Mijn A16DMS blijft te koel volgens de OBD. Als ik stationair draai, dan komt de temp op 92/93 graden en dan gaat de fan aan. Tijdens een rit komt de temperatuur niet ver boven de 80 Graden (80-83) op een stuk van 100km. Bij goede bedrijfstemp. (87+ graden) worden alle slangen goed heet.
Wat heb ik gedaan: Distributie tandriem met pomp vervangen. Thermostaat (kan er maar op 1 manier in; Was okay) en koelvloeistof vervangen.
Interieurkachel wordt warm. Motor loopt goed, alleen meestal in open loop, omdat de temp. te laag is. Heb nog even gedacht aan een te grote radiator, maar volgens de boeken zit er voor alle motoren (1,6-2.0) een en dezelfde radiator in.
Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt, of dat een Temp. sensor op het eerste gezicht betrouwbaar leek en achteraf toch onbetrouwbaar was? Ik weet het anders ook niet meer......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zie geen extreme temperaturen; thermostaat van deze auto opend bij 87 graden.
Wordt de temperatuur hoger, gaat de fan aan.
Dus temperatuur is niet te laag.
Ik weet niet hoe hoog jij de temperatuur wil hebben?
Hoe weet je de oorzaak voor dat in Open Loop draaien?
Omdat de tekst op de scanner zegt dat de fuel system status Open loop is als gevolg van een te koude motor?
Die tekst is foutief. De officiële tekst in J1979 en ISO 15031-5 is Open loop - has not yet satisfied conditions to go closed loop
Een van die condities kan best zijn dat de lambdasonde een signaal afgeeft anders dan 0,45V (bij een sprong sonde).
Of te wel de lambdasonde moet warm genoeg zijn, aangesloten zijn en werken.
Gezien het bouwjaar zou de lambdaregeling gewoon moeten werken bij 80 graden, anders kan de motor nooit door de Europese emissie test komen.
Dag Hans4040,
Misschien moet ik het anders formuleren. Bij lagere buitentemperaturen komt de motortemperatuur niet hoger dan 80 Gr. Eigenlijk eerder tussen de 70-75 graden en na een rit van +100km stopt het echt wel bij 80 graden bij normaal rijden (in de 5 en 120/130 km/h). Dit is voor de ECM te laag, waardoor alles in de open loop situatie blijft en niet, zoals bij een warme bedrijfstemperatuur, een een closed loop. Hierdoor werken de Lambdasondes niet en zal waarschijnlijk het benzineverbruik hoog blijven! Bovendien kan de Kat. dan ook defect raken. Vandaar dat ik hogere waarden verwacht, zoals aangegeven, 87+ graden, zodat het in closed loop komt.
Ik hoop dat het nu duidelijker is.....
6 jaar
Dag oldford,
idd, de tekst was zoiets als: System is in open loop because the coolant temperature has not reached the minimum point. Pin me niet op de exacte tekst vast. Ik zal het later nog eens nakijken..... Als ik stationair blijf staan, dan gaat hij wel naar de closed loop stand, omdat hij het dan wel heeft bereikt.
6 jaar
@oldford,
Wat zijn de waarden ongeveer bij SO1 en SO2? SO1 moet continue springen en SO2 redelijk constant, maar hoe constant? Mogen hier spikes in zitten? Wat is een sprong sonde? Een sonde met hysteris ofzo?
Ik zie, ik mag weer wat bijleren....
6 jaar
Een sprongsonde is de ouderwetse lambdasonde (3 of 4 draden) die varieert tussen 0,1-0,2 V en 0,8-0,9 V.
De waarde verspringt vrij abrupt rond lambda 1, vandaar die naam sprongsonde.
De tegenwoordige breedbandsondes (5 draden) geven een veel kleiner lineair verschil rond lambda 1.
Sonde 2 moet boven de 0,6 Volt zitten, waarbij rond de 0,8 Volt ideaal is.
Met uitsluiting van afremmen op de motor waar de sensor 0,0 Volt zal gaan aangeven.
Zoals al eerder gezegd, ook bij 70 graden hoort de lambdaregeling in closed loop te staan. Dat is echt niet te koud daarvoor.
Als de motor-computer echt pas boven de 80 graden naar closed loop zou gaan, dan is de emissie test al mislukt na de koude start.
N.B.: De lambdasondes horen altijd te werken als ze opgewarmd zijn, dat staat los van closed of open loop.
Ook als de motor in open loop staat als gevolg van bijvoorbeeld vol gas rijden of afremmen op de motor werken de sondes gewoon. Er wordt dan niet geregeld, maar de signalen zijn er wel degelijk en kunnen door een monteur geinterpreteerd worden.
Okay, dan ben ik bang dat de kat 2 overleden is. De waarde varieert ook bij Sonde 2, maar minder dan bij 1. Is mijn conlcusie correct?
6 jaar
Zonder een log van de data, ga ik dat nog niet beweren.
Stond de motor in Closed Loop toen je bovenstaande opmerkte?
Hoeveel en waartussen varieert de 2e sensor?
Als de kat echt overleden is, dan krijg je normaliter vanzelf foutcode P0420. En de motor-ecu is behoorlijk streng daarmee.
Heb je die code nog niet, dan kan dat het gevolg zijn van niet naar Closed loop willen gaan, maar het kan ook zijn dat de kat nog niet dood is.
Ik heb er 25 km mee gereden temp max. 74 Graden tijdens rijden 100-130. Dat is open loop. S01 veel varieert tussen de 0,17V en 0,96V en S02 meestal tussen de 0,48V en 0,81V en in Idle staan ze allebei zo tussen de 0,17 en 0,25 te dansen.
Codes die ik tot nu toe heb gezien zijn P0300, P0400 en P0131. Ik heb de EGR-klep gereinigd en sindsdien niet weer gehad. De misfires zouden nog kunnen komen van een te arm mengsel. De fout P0300 is intermittent en slechts 2 keer in 9 mnd voorgekomen (althans sinds ik hem heb). P0313 heb ik sinds gisteren, na het vervangen van de thermostaat.
Kun je hier iets mee?
6 jaar
Stationair is het mengsel te arm - in ieder geval in Open Loop.
P0131 is een te laag signaal op Lambdasonde 1 - klinkt aannemelijk, maar is wel een reden om naar Open Loop te gaan.
P0313 zijn misfires waarbij de brandstof tank vrij leeg is. Mogelijk een gevolg van het aanzuigen van lucht i.p.v. benzine, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ook dat is een reden voor Open Loop,
Bij P0313 krijg je geen cylinder te zien die de misfire veroorzaakt en de injector van die cylinder wordt ook niet uitgeschakeld.
Ik zou de tank meer dan de 1/2 vol houen, voorlopig.
De fout in de motor software is dat ze de verkeerde status voor Open Loop door geven.
Dat zou moeten zijn Open Loop due to system errors in het geval van aanwezige fouten die Open Loop veroorzaken.
Kat zou ik me nog niet druk over maken, aangezien het gebeurd in Open Loop.
Ik zou eerst eens gaan zoeken naar de reden voor het arme mengsel stationair.
De temperatuur van 74 graden is niet de oorzaak, er wordt geen warmdraai verrijking meer toegepast bij die temperatuur.
Indien dat wel het geval zou zijn zou je mengsel bij stationair juist te rijk zijn.
Dat laatste dat klopt! Vandaag gereden en bleef SO2 mooi 0,70-0,8. Aan het einde van de rit nog even in het foutlogboek gekeken en er staat nu alleen P1403 in. Geen MIL! Volgens de beschrijving van de EOBD was dat voor GM "Exhaust Gas Recirculation system valve 1"
Ik kom in het kopje "custom sensors" nog injection timing correction tegen. Deze heeft PID 2102 en er is in het rood geschreven: Fromula Error (Signed(T)*256+U)/250. Wat is dat? Problemen met de injectoren? Schoonmaken?
6 jaar
Tja, wat bedoel je met "dat laatste klopt"? Dat het mengsel te rijk is?
Het feit dat sensor 2 hoog aangeeft zegt niet altijd dat het mengsel te rijk is.
Het kan ook gemiddeld lambda 1 zijn met een werkende kat.
Het ligt er maar net aan wat er bedoelt word met "timing" in die custom pid.
De lengte van de inspuiting of het moment van starten.
Wat is de eenheid? Miliseconden (tijd) of graden krukas?
De formule geeft aan dat de waarde positief en negatief kan zijn en dat het een 16-bits getal is wat je moet delen door 250.
Als de EGR niet ver genoeg opent dan kan het mengsel bij stationair wel eens te arm worden.
Daarvan kun je dan zeggen dat het een afstelfout in de mapping is.
N.B.: Voor alle zekerheid: Is de motor software origineel (Niet getuned of iets dergelijks)?
Met dat klopt, refereerde ik aan dat het mengsel in koude toestand rijk moet zijn. Wat ze met "timing" bedoelen weet ik ook niet. Het programma wat ik daarvoor gebruik is Car Scanner versie1.14.12.
Ik heb de EGR al eens eerder (2 mnd geleden) gereinigd samen met het gasklephuis.. Dit met remmen reiniger gedaan. Ik zag vandaag een youtube filmpje dat die persoon daarna nog de EGR met WD40 deed. Misschien voor de smering?
Voor zover ik weet, is de software origineel. Als ik wist hoe ik de versie kon uitlezen, dan liet ik je de versie zien. Heb gelezen dat EGR fouten bij deze motor soms verholpen worden met een nieuwere software. Mijn EOBD is een simpele ELM327 . Overigens, je gaat me toch niet vertellen, dat deze Amerikaans georiënteerde zwabberbak getuned wordt? Ik vindt het al zo'n ouwe lullen bak!
Nog iets dat mij vanmorgen opviel. Toen ik startte zag ik de Snelheidsmeter 1 keer naar 100-120 km/h gaan, om vervolgens weer op het nulpunt te gaan staan. Onder het rijden niks gemerkt. Komt er een puls van de bobine naar de snelheidsklok?
6 jaar
Er is nog niets verandert. Klaarblijkelijk weet niemand een echt antwoord hierop. Ik laat het zo... Slotje erop.
6 jaar
Tja, gezien de Open Loop en de misfire codes kun je er dan op wachten dat de katalysator sneuvelt of een klep gaat lekken.
Of dat nu zo verstandig is?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar