We hebben vandaag een nieuwe accu gemonteerd en de aansluiting bleek (achteraf !) dusdanig aangetast dat de auto geen spanning kreeg.Booster aangesloten en direkt starten en lopen.Booster losgekoppeld en na 10 tellen slaat de motor af en kwamen we er achter dat de aansluiting op de accu zodanig waren aangetast dat er geen verbinding was.De kontakten gereinigd en startte toen wel, maar slaat niet meer aan.
De vrees dat de computer is opgeblazen wil ik graag door jullie bevestigd zien aangezien er een zekering is stukgegaan die oa. de spanning aan de bobine rij verzorgd.Deze zekering ligt aan massa en als we een van de stekkers van de computer loshalen (er zitten 2 stekkers op),knapt de zekering niet meer.
Ook de centrale vergrendeling werkt niet meer en het elektrische raan linksvoor weigert dienst.
Ervaring? En heeft iemand een idee over test en reparatiemogelijkheden van een dergelijke computer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben wat verder, maar ben nu op zoek naar een schema.Heeft iemand daar gegevens van of weet iemand hoe er aan is te komen?
Gelukt !!!! .De auto loopt weer en daar ging het natuurlijk in eerste instantie om.De centrale vergrendeling werkte in eerste instantie nog niet.Nog even verder gezocht en er bleek nog een zekering kapot van de binnenverlichting/radio.Nieuwe zekering , maar direkt weer stuk.Radio losgekoppeld en zekering blijft nu goed en... de centrale vergrendeling doet het weer evenals de interieurverlichting.Was door de klap de radio dus ook nog opgeblazen !
Rest er nog 1 storing en dat is de elektrische raambediening rechtsvoor.De rest van de ramen doen het allemaal (deden het ook nog gewoon), maar linksvoor heeft geen massa switch meer.Schakelaar eruitgehaald en die heeft ook nog een printplaat, waar er waarschijnlijk ook nog een paar diodes/transistoren van stuk zijn, maar zo te zien is de schakelaar niet te demonteren, maar dat zoeken we nog wel uit.
Belangrijkste is dat we dankzij jullie beregoede advies voor 50 euro de computer weer hebben gerepareerd en anders hadden we aan een ruil vastgezeten en dan is 1000 euro niks.
De reparateur vond de gel niet echt belangrijk zei hij, ant dat wordt door de fabrikant gedaan om reparaties als deze te verhinderen/bemoeilijken.Andere gel zoals siliconenkit heeft hij mij afgeraden ivm eventuele geleiding, dus de oude gel er weer ingepropt en dicht gemaakt.
kijk zo moet het, dat is nou de kunst om het zo voor elkaar te krijgen. klant blij, julie blij..
Geweldig Dat is een lekker begin van het weekend! Ik trek een biertje open en bied jullie er ook eentje aan :-)
Wat de radio betreft, ook die lijkt me vrij simpel te repareren door een kenner. Juist omdat de zekering doorbrandt zal het waarschijnlijk geen groot probleem zijn.
In principe zal het "gemis" aan gel geen probleem zijn, koeling is de minst belangrijke eigenschap, het gaat er voornamelijk om dat de componenten niet lostrillen, maar dan praat je over jaren en niet over weken.
Ik zou toch de raamschakelaar(s) naar de zelfde monteur brengen, die weet er wel raad mee denk ik.
21 jaar
Tja dat van die diode weet ik niet.. Ik ga ervanuit dat je monteur weet wat hij doet. Heb je eventueel nummer van de diode? (staat er meestal op) dan kan ik kijken of ik m kan bestellen cq wat voor type het is.
Je kan rustig testen zonder de gel, sterker nog - het lijkt me verstandig want wie weet blijkt die diode of een ander onderdeel toch nog niet in orde en dan ben je weer 3 dagen gel aan t peuteren... Wel de print eerst weer in zn blikje monteren i.v.m. storing van buitenaf.
Als de auto het doet, een dagje testen of alles het blijft doen, en dan weer gel erin. Ik zal nog even uitzoeken of het ook met siliconenkit mag.
21 jaar
Ik neem aan dat je met "Booster" zo'n grote trafo bedoelt die accu's oplaadt en starthulp geeft? Als die de enige spanningsbron was tijdens de eerste start (omdat de accu in feite niet mee deed als stabiliserende factor) heb je inderdaad een goede kans dat de ECU is opgeblazen. Echter, "gelukkig" zullen het meestal de eindtrap-componenten zijn die kapot gaan. Dan bedoel ik dus grote transistoren en dergelijke. Meestal niet de eeprom of andere gevoelige delen. Dat verklaart trouwens ook dat zekeringen meteen eruit branden. Als je ervaring hebt met electronica is het vrij simpel na te meten en te repareren, zelfs zonder schema.Ik ben wel benieuwd "hoeveel verder" je al bent zoals je zei? Mocht ik je kunnen helpen met tips over meten aan de electronica help ik je uiteraard graag verder. (t is mn vak namelijk) Overigens verwacht ik op die manier geen grote kosten.
21 jaar
ik heb van een Voyager eens een stuurapparaat gemold door sluiting. de eindtrappen van de onsteking waren opgefikt. door het stuurapp te demonteren en los te halen kwam ik er achter dat de 2 eindtrap transistors kapot waren gegaan. (deze zijn door te meten met een goede multimeter) nadat ik deze transistors had vervangen (4 euro!!) liep de wagen weer als vanouds.....het scheelt je een hoop kosten als het je zo lukt.
bedankt voor jullie reakties.Hoeveel verder was ik nu?Wel ik heb de bedrading van de zekeringkast en de computer vrijgemaakt om de verbindingen door te meten en zodoende de conclusie dat de computeris opgeblazen bevestigd te zien, want een nieuwe is heeel duur.Met een elektrisch schema kan ik dan misschien de link leggen tussen de zekering die knapt en eventuele problemen met de centr. vergrendeling.
Met jullie antwoorden hoop ik inderdaad dat er slechts een paar eindtrappen zijn opgenblazen, maar ik zal eerst de computer eens open maken en kom dan wel op de zaak terug.
Computer is eenvoudig open te maken, maar achter het deksel is de printplaat zichtbaar onder een dikke laag doorzichtige gel,dus voor mij lastig te repareren of controleren.
Het is je vak zeg je , maar zou jij hier nog iets mee kunnen? Wel zie ik in de gel-afdichting een heel klein gaatje, veroorzaakt doordat er ietsis opgeblazen, of door dat die er zit om bv warmte af te kunnen voeren.
Ik hoor graag van je.
ik heb de gel toen verwijderd, want anders kom je er domweg niet bij. het is even een rotklusje.
Ja klopt, maar als je mazzel hebt zit de gel alleen aan de componenten-kant en kan je het geheel eruit peuteren om bij de print-kant te komen om te meten. Die gel zit er om warmte af te voeren en om te voorkomen dat de componenten lostrillen, dus na reparatie zou het fijn zijn als er zo veel mogelijk van overgebleven is.
Als het scheer-gel is zou ik trouwens Gilette Mach III adviseren, met 1 haal een glad scheerresultaat ;)
21 jaar
Het is inderdaad een verschrikkelijke klus om de printplaat los te peuteren, maar met een fohn en wat schhermesjes is het me gelukt.Ik heb geen ervaring met het doormeten van de printplaat en zie ook geen doorgebrande plekken.Kunnen jullie wat doormeettips geven jongens?
Tja, meestal zie je aan de printplaat zelf niets, of er moet echt een printbaan zijn verbrand maar dat nu niet het geval begrijp ik. Heb je helemaal geen ervaring met electronica? De eindtransistoren zijn meestal grote zwarte platte blokjes met 3 pootjes. (eventueel op een koelplaatje gemonteerd) Deze 3 pootjes mogen sowieso geen kortsluiting hebben, m.a.w. als je bv met de multimeter (op piepstand) op 2 pootjes een meetpen zet mag dit geen 0 ohm zijn. t is een beetje lastig uit te leggen met tekst merk ik :S Maar ook als er geen sluiting in zit kunnen ze toch stuk zijn. Het makkelijkste zou zijn ermee naar een electronica kenner te gaan, of ik kan je eventueel telefonisch iets verder helpen.
21 jaar
Bedankt, ik zie de transistoren zitten en met de multimeter op piepstand zijn er sowieso 2 niet in orde.Probleem is dan nu in ieder geval duidelijk en daar ben ik al heel blij mee.Nu nog de juiste transistoren zoeken en vooral vervangen, maar we hebben hier een electronica-expert (tv-reparateur)in Siddeburen en zal daar morgen eens naar toe om te zien of die iets voor mij kan betekenen.
Je hoort er nog van.
Fijn, het gaat de goede kant op!
Een tv-reparateur zal je zeker kunnen helpen, ook als het om bestellen van transistoren of vervangende types gaat.
Als je hem toch inschakelt vraag hem dan ook even te kijken naar grote diodes e.d. Voor hem een kleine moeite om ze na te kijken en je vangt er eventuele andere problemen ook gelijk mee.
21 jaar
Ben je al verder
De storing boeit me erg!
21 jaar
Onze tv-reparateur heeft deze week vakantie.We hebben de computer toen naar iemand anders gebracht die hem wel dacht te kunnen maken, maar hij is nog niet klaar.Je hoort er sowieso nog van.Hij belde vandaag dat de transistoren vervangen waren, maar dat er nog een vrij zware diode stuk bleek te zijn die hij niet voorradig had.Afwachten dus.
De zware diode is niet leverbaar?, zeker een speciaal type wordt verondersteld, maar de reparateur zet er een gelijkwaardige in met de mededeling dat het waarschijnlijk alleen een diode is om piekspanningen op te vangen.Vanmiddag kunnen we hem ophalen en weer afbouwen.
Vraagje nog : kunnen we hem los testen of hij het doet of moeten we hem eerst weer met alle koelplaatjes in de gel zetten en zoja, wat voor gel is dat, kunnen we gewoon siliconenkit gebruiken?
Overigens moeten wel weer de transistoren op de koelplaatjes vastzitten! Ik weet niet of die koelplaatjes al op de print zitten of dat je ze zelf moet monteren (tegen bv de kast van de ECU), maar let in dat geval goed op of er isolatieplaatjes tussen zaten, die moeten dan weer terug op hun oorspronkelijke plaats. Ook moet er hitte geleidend vet tussen de transistoren en de koelplaatjes.
21 jaar
Nog nieuws over de raamschakelaars Siem?
21 jaar
Radio-cd speler heeft de reparateur daadwerkelijk kunnen repareren, maar de raamschakelaar kon niet uit elkaar en hij heeft wat soldeerpuntjes opnieuw gesoldeerd, echter zonder resultaat.
Ik heb daar dus maar een nieuwe voor besteld.
Nu maar hopen dat de auto het vol blijft houden.
Helaas staat de auto weer bij ons met het volgende probleem: s'morgens wil hij niet direct aanslaan.Het blijkt dan dat er geen vonk is.Plotseling kan hij wel aanslaan en gaat het eigenlijk de hele dag goed.We hebben hier te maken met een 4-cilinder met een nokkenas sensor en dis-ontsteking.Echter geen schema dus moeten we het probleem onderzoeken met de praktijkervaring en hulp van jullie technici.
Er zitten drie draden op de dis en het blijkt dat er geen spanning op staat als de auto op kontakt staat.Tijdens starten komt er een signaal op alle drie draden en loopt de auto.Echter als de auto niet aanslaat en geen vonk heeft komen er ook geen signalen op de drie draden op de dis-bobine.
Bij normale dis-ontsteking moet er volgens ons een + en een - aanwezig zijn.Weet iemand of dit toevallig bij een Chrysler anders is en komt die + en - vanaf de computer?
Even een aanvulling: tijdens het op kontakt zetten komt er een inductiespanning op de drie aansluitingen op de DIS en valt dan weer weg.Ook krijgt de brandstofpomp een inductiespanning en loopt even.Lijkt me normaal.Tijdens starten ook weer een spanning op zowel de Dis als de brandstofpomp.
Het vermoeden bestaat dat het systeemrelais af en toe weigert?
Is dit probleem er al vanaf het moment dat de ECU gerepareerd is? Ik denk namelijk toch nog aan een (niet al te ingewikkeld) elektronisch probleem. Heeft de reparateur zich alleen gericht op de eindtrappen of heeft ie de rest ook nagekeken?
21 jaar
Het probleem heeft zich eigenlijk vanaf de reparatie voor gedaan, maar niet voortdurend in ernstige mate.Het duurde nl. direkt al wat langer alvorens de motor aansloeg vlak na de reparatie. De reparateur heeft de hele printplaat gechecked en dus ook een diode gevonden die niet goed was, maar is verder natuurlijk geen autocomputer reparateur.Zelf denken we toch aan een systeemrelais die af en toe weigert.Maar zonder de exacte werking van dit ontstekingssysteem is het moeilijk conclusies trekken.
zoals ik begrijp uit je verhaal loopt de wagen wel maar start hij niet altijd meteen.
Als de wagen wel loopt kun je toch op de stekker van de dis meten welke signalen hierop staan. Volgens mij inderdaad een plus en een min (Plus via hoofdrelais)en een stuurpuls vanuit de ecu, is primair signaal controleer met scoop. Probleem lijkt op massa of voedingsprobleem.
De rottigheid is dat de meeste gelijkspanningscomponenten niet tegen wisselstroom kunnen. Met het starten met de booster heb je altijd een te hoge, en niet vlakke (lees: Gelijkspanning met grote wisselstroomrimpel) spanning op alle elektronica in de auto gehad.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet weet wat een DIS ontsteking is, maar in principe komt alle aansturing rechtstreeks vanuit de ECU eindtrappen (die uiteraard worden aangestuurd door voortrappen en de processor).
Ook bestaat de zeer reeele mogelijkheid dat sommige componenten nog wel even werken maar op sterven na dood zijn door de "klap". Ook moet je dan denken aan kapotte sensoren, hallgevers, enz, maar toch bovenal kwetsbare onderdelen in de ECU... Het mooiste zou zijn aan een schema van de elektronica te komen zodat je gericht kan meten, maar ook zonder dat schema kun je een eind komen denk ik. Als ik kan bijdragen doe ik het graag.
21 jaar
bij dis is het meestal zo dat de aanstuuring door de ecm gebeurt en de eindtrappen zelf in de dis verwerkt zitten.
dit even ter info...
Het lijkt of het systeemrelais af en toe weigert.Tikken tegen de computer geeft resultaat en dan werken zowel de signalen naar de DIS als de benzinepomp.Navraag leert dat dit systeemrelais zich in de computer bevind.Ik vraag mij af of dit te omzeilen valt middels een extra voedingsrelais richting brandstofpomprelais, die tevens zorgt voor een signaal naar de DIS?
lijkt mij wel , alleen is het belangerijk dat het relais uitvalt als het motortoerental wegvalt. dit ivm bij een aanrijding doorlopen van de brandstofpomp. persoonlijk zou ik het relais of aanstuuring in de ecm repareren.
Zoals gezegt - om meerdere redenen liever niet het relais omleiden, maar de ECU repareren!!
Zeker nu tikken op de ECU resultaat biedt, weet ik 100% zeker dat er een printbreukje of slechte soldering zit in de ECU.
Ik vermoed dat er bij de reparatie c.q. in/uitbouw van de printplaat iets is fout gegaan. Dat verklaart trouwens ook dat het met de tijd erger wordt. Moest je toevallig bij de montage van de print in de ECU naderhand nog de transistoren vastzetten op een koelplaat zodat die nu onder mechanische spanning staan?
Ook maken helaas veel elektronici die fout met het vervangen van relatief grote onderdelen.... T komt ook voor dat de stekkers los gaan zitten op de print, zeker als er enige kracht nodig was om die erop te schuiven.
T is al met al een relatief simpel klusje in ieder geval.
21 jaar
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Stratus of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar