naaf geperst zitten kunnen goed vast zitten , 4 ton begin je meestal niet veel mee .
Marco ik heb het al vaker gezegt , en het is goed bedoeld , probeer van simpel naar moeilijke klussen te werken.
Door gebrek aan kennis en gereedschap kan er ook een keer iets verschrikkelijk mis gaan.

marco14 (0), 9 jaar geleden

Ik begrijp wat je bedoelt. ik zal eens verder kijken, bedankt.

marco14 (0), 9 jaar geleden

Mensen ik heb een vraag, heeft iemand voor mij de documenten voor het demonteren van de wielnaaf en schijf en zo.
heb gisterenavond al gekeken, zit op 3 punten vast, schokdemper, draagarm, en nog één.

Alvast Bedankt!

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja en stuurkogel deze allemaal losmaken en je kunt het fussee stuk demonteren,

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Marco , het demonteren is al diverse keren uitgelegd , je maakt de veerpoot los , de stuurkogel de fuseekogel en de remklauw , dan ga je met de naaf naar een bedrijf die het 1 en ander met de daarvoor bestemde gereedschapen vervangt.
Schijf en lager.
Daarna monteer je de boel weer.
Het gereedschap en kennis ontbreekt , vraag of je mee mag kijken , leer je ook veel van.

metalux (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik dacht dat dit een site is om (auto) problemen op te lossen. Niet om complete (den)montage instructies te geven.
Breng je auto gewoon naar de garage als je er geen verstand van heb.

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Marco zit op roc problemcar , mocht je dit de vorige keer gemist hebben.

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=metalux]Ik dacht dat dit een site is om (auto) problemen op te lossen. Niet om complete (den)montage instructies te geven.
Breng je auto gewoon naar de garage als je er geen verstand van heb.[/quote]
Is dat geen probleem dan, hij wil zijn remschijf vervangen maar weet niet hoe dat moet, en wij geven advies, dat hij het niet kan ja dan houd het een keer op

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Het is iedere keer nog gelukt , dus ook dit zal uiteindelijk goed komen , hij is een volhouder met vallen en opstaan .

marco14 (0), 9 jaar geleden

Goedemorgen mensen.

Sorry voor mijn vragen. Bedankt voor de informatie die ik heb gehad.
En ja ik ben een doorzetter, Ik kijk eerst naar iets voor ik iets vervang.
Net als met de distributie, had ik nog nooit gedaan, maar de auto rijd altijd nog steeds en geen verbruiken.
Ik ben een doorzetter ja, omdat ik het wil leren, en een fout kan iedereen maken.
Van je fouten moet je leren, en als er iets breekt dan is het niet goed snap ik, maar dat kan ook iedereen gebeuren.
Ik ben ook niet perfect.
Sorry voor de vraag voor de document.
Maar als nog iedereen bedankt voor de vele informatie die ik heb gehad.

Groet Marco.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.