Chevrolet Nexia 2000: sputteren, Inhouden, schokken

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.500cc, 8V 1.5i

Een half jaar geleden heb ik de auto gekocht. Ongeveer twee weken na aankoop viel me het volgende op:

- stationair loopt prima
- bij optrekken uit stilstand: De auto trekt eerst enthousiast weg en houd daarna in
- Als ik optrek en daarna gas los neem zakt het toerental gevaarlijk laag en slaat vaak de motor af
- bij rijden in de stad en soms ook bij 80km/hr. Motor houd met korte schokjes in
- bij flink gas geven: acceleratie verloopt onregelmatig.
- Bij langzaam gas intrappen in z'n vrij gaat alles vloeiend tot ca 2000-2500 toeren. Dan zakt het toerental in en begint de motor te schudden en sputteren. Als ik flink gas bijgeef dan gaat hij weer meer toeren maken en regelmatiger lopen.

De auto heeft een LPG G3 installatie, maar de problemen doen zich ook voor op benzine.
Ik ben teruggegaan naar de verkoper (garage). Hij heeft het volgende gedaan.

- vlak voor aankoop nieuwe bougiekabels en bougies
- toen ik voor het eerst terugkwam: injectorreiniger
- gaskleppotmeter vervangen
- lambdasensor vervangen
- Ontstekingsmodule vervangen
- gaskleppotmeter nogmaals vervangen
- ECU vervangen

misschien ook nog een aantal dingen die ik vergeten ben te noemen. Het probleem is er nog en lijkt langzaam erger te worden.
Ik heb al rongekeken op diverse fora.
Daaruit heb ik begrepen dat het misschien de EGR klep is.

Waar zit de EGR klep in deze auto? Kan ik hier zonder speciaal gereedschap bij?

Verder lees ik vaak dat het mogelijk is dat de distributieriem niet op tijd staat. Kan dit ook gebeuren door ouderdom. Rekken deze dingen uit?

Ronald_J

Geplaatst door Ronald_J (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nexia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

mvds (0), 17 jaar geleden

Hoi Ronald,

Dit klinkt heel erg als een kapotte luchtmassameter (lmm). Die meet hoeveel lucht er naar binnen stroomt en past daarop de inspuiting aan. Als die een verkeerde meting doorgeeft dan klopt de inspuiting niet en hapert hij. Het zou verklaren waarom langzaam optrekken nog wel lukt; de luchtstroom is dan niet heel groot en de meting klopt dan nog wel. Trap je het gas dieper in dan maak je de luchttoevoer zo groot dat de meting niet meer klopt en dan hapert hij.

Zelf heb ik dit ook gehad, waar bij mij lpg nog prima werkte, omdat die een eigen drukmeter (MAP, 'manifold absolute pressure') heeft en de lmm dus niet gebruikt. Als jouw lpg installatie ook een eigen drukmeter heeft en hij loopt op lpg even slecht, dan is het waarschijnlijk niet de lmm. Die drukmeter is bij mij een soort rechthoekig blokje.

Zie voor de verschillende metingen/meters (LMM, MAP) met foto's: http://www.scantools.nl/info.php?cat=13&...
Hier eea over de lmm: http://home.wanadoo.nl/johnnyvandam/id32...

Zie ook mijn vergelijkbare probleem+oplossing: http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...

Voor ca 60 euro bij de brezan en 2 minuten schroeven was hij weer helemaal de oude.

Laat even weten of het gelukt is!

Groeten, Maarten

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Interessant. De LMM is een mogelijkheid die al een tijd niet ter sprake is gekomen. Ik weet dat de verkoper het er over gehad heeft, maar uiteindelijk heeft hij hem niet vervangen.

Iemand enig idee waar deze in een Nexia zit? Ik zou zo verwachten ergens tussen het luchtfiltern en het inlaatspruitstuk.
Is het ook te verklaren dat het heel verschillen is hoe hevig de problemen zijn?
Ik zal de links allemaal eens nakijken. Daarmee ben ik wel even bezig!

edit: Ben al halverwege met lezen. Wat ik niet helemaal begrijp ik waarom de motor weer vloeiender gaat lopen als ik gas bij geeft. Het toerental en de ingenomen lucht worden dan toch ook meer?

mvds (0), 17 jaar geleden

De lmm zal denk ik altijd tussen filter en inlaatspruitstuk moeten zitten. Hij is gevoelig voor vuil en vocht, dus vandaar achter het filter, en na het inlaatspruitstuk kan je niet meer de volledige flow meten.

Een kapotte sensor geeft geen logisch signaal, het kan misschien zijn dat hij bij lage flow nog redelijk meet, en bij hoge ook weer, maar in het middengebied niet. Geen pijl op te trekken, daarom is ie ook kapot. Verder zit in de LMM ook een compensatie voor temperatuur, wat ook weer uitmaakt voor wat er gebeurt. Bij een warme motor is de lucht onder de kap een stuk warmer dan vlak na het starten.

Tien tegen een dat het je lmm is, vanwege de onvoorspelbaarheid van het gestotter en het feit dat langzaam optrekken nog wel lukt.

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

een nexia heeft geen luchtmassa meter maar een map sensor aan het schutbord hangen en een lucht temperatuur
sensor in de luchtfilterkast.
beide gaan eigenlijk nooit kapot, in de stekker van de map sensor kruipt wel eens vocht !
een lekkende egr klep geeft meer als klacht "stoten/inhouden"bij constante lage snelheid.
verkeerde distributie timing denk ik zeker niet omdat de ontsteking zelf bij corrigeerd.
ik zelf denk meer aan een ontstekingspoeltje, wordt vaak over het hoofd gezien.
gr.r.

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

En dat is juist het interessante. Het ontstekingsspoeltje zou met het onstekingsmoduul vervangen moeten zijn. Dit is dus al gedaan.
Juist daarom weten we nu even niet wat we verder moeten doen.

Het zou niet slecht zijn om de EGR klep even na te kijken. Gewoon om zeker te zijn. Waar zit deze op deze motor?

Of zijn er nog andere ideeen?

Over de MAP sensor. Hoe werkt dit principe dan? Wat zegt de luchtdruk (onderdruk neem ik aan) in het spruitstuk over de eigenlijke lucht stroom? Ik zal de contactpunten van de connectoren ook eens nakijken.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de auto bij droog weer slechter liep. Het zou eraan kunnen liggen dat het vocht de geleiding verbetert. Overigens is de klacht de laatste tijd niet meer van het weer afhankelijk.

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

[quote=verrace]beide gaan eigenlijk nooit kapot, in de stekker van de map sensor kruipt wel eens vocht !
gr.r.[/quote]
Hoe zie je of dit het geval is? Ik heb net even gekeken. De pinnen zijn zilver met witte vlakken. Die witte vlakken begrijp ik niet helemaal, maar het lijkt me dat dit geen aanslag is. Dat is meestal zwart of bruin en korrellig.

[quote=verrace]een lekkende egr klep geeft meer als klacht "stoten/inhouden"bij constante lage snelheid.
gr.r.[/quote]
Dit is trouwens absoluut ook aan de hand. Misschien dat ik het optrekken nog een beetje moet toelichten.
Het eerst meegaan en daarna inhouden is ook bij rustig optrekken. Over het algemeen vind ik dat de motor altijd eerst heel fel reageert op het gaspedaal en daarna meteen inzakt en rustiger gaat draaien.

Interessant vind ik het ook dat als de auto in vrij staat het fenomeen zich vrij precies in een bepaald toerenbereik voordoet.

Als de motor bijna afslaat wanneer ik plotseling gas terug neem, gaat hij daarna ook hoger stationair lopen. Net of hij net gestart is.

Nu ik toch alles aan het vertellen ben. Aan de pluspool van de accu zat een flinke prop van dat lichtblauwe/groenige schuim (corrosie) Ik heb hierover geklaagd bij de verkoper. Deze heeft dit eraf gekrabt en een soort lak over de accupool gespoten. Nu begint dit echter terug te groeien.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

nokkenas probleem???mvg jerry

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Waar leid je dit uit af dan?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

bijlage toeren looptogenschijnlijk goed maar bij constante schokken
en als de kleppen niet volledig openen krijg je een tekort aan mengsel
dus gewoon even controleren voor de zekerheid
dit was al vaker en deawoo probleem
ik zeg altijd zoveel mogelijk uitsluiten.
wordt je zoek plaatje kleiner
mvg jerry

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Aha, ik neem aan dat je dan bedoelt dat de nokken misschien versleten zijn?
Dat is niet iets wat ik zelf kan nakijken. Ik zal het met de garagist bespreken.
Bedankt voor de tip!

Was dit ook al vaker een Nexia probleem? Ik begreep dat de Nexia's de motor van de Opel Kadett voor 99% overgenomen hebben. De andere modellen op de Lanos na zouden hele andere motoren hebben.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

dat klopt 99% en die ene % is nou net t probleem

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

waren die Kadett motoren veel degelijker dan?
Over kleppen en de vulling. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde met: "kan het zijn dat de distributieriem uitgerekt is?".
Ik weet namelijk wat met een fietsketting gebeurt als deze uitgerekt is. En deze motor heeft een dubbele nokkenas. Die kunnen absoluut verkeerd staan, en ten opzichte van elkaar. Maar het zou dan maar echt een klein stukje uitmaken. Ik heb geen idee wat daarvan het effect zou zijn.

Ik speculeer maar wat. Ik ben nu eenmaal beter in theorie dan in praktijk :-)

Wat verklaart dan trouwens dat in z'n vrij de motor na ca 2700 toeren weer vloeiend lijkt te lopen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

kort ja

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

het probleem met `t nokkenas geld voor de 8 kleppers niet voor de 16 kleppers, dit probleem had opel
trouwens ook hoor !
ik weet hoe een nexia gtx loopt met een verkeerde distributite timing en dat voel je bijna niet omdat de ontsteking
automatisch bij corrigeerd. dus ik zou het niet zoeken in die richting.
bij daewoo hebben we opel motoren tussen 1.3 en 2.2 l.
en suzuki motoren tussen 0.8 en 1.2 l.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

heb toch anders gezien bij verh bedrijf had ik in onderhoud
zal ik wel de enige zijn die dus regelmatig dit tegen kwam.
heb zelfs auto's opgehaald uit belgie e en dui door dit problem
jerry

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Ronald_J]Was dit ook al vaker een Nexia probleem? Ik begreep dat de Nexia's de motor van de Opel Kadett voor 99% overgenomen hebben. De andere modellen op de Lanos na zouden hele andere motoren hebben.[/quote]
Dit is maar deels waar.

Het onderblok van een nexia is 100% origineel opel, maar de kop is 100% deawoo.
En hier schuilt ook het gevaar, deze koppen zijn gemaakt in inferieure mallen, met inferieure kwaliteit aluminium.
Zeker op LPG willen ze nog wel eens vroegtijdig de geest geven, zoals scheuren tussen de klepzetels ed.

Groeten Marcel

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Motorproblemen door LPG is wel iets waar ik over nagedacht heb. Er wordt vaak gezegd dat koppen zwaar onder LPG te lijden hebben. Ook wordt er vaak gezegd dat dit zwaar overdreven is, maar een kern van waarheid zal er toch wel in zitten.
Is er reden om aan te nemen dat er zoiets aan de hand is, aan de hand van de symptomen?
Zou je zoiets altijd merken met een compressiemeting? Deze is namelijk wel gedaan en in orde bevonden.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

hoeft niet perse

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Wat bedoel je?
Het hoeft hier niet aan te liggen?
of
Je merkt dit niet altijd bij een compressiemeting?

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

als de compressiemeting in orde is, hoeft dit nog niet perse te betekenen dat ook alles 100% is, een lektest is wel aan te bevelen.

Groeten Marcel

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Een lektest? hoe doe je dat dan? Ik neem aan dat je niet de motor dompelt in een emmertje zeepsop? ;-)

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, hierbij zet je een cilinder op het moment van ontsteken, ( bdp) en set je via een speciaal kastje luchtdruk in de cilinder. Op het kastje kun je aflezen hoeveel liter lucht de cilinder per minuut lekt.vandaar ook LEKTEST.

Grote voordeel van deze methode. Als een cilinder teveel afwijkt, kan op het gehoor worden nagegaan WAAR de lucht dan naartoe lekt, dwz druk uit het karter is lekkage langs zuigerveren, lucht uit de inlaat is lekkage langs inlaatkleppen etc.

Elke cilinder heeft een bepaald aantal liters lucht wat hij MAG lekken, het is de combinatie van alle 4 cilinders die het eindresultaat bepaald, samen met de waarden die de fabrikant opgeeft.

Groeten Marcel

Ronald_J (0), 17 jaar geleden

Ik heb nog even nagevraagd. Het spoeltje is absoluut vervangen. Zowel de verdelerkap als het metalen deel eronder is uitgewisseld met die van een donor Nexia die naar zeggen goed liep. Ik weet niet hoe ikd at moet zien want ze vinden ondertussen ook dat mijn auto goed loopt. Zij zien het probleem niet. Het ontstekingsmoduul is nieuw gekocht. De EGR klep is ook omgeruild met die van de andere Nexia.

Ondertussen wordt het probleem erger. De dips worden langer en heviger. Vandaag had ik op de snelweg wezenlijke problemen met meekomen in de file. De hele auto staat te schudden. Bij alle snelheden tm 80 komt dit voor. Op het moment dat de motor dipt heeft het gaspedaal weinig invloed.

Ik ben inmiddels met de verkoper (Van Rijn uit Kortenhoef) overeengekomen dat zij de auto gaan verkopen voor mij. Eigenlijk vind ik dat ze de auto gewoon terug moeten nemen aangezien het probleem zeer kort na aankoop zichtbaar werd. Dit willen ze niet. Aangezien ze volgens mij niet bij BOVAG zitten kan ik daar verder weinig aan doen. Dan is dit op zich een redelijke oplossing.

Ik verwacht al problemen bij de proefritten. Dat zal in elk geval duidelijk maken dat ik het me niet inbeeld. Daarna hebben ze in elk geval alle tijd voor het foutzoeken. Hoe dan ook ben ik er vanaf morgen in principe vanaf. Alleen nog even zien wanneer en hoeveel geld ik terugkrijg.

Toch wel jammer dat ik nooit zal weten wat er mee mis is...

edit: oh ja. Hij slaat nu ook pas veel later aan bij het starten. Na ongeveer 5 tot 8 seconden. Dit was eerst 2.

AXL794 (0), 17 jaar geleden

Dag Ronald,

Heb zelf een Nexia GL uit 1995 staan. Zo te horen hetzelfde probleem dat ik enkele jaren geleden had. Probleem dacht ik op te lossen door vervangen van bougies, kabels en verdeelkap. Loste helaas niets op. Uiteindelijk bleek de motor op slechts 3 cilinders te lopen. Veroorzaakt door een afgesleten nokkenas. Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, en een erfenisje van Opel. Door te weinig toevoer van olie was er onvoldoende smering, waardoor de kop afsleet.
Nieuwe nokkenas, dealer heeft een gaatje uitgeboord (meer toevoer van olie mogelijk) et voíla. Opgelost.

what's in a name (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet, of dit item nog actueel is, maar ik zit ook al een paar weken met soortgelijk probleem, met een LADA 111 uit 2000.
De luchtmassameter (kunsttof geval met draaiklepje) is al vervangen maar maakte geen verschil. Wel is na elke keer dat ie bij de garage is, het weer voor een aantal kilometers verholpen is.

Ook ik heb bij van rijden naar stationair gaan een verhoogd toerental. (dit is soms te verhelpen door even paar keer korte tikje op gaspedaal te geven).
Ook gebeurt het af en toe, dat, bijvoorbeeld bij snel accellereren bij invoegen op snelweg, de motor helemaal dichtklapt!

Enig idee?

Groet en dank voor inbreng,

Victor

H.Zuidema (0), 16 jaar geleden

De Oplossing voor het Schokken en Inhouden is: Het hele injectiesysteem reinigen met een injectiereiniger gewoon een flesje in de bezine tank en de auto gaat steeds beter lopen. Ik heb er ervaring mee mijn auto Deawoo Nexia 1,5 GLX ging steeds slechter trekken, dus ik naar de garage. In de garage bijna alles vernieuwd Bougie's, Bobinekap, Lambdasonde,Sensor- luchtmassa meter ,Spoeltje in het onstekingshuis. Op de computer geen fout melding. Daarna was het nog net zo,in de garage zeiden ze tegen me,meneer we kunnen het niet vinden. Moedeloos ging ik naar huis met een auto die niet trekken wilde. Totdat ik op het idee kwam om een injectie spoeling te doen en warempel hij ging per dag steeds beter lopen. Waarom komen ze in de garage niet op dat idee want het koste me maar 12 euro. Geweldig hij rijdt weer als nieuw. Een ding scheelt de nieuwe onderdelen waren niet duur.Veel reactie's gelezen met het zelfde probleem dus doe die spoeling en je bent er vanaf.Wel voor herhaing vatbaar 1x flesje Forte per 10.00 kilometer en je hebt geen problemen meer!

what's in a name (0), 16 jaar geleden

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga gelijk op zoek naar flesje. Het zou ook kunnen verklaren, waarom de motor af en toe wel soepeler loopt (soms zelfs een paar dagen).
Ik laat nog weten of het geholpen heeft... (waar ik van uit ga!)

Victor

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

De injectiespoeling is een van de eerste dingen die ik geprobeerd heb. Zonder effect.
ik heb een en ander eens overdacht en denk dat het probleem op dit moment best wel eens alleen in het LPG systeem kan zitten. De verkoper heeft immers de halve auto vervangen en ik ben er vrij zeker van dat hij nog nooit het LPG systeem opnieuw ingeleerd heeft. Dit inleren blijkt toch een actief proces te zijn dat de LPG specialist doet.

Je kunt niet zoals met de gewone (benzine) computer de spanning eraf gooien en dan verwachten dat daarna alles goedkomt.
Ik zal het helaas nooit weten want ik heb de auto niet meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.