auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Voyager: Distributieriem en markeringen op de nokkenas tandwielen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4i DOHC

Ik heb besloten dat ik zelf maar eens wat aan mijn auto wil prutsen, en ben nu al twee dagen bezig om de distributieriem te vervangen van mijn Voyager. Nu heb ik de haynes manual en de chrysler service manual, maar het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is met die markeringen.

Hier staan een paar foto's van hoe ik het nu in elkaar gezet heb: http://ra.phid.ae/gallery/v/archive/dodg...

Wat ik me nu afvraag:

1. is het nu de bedoeling dat de markeringen op de tandwielen binnen en buiten op 1 imaginaire lijn komen die door het midden van de bouten loopt? Of alleen voor de binnenste markeringen?

2. De situatie nu is dat als ik een imaginaire lijn trek tussen te twee buitenste markeringen de binnenste markeringen daar zo'n halve centimeter boven zitten. Maar als ik het linker tandwiel een tandje naar rechts draai en het rechter tandwiel een tandje naar links dan zitten ze wederom tegenover elkaar, maar dan een halve centimeter onder die imaginaire lijn. Welke is correct, of zijn ze allebei fout?

3. Wat zijn de toleranties voor zoiets? Gaat het op de halve mm of scheelt het een centimeter als het verkeerd zit?

Alvast bedankt voor enig advies :)

Geplaatst door

raphidae (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de nieuwe riem al gemonteerd?

Ja, de foto's zijn met de nieuwe riem onder spanning.

raphidae 0

13 jaar

Jammer, Als je vooraf met een krijtje je eigen merktekens had gemaakt, had je nu niet nerveus te hoeven zijn. Maar goed, Het teken op het krukastandwiel en het distributie huis lijkt me geen probleem, Maar er zijn autofabrikanten die voorschrijven dat deze tekens onder een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar dienen te staan. Staat dan in het voorschrift? Je hebt te maken met 2 nokkenassen. 1 inlaat en 1 uitlaat. Op het bovenste dode punt van de krukas staan de kleppen van de 1e of de 4e cilinder normaal op tuimelen.
Dat wil zeggen dat de uitlaatklep bijna sluit en de inlaatklep al iets open is. Door dat de nokken nu scheef staan tov de stoters zullen die proberen de nokkenassen een stukje te verdraaien. Alle twee een andere kant op.. Dat is lastig als je de riem wilt monteren. (bij maar 1 nokkenas is dat niet het geval de twee nokken werken elkaar tegen en maken deel uit van 1 as.. Mijn advies is. Blokkeer elke nokkenas op de juiste stand. (Merktekens bij elkaar) Als je een denkbare lijn trekt tussen de twee harten van de nokkenas bouten moet de tekens ook op die lijn staan. Pas op niet scheef kijken maar jouw oog moet midden tussen de bouten staan en niet erboven of er onder. Er is speciaal gereedschap voor, maar een zacht houten spie haaks tussen de tanden tikken terwijl je de tandwielen op hun plaats houdt met 2 grote ringsleutel op de bevestigings bouten van de beide nokkenassen. Als de spie stevig genoeg is zullen de tandwielen nu niet meer een beetje draaien. Je kunt nu de riem plaatsen waarbij je zorgt dat de riem aan de trekkende kant geen speling heeft. Begin met de riem voor 1/3 op het krukastandwiel te plaatsen en daarna op de nokkenas tandwielen. Daarna kun je de riem onder en boven steeds een stukje verder schuiven. Je kunt nu de spanner afstellen en de spie verwijderen. Als nadat je de spie verwijderd hebt de tanden niet verdraaien heb je ook nog de juiste voorspanning op de riem. (of je moet hem veel te strak hebben staan? Ik weet niet of de spanrol een zelfdenkende afstelling heeft? b.v. een veer. Meestal moet je een gewicht plaatsen op een arm.. Maar als je de nieuwe riem zo strak zet dat je hem niet verder dan 15 graden kan kantelen op het midden van het langste stuk zit je goed. Als je een nieuwe spanrol bijgeleverd heb gekregen is iets te strak minder erg dan iets te los. Als de oude spanrol erop blijft mag hij beslist niet te strak staan...O, ja Haal de houtsplinters weg. En vooraf had je een doek zodanig aan de onderkant van de beide tandwielen geplaatst dat je de splinters welke vielen netjes op kon vangen... Als ik niet duidelijk was? meld je dan..Nou veel succes.

Dank je voor de tip om ze vast te zetten. Een probleem is dat ik er niet recht op kan kijken, wat is een goede manier om te zien of de markeringen goed zitten? Gewoon een lineaal er langs?

raphidae 0

13 jaar

je hebt zulke mooie foto,s geplaatst.. Houdt het oog van de camera op de juiste plaats en druk af.. Nog even dit. Weet je of de motor linksom draait?? Anders vind ik het raar dat de spanrol in het trekkende deel van de riem zit?? of zijn de foto's in spiegelbeeld? Desnoods eens bij een andere dodge/chrijsler kijken welke kant die op draait?

De krukas trekt aan de riem waardoor de nokkenassen mee moeten draaien...

Om beschadigingen aan de kleppen te voorkomen is het niet verstandig om nu aan de motor te draaien.. en als je ooit nog eens een riem vervangt zet dan de tekens aan de buitenkant van de tandwielen. dan kun je wel een liniaal gebruiken...De nokkenassen staan dan 180 graden gedraaid en de krukas 360 graden. Je stelt dan af op de vierde cilinder ipv de eerste. of andersom. En dat maakt bij een 4 cilinder niet uit.

Dat had ik geprobeerd, maar het is te dichtbij om te kunnen focusen voor mijn camera. Ik zal eens kijken of er een macro stand op zit oid.

Volgens mij zit de spanrol niet in het trekkende gedeelte, die rol in de foto's is niet te spanrol, die zit links uit beeld.

Overgens zitten er ook markeringen aan de buitenkant, zou ik die niet kunnen gebruiken?

raphidae 0

13 jaar

Ik zie ze niet, maar als ze 180 graden verder zitten kun je ze natuurlijk gebruiken.. Wel raar?? Als het dezelfde tekens zijn? Hoe weet je dan of de nokkenastandwielen geen 180 graden gedraaid zitten tov elkaar? (om er zeker van te zijn of ze op 180 graden zitten kun je de tanden tellen.

Er staat een pijl op die de bovenkant aangeeft :)

raphidae 0

13 jaar

Nou dan moet het te doen zijn...

Nou ja, ik ben er nu achter wat het probleem is. De nieuwe riem (van contitech) is net iets minder dan een halve millimeter dikker. De oude riem gaat er namelijk perfect op.

Toch maar even een orginele chrysler riem halen...

raphidae 0

13 jaar

Orginele Chrysler riem loste het probleem op.

raphidae 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.