352 bezoekers online

Daewoo-Chevrolet Captiva : P2177 foutcode

Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2400

Ik heb een chevrolet captiva 2.4 op lpg met 142000km.
Merk ag teleflex.

Ik heb deze met 100000 km gekocht en na ongeveer 1000km brandde voor het eerst het motormangement lampje. Ik heb zelf een obd2 scannner en reset zelf de foutcodes.
De foutcode is p2177, system too lean off idle bank 1.

In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met het overschakelen naar gas. Echter, sinds een maand of 6 komt de foutcode om de 100-150km voor.

Op benzine is de fueltrim rond de 0 en geeft ook geen foutcodes.
Bij veel snelwegkilometers duurt het ook langer voordat de foutcode tevoorschijn komt dan bij stadsverkeer.

Ik ben vorige maand bij een lpg
' specialist ' geweest.
Deze heeft het lpg filter en de bougies vervangen, de druk met 1 bar opgeschroefd en injectorcleaner toegevoegd. Tevens geen vacuumlekkage aanwezig.

Hij vertelde mij dat als dit niet zou helpen, hij waarschijnlijk de injectoren dient te vervangen. ( alle 4 ) helaas nog steeds de vervelende melding.
Omdat teleflex tegenwoordig een nieuw type inector heeft dienen deze ook opnoeuw ingeleerd te worden met een totalen kostenplaatje van 750-800 euro.
Even slikken!
Hopende dat hiermee de storing is opgelost.

Het vreemde is dat ik eigenlijk geen verschil merk op lpg of benzine, ook niet als het lampje brandt.

Ik hoop dat u me hier verder mee kunt helpen en eea via een bericht duidelijk te maken is.

Mvg
John

Captiva2.4lpg

Geplaatst door Captiva2.4lpg , lid sinds 5 maanden geleden

14 Reacties

oldford PRO, 5 maanden geleden

Heb je ook Freeze Frame data bij deze foutcode?
De Freeze Frame data kan inzicht geven wanneer (onder welke conditie) de foutcode wordt gezet.
B.v. bij welk toerental en/of belasting.

Wat doen de fuel trims op LPG? Zowel staionair als rijdend?

Ook al merk je geen verschil, er is wel een verschil als de foutcode eenmaal gezet is.
Op dat moment valt de lambdaregeling uit en loop je het risico op dure gevolgschades (lekke kleppen).

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Oldford, bedankt voor je reactie. Ik zal dit morgen uitvoerig testen en de resultaten hier plaatsen.

Ik ben er eerder mee bezig geweest en weet dat stationair draaiend de short fuel trim tussen de -5 en +5 zit. Verder viel het me op dat bij rustig rijdend stadsverkeer en dan de 1e kilometers na overachakelen van benzine op gas de sft 25% blijft aangeven waarna dit gelijkmatig zakt. ( relatie met opwarmen motor ?)

Ik kom hier morgen op terug.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Lijkt me eerder dat het gas systeem te arm staat.

Wat doet de short term fuel trim als je op benzine BLIJFT rijden totdat de motor volledig warm is?
En wat gebeurt er als je warm overschakelt van LPG naar benzine of van benzine naar LPG?

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Sftrim stationair draaiend op lpg schommeld tussen de -2 en +7.
Lambda 1 schommeld tussen de 0,1 en 0,9v, lambda 2 staat vrij constant op 0,1v.

Rijdend met een warme motor blijft de sftrim bij verschillende toerentallen tussn de -3 en +7. Enkel bij volgas stond er 0,00.

Ik heb een freeze frame van het moment van de foutcode, deze zal ik hieronder nog plaatsen.

Stilgestaan en foutcode gewist. Hierna vuel bij het wegrijden gelijk op dat de sftrim tussen de 20-25% stond. Deze waarde bleef de 1e paar kilometers waardoor de lftrim naar de 21% ging. Hierop overgeschakeld naar benzine en de lftrim zakte direkt.

Wederom overgeschakeld naar gas en na enkele kilometers daalde de sftrim naar de 'normale' waardes.
Echter bij thuiskomst en stationair draaien stond de sftrim op 25%. Lambda 1 0,1v en lambda 2 0,1v.

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Momentopname gegevens:
------------------
Fuel Status = 0 byte
Vermogen = 58,431 %
Koelvloeistof temperatuur = 80 °C
Brandstofafstelling 1 korte periode = 3,906 %
Brandstof Trim Bank 1 Long Term = 21,875 %
Inlaatspruitstukdruk = 10,153 psi
Toerental = 2.840 rpm
Snelheid (OBD) = 112 km/h
Timing Advance = 30 °
Inlaatluchttemperatuur = -3 °C
Gasklep positie (spruitstuk) = 25,882 %

oldford PRO, 5 maanden geleden

LPG staat duidelijk VEEL te arm (grofweg zo'n 25% en misschien soms nog meer).
De Short term fuel trim is niet de engine waar je naar moet kijken.
Ook de Long Term Fuel trim speelt een net zo grote rol.
Short term fuel trim gaat inderdaad naar 0% bij volgas. De lambdaregeling staat dan in Open Loop.
De Long Term fuel trim blijft behouden en die wordt ook volgas toegepast.

Je begon met:
"Sftrim stationair draaiend op lpg schommeld tussen de -2 en +7.
Lambda 1 schommeld tussen de 0,1 en 0,9v, lambda 2 staat vrij constant op 0,1v."
De waarde van lambda 2 is hierbij vreemd. Als de lambdaregeling in werking is moet lambda 2 hoog zijn.
De oorzaak voor het laag staan kan zijn een defecte lambdasonde 2, een defecte katalysator of valse lucht (lek) tussen Lambda sonde 1 en Lambda sonde 2.

Wat doet de waarde van de 2e lambdasonde bij rijden op benzine?

Ik zou voorlopig maar niet meer op LPG rijden. Het mengsel is dusdanig arm dat er dure gevolgschades kunnen ontstaan (zoals lekke kleppen en een defecte katalysator).

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Wederom bedankt voor je reactie.
Ik dacht echt dat ik het in het gascircuit moest zoeken. Als de lambda of de kat stuk is/niet goed functioneerd, zou ik toch ook de foutcode op benzine moeten krijgen? Afgelopen jaar 2000 kilometer in frankrijk op benzine gereden zonder foutcode en met een lftrim van rond de 2%.

Ik zal straks even kijken wat de lambdawaarde op benzine aangeeft.

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Oh ja, vorige week is de auto apk gekeurd en was de 4 gasmeting op lpg in orde. Dit zou toch ook de lambda en of kat moeten uitsluiten?

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Net weer even getest.
Op benzine geeft lambda 2 in eerste instantie 0,2v aan na overschakelen vanaf gas. Na een keertje gasgeven zo een 0,8v met een temperatuur van 740 graden van de katalysator.
Na terugschakelen op lpg gaf ie 0,2v aan. Ook na gasgeven.

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

De waarde van 0,8 bleef gewoon staan met stationair draaien na een keer gasgeven.

oldford PRO, 5 maanden geleden

4 gas meting bij de APK kan wel/niet een defecte katalysator (verminderde werking) aangeven.
Overigens alleen bij de meting en dan wordt er relatief weinig uitlaatgas gegenereerd.
Het zegt nog niets over de werking van de kat tijdens het rijden, wanneer er veel meer uitlaatgassen zijn.
Of de 2e lambdasonde wel of niet defect is, wordt niet aangegeven. Het sluit wel valse lucht uit.

Kennelijk is het mengsel te lang en te veel arm op gas om gemiddeld op lambda 1 uit te komen.
Ondanks het pendelen van het signaal van lambdasonde 1. Die oorzaak had ik abusievelijk niet vermeld.
Een extra reden om niet meer op LPG te rijden, totdat de LPG installatie is gerepareerd en het mengsel weer in orde is.
Het lijkt er dus op dat lambdasonde 2 nog gewoon goed werkt (in ieder geval op benzine dan).

Hoe kwam je aan de temperatuur van de kat? Uitgelezen?
Zo ja, dat is een berekende waarde bij een normaal mengsel.
Bij een arm mengsel wordt de boel een stuk heter.

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Temperatuur via torque uitgelezen.

Is het nu verstandig om beide lambdas te vervangen? Kosten zijn het niet en staat inmiddels op bijna 150000km.

Vind het alleen vreemd dat de auto op benzine wel goed functioneert.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Op dit moment werken volgens mij beide lambdasondes gewoon goed en is er geen reden om te vervangen.
Op LPG zijn er dan misschien wat vreemde waardes te zien, maar dat licht aan het mengsel dat dan te arm is. Het lijkt erop dat je LPG specialist gelijk heeft en dat de injectoren vervangen moeten worden.
Misschien een 2nd opinion van een andere LPG specialist vragen? Het is een prijzige reparatie.

Captiva2.4lpg, 5 maanden geleden

Oke bedankt,

Ik ga van de week bij een andere lpg specialist langs en zal zijn bevindingen hier delen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Captiva of stel zelf een nieuwe vraag.