close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Sebring 2002: Kleine probleempjes

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: Y, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 104

Hoi!

Ik heb onlangs een Chrysler Sebring uit 2002 aangeschaft. Leuke wagen. Ik merk dat ik op het dashboard geen lampje zie branden als de ‘gewone’ verlichting aan staat, of nog aan staat wanneer je de auto uit wilt stappen. Gelukkig gaat er wel een geluidje af.

Ik heb zekering 7 vervangen (zie bijlage, 2e rechts boven) deze is van “Instrument Cluster Illumination, Park & Tail Lights”. Maar dat ‘deed’ niks. Of heeft deze auto wellicht geen indicator daarvoor?

Verder, als ik de deur portieren voor open, hoor ik een harde tik. Ik vermoed de scharnieren, dat komt het geluid vandaan. Maar ik weet niet wat het veroorzaakt en hoe het op te lossen.

De elektrische ramen voor kunnen denk ik ook wel wat sneller dicht, maar ik denk dat dan de motors vervangen moeten worden, of valt er nog wat simpelers aan te doen?

Bedankt !

.

Geplaatst door

RVD2 (235)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De Sebring heeft volgens de info die ik heb geen indicatie lampje in de cockpit
als de koplampen aan staan, uiteraard wel een groot licht indicatie lampje,
Wat beteft de harde tik tijdens openen portieren,
vermoed ik dat smeren van de scharnieren èn de deurvanger zal helpen,
Dat de elektrische ramen langzaam dicht gaan, kan o.a slijtage zijn, gebrek aan smering van het raam mechanisme, (raam geleiders, staal kabels, ......), of de raam motor werkt niet meer zoals hij hoort te doen, het hangt er ook van af wat je onder "langzaam" verstaat,
gaan de elec. ramen dicht zonder bijgeluiden ?
Ik heb zelf diverse amerikaanse auto`s in mijn bezit gehad,
en daar werkte sommige dingen ook Amerikaans traag.

limbra 1520
vip badge

4 maanden

Bedankt voor je reactie!

Vreemd dat er geen indicatie lichtje is voor de kop/achter lampen!

Wat voor middel zou je aanraden om het te smeren? Ik zag dat er stukjes waren afgebroken aan beide scharnieren, het donkere deel.

Ja de ramen maken wel een raar ‘rrrrzzrzrr’ onregelmatig geluid als ik ze dicht doe. Achter gaan de ramen beter dicht (iets sneller).

Het viel mij ook op dat het display van de cd/cassette radio niet werkt. Zou dat een defect kabeltje kunnen zijn of een zekering? De radio werkt wel gewoon.

Bedankt!

RVD2 235

4 maanden

Voor de scharnieren van de portieren gebruik ik meestal white grease of
een smeer middel op basis van teflon,
welke stukjes zijn er afgebroken van de scharnieren ?
Hebben de portieren veel speling op de scharnieren ?
vaak wordt het knak geluid veroorzaakt door de deur vanger,
deze is dan versleten/defect of dient gesmeerd te worden,
wat betreft de elektrische ramen, als deze een vreemd geluid maken tijdens openen/sluiten
duid dit meestal op een defect of versleten raam mechanisme,(geleide rail, staalkabeltjes...)
soms helpt smeren van de geleiderail in het portier.
wat betreft de radio, als dit een zekering zou zijn zou de radio helemaal niet werken,
een defect display ligt meer voor de hand.

limbra 1520
vip badge

4 maanden

Ok dankjewel, ik zal eens kijken waar ik dat smeer middel kan halen, hoewel ik nu wel vermoed dat het een ander probleem is;

https://m.media-amazon.com/images/I/716D...

Op deze foto zie je het onderdeel in het Engels genaamd 'door check' waar ik vermoed dat het om gaat. Rond het metalen cirkelvormige stukje dat je linksonder ziet op de foto is bij beide portieren een stuk afgebroken, er mist een stukje. Zo ontstaat er denk ik een situatie waar het zwarte metaal ergens in en uit klikt bij het open doen van het portier.

Ik ben toevallig net een video tegengekomen hoe het te vervangen;
https://www.youtube.com/watch?v=p2pYy-09...

Maar ik moet eerst ergens deze onderdelen vandaan zien te halen. En hopen dat dat het geluid verhelpt. Zag dat op Amazon deze doorstoppers wel te verkrijgen waren.

Qua speling van de deuren weet ik niet goed wat ik moet zeggen. Ik weet wel dat ze geen 'stappen' hebben en dus altijd erg geleidelijk open gaan. Ze vallen ook niet zomaar dicht in elk geval, achter ook niet.

Ik zal eens kijken of ik het een ander schoon kan maken waar het raam door heen glijd, misschien vermindert dat wat de weerstand, en het smeren zou ik eventueel kunnen combineren mocht ik de deurstoppers vervangen. Anderzijds denk ik idd dat de raam motoren gewoon wat ouderdomsslijtage hebben. Maar ach, om dat te moeten vervangen, het lijkt me best wat werk.

Ik zag ook dat de dorpel aan de rechterkant onder de auto onder de rechterportieren rot is. Ik heb meerdere mensen mij laten vertellen dat het geen kwaad kan omdat het het niet het auto chassis betreft. Toch maak ik mij wat zorgen over wat de APK keurmeester zou zeggen. Ik zou immers toch graag een situatie voor zijn dat ik in haast een nieuwe dorpel moet regelen.

Ja ik denk dat ik het beste even de radio er uit kan halen, misschien ligt er wel gewoon een los (kapot) draadje!

Ik zag trouwens dat ik 2x een half plat metalen sleuteltje heb meegekregen bij de aankoop van de auto, het heeft een platte schroevendraaier vorm met iets er boven een nokje en vierkante opening. Geen idee waar het voor bedoeld is?

RVD2 235

4 maanden

Dan zijn de deurvangers kapot en helpt smeren niet meer, ik vermoed gebroken, beste is het om deze te vervangen, ik denk dat na vervanging het knak geluid ook weg is,
de raam motoren vervangen is geen giga klus (mits dat de oorzaak is),
het raam mechanisme compleet vervangen (indien dat de oorzaak is),
is iets meer werk, maar goed zelf te doen,
Roestschade aan de dorpel kan wel degelijk apk afkeur zijn, dit hangt o.a. af van
hoe ernstig de roestschade is,
De 2 half platte sleuteltjes (zoals je ze beschrijft) zijn er voor om de radio te uit te bouwen,
in de radio zitten 2 sleufjes (L+R) waar je de platte sleuteltjes in dient te steken, dit ontgrendeld de diefstal beveiliging en de radio kan er dan zo uitgeschoven worden.

limbra 1520
vip badge

4 maanden

Dank voor je hulp! Dan ga ik de auto p de brug laten zetten om eens te kijken of de dorpel schade ‘serieus’ is. Misschien dat ik met de knak geluiden moet leven, het is nog best een prijzig en lastig iets om überhaupt aan deze scharnieren te komen.

Ja de sleufjes zag ik niet direct zitten, maar misschien dat even het boekje daarvoor raadpleeg.

Thanks!

RVD2 235

4 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Sebring of stel zelf een nieuwe vraag.