Hallo experts, Ik ben in het bezit van een voyager die een to hoog co uitstoot heeft op benzine zowel gas.
Onlangs moest mijn auto voor de apk waar hij afgekeurd werd omdat er een scheur in het spruitstuk zat. Deze heb ik door de garage laten vervangen waarna hij goed gekeurd is. (vreemd met een te hoog co, maar goed hij is goed gekeurd)
Alleen nu het spruitstuk vervangen is gaat mijn LPG installatie vrijwel direct in storing. Nu heb ik de gascomputer en de autocomputer laten uitlezen en beide zeggen ze dat het co te hoog is. Met dit probleem ben ik terug naar de garage gegaan die het spruit stuk vervangen heeft om te vragen of hun er een oplossing voor hebben. Die konden bevestigen met de co testkast dat het co inderdaad te hoog was. Na wat onderzoek vertelden ze mij dat de kabelboom van het injectie systeem beschadigd was een dat dat de oorzaak was van het te hoge co met wat tangetjes en schroevendraaier lieten konden ze de motor op 3 poten laten lopen. (vreemd verhaal)
Nu ben ik zelf wel technisch onderlegd dus ben ik zelf de kabelboom gaan inspecteren, er waren enkele kabels waarvan de isolatie was beschadigd waarschijnlijk door een niet erg handige gasboer. Maar goed verder waren de kabels prima in orde dus ik heb de beschadigde kabels geisoleerd en vervolgens geprobeerd of het probleem verholpen was.. niet dus...
De auto loop eigenlijk als een zonnetje op benzine zowel gas, mooi rustig stationair en voldoende vermogen alleen stink hij voor mijn gevoel meer uit de uitlaat en waarschijnlijk is mijn verbruik wat aan de hoge kant. Ik heb niet veel zin om de auto bij de garage te zetten en die het te laten uitzoeken want ik ben dan bang dat ik een flinke rekening krijg. Nu heb ik zelf 3 mogelijke theorieën waarvan ik denk dat het een mogelijk probleem is alleen heb ik te weinig kennis omdat uit te sluiten daarvoor mijn hulp oproep op dit geweldig forum. :)
Let op mijn theorie 1:
De auto heeft een lange tijd met een scheur in het spruitstuk rondgereden daardoor gaf de lambda valse waarden en corrigeerde hij de co regeling verkeerd. Nu hij weer goede waarden geeft gaat hij de co anders regelen. Dit zou hij normaal gesproken vanzelf weer moeten corrigeren na een x aantal kilometers. Maar wie weet hoeveel kilometers dit zijn, ik rij alleen maar korte stads ridjes kan het daardoor misschien komen dat hij niet vanzelf corrigeert?????
Theorie nummer 2:
De auto heeft een rammelende katalysator dat hoor je bij het starten en soms bij stationaire toerentallen. Persoonlijk heb ik hier geen hinder van maar technisch denk ik wel dat dit een dilemma kan zijn. Alleen denk ik dat het co probleem dan al langer aan de hand had moeten zijn en ik vraag me af of een katalysator de co beïnvloed. Heeft iemand hier ervaring mee of een stukje kennis wat hij wilt delen?????
Theorie nummer 3:
Een slechte lambda sonde, na wat lezen op dit forum kwam ik er achter dat een slechte of kapotte lambda ook wel eens een co probleem veroorzaakt. Nu ben ik wat aan het meten geweest en heb de volgende meetwaarden gemeten. Koud geeft de lambda 0,07 volt(70mv) als hij wat warmer is geeft hij maar 0,045(45mv) stationair zowel op gas als benzine. Als ik wat gas geeft loop hij op tot +/- 0,055(55mv) kan het dan niet goed meten omdat hij dan minder stabiel is. Ik weet dat dit wel lage waarden zijn maar als het co werkelijk te hoog is zouden deze waarden misschien wel kloppen toch? Alleen zou ik dan wel verwachten dat de auto vervolgens de co gaat bij stellen tot een lagere waarde of duurt dit een tijdje zoals mijn eerste theorie.
Alle informatie van ieder die ook maar enig ervaring of kennis van een soortgelijk co probleem heeft is welkom. Ik hoop daarmee 1 van de 3 theorieën te kunnen uitsluiten. En laat het me ook weten als er nog een theorie is want dan ga ik daar ook nog onderzoek naar doen.. Alvast bedankt voor de moeite..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lambda sensor meet heel snel hoge waardes van uit me hoofd 0.03 tot 4.7 volt dit kan je niet meten met een multimeter gaat daarvoor veel te snel. Dit kan ook een probleem zijn.
Een kappot/rammelende katalysator kan ook het probleem zijn uitlaatgas gaat niet door het speciale element heen en er langs waardoor co2 niet wordt verlaagt.
Over je eerste theorie kan ik zeggen dat een auto dit allemaal meteen regelt zodra de motor warm is je kan ook het beste een auto heel goed warm rijden en dan meten.
Ik denk dat je aan een nieuwe Katalysator (omdat hij rammelt) zit en mijn advies is dan ook om 2x de o2 sensoren te vervangen. Dan moet je co goed zijn.
greetz br0ns
br0ns bedankt voor je tip. Zo te horen gaat het een dure hobby worden, ik heb even gekeken een kat 250,00 en de sondes á 180,00 - daar ben ik niet zo blij mee ik hoop dan zeker dat het probleem dan verholpen is...
Maar even wat anders ik bekijk het misschien verkeerd maar als de kat er voor zorgt dat de co waarde te hoog word zou je toch gaan verwachten dat de motor het brandstof mengsel arm gaat afstellen en dan zou ik dat toch moeten merken met het rijden.
14 jaar
Een Katalysator zet de schadenlijke stoffen om naar minder schadenlijk dus hij brengt je co2 omlaag.
Theoretisch gezien heb je gelijk maar in de praktijk merk je dat niet.
Maar hoeveel je is co2 te hoog ?
Ik had al een vermoeden dat ik met mijn theorieën er niet ging komen omdat praktijk ervaring nodig is.. Maar hoeveel is mijn co te hoog... volgens mij zei de beste man van de garage dat het tussen de 3 en 4 lag klinkt dat logisch? Anders moet ik het weer even bij de garage na vragen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar