Chrysler Voyager: atomaat probleem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8crd

de automaatbak word niet vrij gegeven.schakelt wel in maar hij rijd in d en de r net of de handrem er op staat.
je moet veel gas geven om weg te komen en rolt niet vrij.bij de dealer uit laten lezen maar die komt niet in de bak.stekker van de bak los gekoppelt en dan rijd hij wel goed voorruit meteen als je de rem los laat.
achterruit nog steeds niet.bak computer vervangen zonder resultaat.de bus schakelt verder prima en rijd goed
maar komt niet vrij van zijn plek

pietje pech51

Geplaatst door pietje pech51 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jvr (0), 8 jaar geleden

Dag Hans,

Als ik het verhaal goed begrijp, kan de dealer de transmissie computer dus niet uitlezen. Het is dan erg lastig te zeggen wat het probleem kan zijn.

Als eerste zou ik het oliepeil van de transmissie (laten) controleren. Ik neem aan dat de dealer dit ook al gedaan heeft? Wijze van peilen: zorg dat de transmissie op temperatuur is, schakel (bij stilstand) met de handel rustig door alle posities (P, R, N, D, L en terug naar P), zet de handrem er op en peil het niveau. Lees voor de nauwkeurigheid beide kanten van de peilstok af. Let op, te weinig olie is niet goed (te weinig druk), maar te veel olie ook niet (te veel druk waardoor schuimvorming kan ontstaan).

Als dit in orde is, kan het transmissieolie filter verstopt zijn (ook dit kan voor een zeer onverwacht schakelgedrag zorgen). Je kunt dit van buitenaf niet zien, dus preventief vervangen kan geen kwaad. In de handleiding staat wanneer deze vervangen moet worden, maar vervang deze altijd als de transmissieolie ververst wordt!

In het verleden heb ik automaat problemen kunnen verhelpen door het vervangen van de PRNDL-switch (een sensor op de transmissie). In mijn geval werkte de achteruitrijlichten toen niet meer en duurde het even voordat ik daadwerkelijk achteruit kon rijden. Ook met opschakelen waren er problemen. Wellicht is dit ook jou probleem, maar dat is raden omdat het uitlezen dus niet werkt (waar een sensor defect uit naar voren had kunnen komen).

Mvg,
JVR.

pietje pech51 (0), 8 jaar geleden

olie is gecontroleerd door de dealer.de bus schakelt direct in ,ook zonder achterruitrijlichten en piepende bumpersensoren.maar meteen in r en rijd maar zo schokkerig en met veel geweld krijg ik hem van zijn plaats.
dealer kan me niet helpen.

jvr (0), 8 jaar geleden

Bij #1 zeg je: "de bus schakelt verder prima en rijd goed maar komt niet vrij van zijn plek".

Bedoel je dat hij vooruit wel direct op pakt bij schakelen naar D, dat hij dan ook goed rijdt en dat hij dan ook goed opschakelt? En dat hij achteruit wel direct op pakt, maar niet goed rijdt, dus "alsof de rem er op staat"?

Dan denk ik toch aan de prndl schakelaar (schakelaar/sensor/switch). Je kunt de stekker van de prndl-sensor afhalen en de contacten schoonmaken. Draai de sensor uit de bak (als het goed is komt er maar een klein beetje olie mee), maak hem voorzichtig schoon met een droge (niet pluizende) doek.

Hierna kun je hem terug draaien in de bak de contacten van de connector een beetje inspuiten met contact spray en deze terug plaatsen. Als dat niet helpt zal er een nieuwe in moeten. Let op, ik kan het niet garanderen, ik deel alleen mijn eigen ervaring hiermee. Overigens zitten er meerdere sensoren op (nss/pns, iss, oss/tss, enz) die elk vuil of defect kunnen zijn.

De Chrysler dealer (ook al is de auto niet uit te lezen) zou je wel enkele opties moeten kunnen meegeven, wat het probleem zou kunnen zijn. Ga anders naar een andere Chrysler dealer (als mogelijk).

pietje pech51 (0), 8 jaar geleden

hij doet het zo wel voorruit als achteruit.schakelt prima in maar het is net of er iets niet vrij gegeven word of losgelaten word .vandaar het gevoel van handrem.ik heb de stekker eens los gemaakt van de bak en toen hoefde ik mijn rem maar los te laten en liep al voorruit.achteruit bleef het probleem.

jvr (0), 8 jaar geleden

Oke. De juiste olie is ook zeer belangrijk (ATF+4). Het kan ook nog het solenoid-pack zijn (defect of vervuild) maar het blijft raden zonder storingscodes...

Hier kun je meer lezen over de transmissie en bijbehorende problemen: http://www.allpar.com/fix/trans.html

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.