close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Nubira: Powerlampje blijft knipperen en moet olie aut. bak ververst word

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Hallo,

Vraag 1: Sinds een paar dagen blijft het power (PWR) controlelampje van de automatische bak op het dashbord constant knipperen. Ik heb de pluskabel van de accu los gehad en later de stekker onder de versnellingshandel losgetrokken. Het lampje blijft echter gewoon knipperen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het opgelost kan worden?

Vraag 2: Moet de olie van de automatische versnellingsbak ververst worden? De dealer zegt van niet maar in het boekje van de auto staat dat dit, plus een nieuwe filter wel moet gebeuren. Wie heeft er gelijk?
Verder zit er geen peilstok op, hoe kun je controleren of er eventueel olie in de versnellingsbak bij moet?

Alvast bedankt voor eventuele oplossingen en raadgevingen.

M. vr. gr.

Ger

Geplaatst door

Ger Esenkbrink (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

met het knipperen van het power lampje geeft de automaat een storing aan ,die kan de dealer uitlezen.

het verversen van de atf olie en vv van het filter is afhankelijk van het type bak er zijn nml 2 verschilende
merken gebruikt : aisin en gm geloof ik, dit staat op de bak aan de onder zijde.
het olie peil niveau plugje zit op de bak aan rechterkant ter hoogte van het aandrijfas (lopende motor in p )
gr.r.

verrace 0
badge

17 jaar

Hallo Verrace,

Beetje laat maar toch bedankt.

Op dit moment heb ik even geen tijd om een en ander uit te zoeken. Zodra ik meer weet zal ik het laten weten.

M.vr.gr.

Ger

L.S.,

Even in telegramstijl wat mij gebeurd is. Ik ben bij twee verschillende dealers geweest om de eventuele storing aan de automaat uit te laten lezen. Zij konden echter niets vinden. Ook het oliepeil niveauplugje is nergens op de GM-bak te vinden. De eerste dealer zette de auto met stilstaande motor op de brug en liet er via een plugje helemaal aan de onderkant van de automaat wat olie uit lopen. Vervolgens werd gezegd dat er genoeg olie in de versnellingsbak zat.

De tweede dealer besloot via de ontluchtingsplug(met dat slangetje er aan) boven op de bak, 1 liter ATF Dextron 3 bij te vullen. Dit omdat de automaat al een tijdje olie lekte. Daarna heeft de auto korte tijd fatsoenlijk
opgetrokken. Dit was echter van korte duur, want daarna begon de automaat te slippen.

Teneinde raad ben ik toen naar een gewone merkloze garage gegaan. Daar werd mij aanbevolen om 5 liter ATF via dat ontluchtingsgat bij te vullen. Daarna bleef de automaat gewoon slippen en kon ik heel voorzichtig niet harder dan 60 km komen. Toen kwam er weer een andere "specialist" bij, die beweerde dat er rustig nog 5 liter ATF bij kon. Gezien het lekken wat de bak gedaan had. Na 3,5 liter liep de olie er overheen en was de komplete versnellingsbak helemaal met olie gevuld. Uiteraard slipte de bak nog altijd.

Toen werd er gezegd dat de platen??? waarschijnlijk kapot zouden zijn. Ik weet het nu niet meer. Een revisiebak kost heel veel geld.

Mijn vraag is nu, zou het helpen als ik alle ATF uit de automaat laat lopen. En daarna precies het aantal van 11,5 liter zou vullen wat er in hoort. Of bestaat er misschien nog een soort worderolie zoals bijvoorbeeld teflon
of een andere soort olie zodat die automaat niet meer slipt en gewoon gaat werken.

De bewuste automaat schakelt trouwens wel gewoon in alle versnellingen. Alleen slipt hij, waardoor je slechts heel langzaam weg komt en daarna niet harder dan 60 km per uur.

Ik hoop dat er nu een aantal bruikbare adviezen van de professionelen onder jullie komen, want nu zit ik met een nog mooie auto op G3 en slechts 176000 km op de teller. Een revisiebak is mij echter te duur, plus dat ik die uitgave met eventuele inruil nooit meer terug krijg.

Vol verwachting wacht ik op jullie eventuele oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Ger

p.s. : Het powerlampje knippert trouwens ook nog altijd!

de zogenaamde dealers die je olie peilplug niet kunnen vinden zijn gewoon prutsers en moeten zich diep
schamen ( staat gewoon in `t werkplaats hand boek incl afbeelding )
het is mischien slimmer dat je naar een automaten specialist gaat, bijvoorbeeld AUTRANS hier repareren ze
ook rechtstreeks voor daewoo/chevrolet.
gr.r.

verrace 0
badge

17 jaar

Je hebt gelijk, op de werkplaats CD van de Nubira kun je op de tekening de bewuste niveauplug zien. Maar op de bak is totaal niets te vinden. Ik zie hier op de tekening voor mij inderdaad de Oil level control plug net onder de aansluiting voor de kilometerteller staan. Maar op de bak, geloof mij, is deze niet terug te vinden.
Er hebben nu al vier man en ik zelf naar naar die bewuste plug gezocht. Hij is er gewoon niet.

Je zult wel begrepen hebben dat geld bij mij nu ook een rol speelt. Trouwens om nu met 60 km per uur op de weg te gaan zitten om naar een automaten specialist te gaan, is ook niet zo verstandig. Als er dan een ploeg van het programma Gevaar Op De Weg in de buurt is, dan haal ik gegarandeerd de TV.

Is de oplossing die ik eerder al aandroeg geen optie. Ik bedoel dus de bak leeg laten en vervolgens precies volgens het boekje vullen. En is er geen speciale olie om zoiets te verhelpen? De ATF is niet verbrand of zo. Waardoor ontstaat dat slippen. Bij Chevrolet stond iets over een stekker op de bak die los getrokken moest worden en dan zou het slippen over zijn. Zit er een stekker op die bak? Bij Chevrolet- problemen had iemand anders het weer over om de accupolen los te trekken en die 30 seconden tegen elkaar te drukken. Dan zou de aut. weer terug schieten naar de fabrieks instellingen.

Het zou toch fijn zijn als iemand mij een oplossing kan geven. Kan ik iets met (speciale) olie doen, of kan het een elektrisch probleem zijn. Wat is dat met die platen en waardoor ontstaat het slippen van de automaat?

In hoop vurig op een oplossing voor mijn probleem.

Verrace, bedankt voor je antwoord. Zou je niet eens met andere professionals kunnen overleggen. Ik had al geprobeerd om met de Chevrolet-Daewoo importeur te bellen maar die hebben er ook geen verstand van en verwijzen mij naar de dealer. Daarmee is voor mij het kringetje rond. Ik kom geen stap verder.

Help mij A.U.B.!!!!!!!!!

Alle suggesties zijn welkom, ook van anderen die hier al meer mee te maken hebben gehad.

Met vriendelijke groet ,

GER

de importeur heeft er geen verstand van om dat alle problemen worden door verwezen naar de firma autrans.
ze hebben hier een helpdesk voor alle vragen, je dealer heeft hier een tel. nummer van.
AUTRANS heeft een officieel samen werkingsverband met daewoo/vhevrolet, zij zijn voor de dealer een
verlengstuk van de importeur.
zo als ik al eerder zij zijn er 2 types bak met een verschil in peil plug.
1 heeft een klein plugje ter hoogte van de aandrijfas, de ander heeft geloof ik een plugje onder aan de pan
waarvan binnen er een buis op zit , je tapt dan het te veel af.
dus eerst over vullen, warm rijden en met lopende motor in de P deze plug er uit draaien.
het te veel tap je dan af !
gr.r.

verrace 0
badge

17 jaar

Ik ben in het bezit van een Nubira wagon CDX met automaat uit 1998 en heb volgen mij exact hetzelfde probleem.

Het knipperende pwr lampje duidde op een foutmelding en die heb ik late uitlezen bij de Daewoo garage. In het geheugen stonden allerlei onsamenhangende foutmeldingen waaruit de monteur concludeerde dat het om een elektrische storing ging. Hij heeft alle 'aardpunten' gereinigd en opnieuw aangesloten. Daarna reed de auto ongeveer 2 weken goed waarna de problemen opnieuw begonnen. Bij het optrekken loopt het toerental heel ver op zonder dat de auto noemenswaardig optrekt.

Ik heb nog niet eerder (laten) kijken naar het oliepeil in de bak en heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft.
Binnenkort ga ik ook maar weer eens naar de garage maar ben bang dat dit me opnieuw veel geld gaat kosten zonder een blijvende oplossing. Tips zijn dus welkom en als ik zelf de oplossing heb gevonden laat ik het weten.

vriendelijke groeten,
Timo

Timocar 0

17 jaar

Hi Verrace en Timocar,

Alles is verholpen. Mijn geweldige Daewoo Nubira wordt van de week nog naar Afrika verscheept, dus daar ben ik gelukkig van af.

Timocar als je automatisch bak geriviseerd moet worden kost dat bij Autrans in Lunteren ongeveer 2000 euro.

Verrace bedankt voor de ondersteuning.

M.vr gr.

Ger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.