auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Voyager: Bobine vervangen, zekering "Engine System" brand door (Voyager)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.3 - 6 cilinder

Wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Onlangs ging onze Chrysler Voyager (3.3 automaat) inhouden.
Bij de eerst volgende verkeerslichten sloeg hij af en kreeg ik hem niet meer aan de praat.
ANWB gebeld en die zag direct dat de Bobine gescheurd was en dat er niets aan te doen was.
Vervolgens door een berginsbedrijf thuisgebracht.

Van de week op internet (onderdelenlijn) een andere Bobine gekocht (met het zelfde nummer 5276040).
Vanmiddag er op gezet, volle accu weer gemonteerd, maar helaas, hij wilde niet aanslaan.
Stekkers van de bobine en kabels nog een los gemaakt en schoongemaakt en met contactspray ingespoten.
Weer geprobeerd, niets!
Een bougie er uitgehaald en met massa op het blok gestart om te kijken of er een vonk was.
Nop, geen vonk.
Tja dan kan hij natuurlijk ook niet aanslaat.
In een brainwave de zekeringen gecontroleerd in de kast achter de accu.
En warempel, de zekering tbv "Engine System" van 15 amp was doorgebrand.
Een nieuwe 10 amp er ingezet (had geen 15 amp) maar na het starten was deze al weer doorgebrand.
Vervolgens een andere 15 gewisseld met een 10 Amp en die 15 gebruikt.
Bij starten wilde hij bijna aanslaan, maar toen was de accu te zwak geworden.
Zo juist na opladen van de accu wederom geprobeerd en nog even snelstart in luchtfilter buis gespoten.
Met moeite sloeg hij aan maar heel onregelmatig en sloeg vervolgens weer af.
Weer starten maar niets meer.
Zekering gecontroleerd, WEER doorgebrand!

Wat kan er aan de hand zijn?
Kan er met het scheuren van een bobine ook iets anders stuk gaan?
Of zal deze bobine ook niet goed zijn?

Vr.Gr.
Ed

Geplaatst door

VoWi (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zit achter deze zekering de complete engine elektronika , als de zekering is doorgebrand gaat de startmotor dan nog wel rond of ook niet meer ?
Bedrading controleren om mee te beginnen.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

De startmotor draait gewoon rond, ook als de zekering is doorgebrand.
Geeft dit een indicatie?

VoWi 0

11 jaar

Het project heeft een tijdje stil gelegen vanwege o.a. de kou.
Vandaag weer het e.e.a. opgepakt.
Zekeringen zijn heel, accu opgeladen en even gekeken of de bougies wel vonken.
Ja, de bougies vonken bij het starten.
Nogmaals flink doorgestart maar de motor wil niet aanslaan.
Dus ondanks vervangen bobine en hele zekeringen en volle accu.
Later nogmaals gekeken of de bougies wel vonken, ja dus.
Wel vonk en de bougie die ik er uit haalde was ook nat, dus volgensmij werkt de benzine toevoer dan ook.
Maar waarom slaat hij niet aan?
Toch de computer?
Of kan het nog iets anders zijn?
Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen?

Gr.
Ed

VoWi 0

11 jaar

Ben vandaag weer eens aan het zoeken geweest.
Eerst goed het Haynes boek doorgenomen.
Ik kwam er achter dat ik 2 bougies kabels verwisseld had op de nieuwe DIS (bobine).
Deze goed gezet en gestart.
Warempel hij sloeg aan, liep stationair en sloeg weer af.
Bleek de zekering tbv "Engine System" van 15 amp weer te zijn doorgebrand.
Als ik er een nieuwe zekering inzet start hij direct maar naar een paar tellen slaat hij weer af omdat de zekering er uit klapt.
Nu heb ik alles nagelopen maar kan niets vinden wat niet goed zou zijn.
Hier en daar navraag gedaan of het aan de inpuitcomputer (SBEC) zou kunnen liggen. De meningen zijn hier echter over verdeeld.
Wie kan mij met deze aanvullende informatie verder helpen????

VoWi 0

11 jaar

Eureka!
Na hier en daar na vragen begon er een mogelijke oorzaak in beeld te komen.
Als deze zekering doorbrand zou het aan de dynamo kunnen liggen die meer dan 15 amp doorgeeft!
Eerst geprobeert te meten op de accu bij het starten en kort lopen van de motor.
Maar dit gaf geen goed resultaat omdat de zekering door brande voordat er volledig gemeten kon worden.
Toen de kabel in de zekeringkast die van de dynamo komt losgekoppeld.
Starten en lopen!
Ruil exemplaar van de sloop gehaald en ik kon weer rijden.
Vervolgens een paar kilometer gereden naar en van benzinestation.
Opgelost (dacht ik, zie volgend bericht)

VoWi 0

11 jaar

Tja, even was ik zeer blij, maar na het ritje van de benzinestation terug wilde ik voor de deur parkeren maar toen merkte ik dat de motor onregelmatig ging lopen.
Vandaag weer eens geprobeerd, nog steeds onregelmatig.
Dacht even dat er misschien een bougie kapot was gegaan, dus even testen met bougieskabels kabel voor kabel losnemen.
Blijkt dat hij nu op 4 pitten loopt.
Even goed gekeken naar de reeds eerder vervangen bobine.....
Is deze weer doorgescheurd!
Hoe kan dit nu?
Wat kan de oorzaak zijn dat een bobine/DIS scheurt/doorbrand?

VoWi 0

11 jaar

Het probleem is zo goed als zeker opgelost!
Bij het inwinnen van informatie kreeg ik te horen dat waarschijnlijk die eerder vervangen bobine ook weer is stuk gegaan door die dynamo die te veel stroom gaf.
Dit kan zelfs gebeuren in die paar tellen dat hij liep.
Enfin, gisteren bij de sloop een andere bobine gehaald en hij rijdt weer als een zonnetje.
Ben nog wel even voorzichtig, maar ga denk ik dan toch maar een flinke proefrit maken om te kijken of het goed blijft gaan.

VoWi 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.