Als ik 10 kilometer gereden heb dan komt het voor dat wanneer ik de auto stil zet (en de motor uit) de koelvloeistof in het expansievat spontaan begint te koken. Nog geen half jaar terug is de koelvloeistof en de radiateur vervangen. Anderhalf jaar terug de koppakking. Kilometerstand is 250.000. Tijdens het rijden is en blijft de temperatuur op de meter in het dashboard normaal.
Ik heb op dit moment ook het probleem dat de airco te weinig koelmiddel heeft en moet worden bijgevuld. Het kan toeval zijn maar volgens mij doet het eerder genoemd probleem zich vooral voor als de airco aan is geweest. Kan dit met elkaar te maken hebben en kan het probleem verholpen zijn als ik het koelmiddel weer heb laten aanvullen of heeft dit niets met elkaar te maken?
Als er iets anders aan de hand kan zijn.............graag suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan geen toeval zijn dat je airco niet goed werkt en tevens je koelwater temperatuur tot het kookpunt toe oploopt.
De condensor van je airco zit voor de radiateur, indien de condensor vervuilt is heeft dit een negatieve invloed op de werking van de airco, de condensor moet namelijk zorgen voor de afvoer van warmte die de airco produceert.
Aangezien je radiateur onlangs vervangen is kan deze niet vervuilt zijn, maar... werkt je ventilator wel naar behoren, je geeft aan dat tijdens het rijden de watertemperatuur ok is, maar pas oploopt na stilstand, ik zou zeker eens naar de bediening van de ventialtor laten kijken.
Aangezien je met Lpg rijdt kan dit ook een hogere koelwatertempertuur geven, maar je koelwater gaat er niet zomaar van koken.
Ook even nazien of je systeen wel goed ontlucht is, ik heb lang geleden ooit een luchtbel gehad nabij de thermostaat, dit veroorzaakte ook koelproblemen.
Ton
Aan de ventilator kan het volgens mij niet liggen. Bij stilstand en stationair draaien heb ik het probleem ook niet en gebeurt het voornamelijk ongeveer een minuut na het uitzetten van de motor. Ik zal in ieder geval nakijken of er geen lucht in zit. Bij toeval hebben vrienden van ons hetzelfde probleem en ook de oorzaak nog niet boven. Binnenkort wordt het koelmiddel van de airco bijgevuld en heb ik een deel van het probleem geelimineerd. Even afwachten of het probleem zich dan ook nog voordoet. Ik zal voor de zekerheid de motor toch ook nog even een tijdje stationair laten draaien met zowel de airco aan als uit. Zien of de ventilator de boel oppakt en of ik weer borrels in het vat krijg. Nogmaals op de temperatuurmeter van het koelwater is niets geks te zien.
17 jaar
Bart,
Weet je zeker dat het koelsysteem wel goed onder druk komt, indien je radiator dop, of de dop van het koelwater reservoir niet goed meer afsluiten komt het systeem niet op werkdruk.
Dit maakt dat het kookpunt verlaagd wordt, met als gevolg dat je koelwater begint te koken nadat de motor uitgezet is, de restwarmte in de motor kan niet afgevoerd worden en de temperatuur kan gemakkelijk het kookpunt overschrijden.
Denk er om koeling is zeer belangrijk, ook voor je automatische versnellings bak, die maakt ook gebruik van het koelsysteem om zijn warmte af te voeren.
Wat de ontluchting betreft, bij de 3.3 zit een plug in de kop geschroefd die moet bij het vullen verwijderd worden om de kop te ontluchten.
Vraagje; heb jij de ventilator al eens zien of horen draaien??
Ton
17 jaar
Ton,
Bedankt voor je berichtje. Een tijdje geen aandacht kunnen geven aan het probleem vanwege drukte. Vandaar dat reactie even uit bleef. De ventilator draait wel degelijk. Tijdens rijden en stationair. Daaraan ligt het dus niet.
Ik zal de afsluiting van het systeem checken. Daaraan moet het dan waarschijnlijk wel liggen. Kan je mij aangeven waar ik de plug in de kop zou moeten kunnnen vinden? Wellicht zit daar dan het probleem.
Het gekke is nog steeds dat ik aan de temperatuur van het koelwater niets kan zien. De meter op het dashboard geeft normale waarden aan.
Groet,
Bart
17 jaar
Hoe weet je dat he water kookt? Heb je de temperatuur gemeten?
Luchtbellen kunnen ook komen van een kapotte koppakking of een lekke LPG verdamper.
Groetjes Ronald.
17 jaar
ik ben benieuwd naar de koelwatertemperatuur, dus op de meter zeg maar, nadat je hem hebt uitgezet, loopt die dan ook echt naar het rode gebied??, zoniet, dan zou ik mij er niet echt zorgen overmaken, misschien dat een andere radiateurdop plaatsen al voldoende is, het systeem staat nl onder druk, en misschien dat na afzetten van de motor, de druk iets lager of hoger is is waardoor het water onder de dop door drukt naar het expansievat, omdat daar een lagere druk heerst, gaat de vloeistof dan direkt koken.
Hoi Bart,
Die ontluchting plug zit aan de voorzijde in de Cylinderkop, rechts van waar de koelwater thermostaat in de kop zit.
Die plug moet volgens mijn Haynes workshop manual bij de 3.3 en 3.8 verwijderd worden om de cylinderkop te ontluchten tijdens het vullen van de motor met koelvloeistof.
Ton
17 jaar
Bedankt voor de adviezen. Ik ga er komend weekend weer even induiken, voor de zekerheid checken of de boel alsnog ontlucht moet worden en ook wat temperatuurmetingen doen. Ook meteen maar een nieuwe radiateurdop en dan weet ik in ieder geval zeker dat dat het niet meer kan zijn. Zal je net zien dat het probleem zich een tijdje niet meer voordoet tot het moment dat ik denk dat het dan ook verholpen is. Ik hoop er het beste van en laat het uiteraard hier nog wel even weten wat de resultaten zijn. Nogmaals bedankt zover allemaal.
Groet,
Bart
17 jaar
Ik ben de vriend die Bart noemde in één van zijn reacties op uw mogelijke oplossingen. Wij hebben dezelfde Grand Voyager, ik een '96 model, en hij een '98 model, hoewel daar niet veel verschillen aan te zien zijn. Bart heeft echter een G3 installatie van Prins, en ik heb een LPI installatie van Vialle. Wij hebben inderdaad alle twee het probleem van de kokende koelvloeistof. Het kan dus niet aan een verdamper liggen, want die heb ik niet met een LPI installatie. Het is echt vreemd! De temperatuur op de meter blijft keurig in het midden, en toch kookt de vloeistof het expansietankje uit als je stil gaat staan. Hoewel ik er de laatste tijd geen last meer van heb, zal ik toch jullie tips ter harte nemen en de cilinderkoppen ontluchten en de radiateurdop nakijken. Kan het ook zijn dat er iets is met de thermostaat, bijvoorbeeld dat dat hele kleine gaatje in de thermostaatklep verstopt is? Ik zat namelijk een beetje in die richting te denken.
17 jaar
nee, kan niet, dan had je nooit een normale temperatuur, want dan zou die tijdens het rijden looeiheet worden.
Het probleem zit hem in het feit dat door het rijden op lpg, de verbrandingsgassen veel heter zijn, zolang de motor loopt, is er circulatie en wordt het hete water door dewaterpomp naar de radiateur gepompt en daar gekoeld door de rijwind danwel door de electrische fan. Echter zet je de auto stil, dan is er dus geen circulatie meer, het water van rond de 80 graden wordt nu in het blok veel warmer (waterpomp pompt niet meer) en begint te koken, dit gaat via de thermostaat (die staat helemaal open) via de slang naar de radiateur en drukt daar door de veerdruk van de radiateurdop heen de lucht(kook)bellen in je koelvloeistoftankje. IK heb het zelf ook gehad met mijn Mercury Sable op gas, na het uitzetten hoorde je hem dan even borrellen in het expansievat,
Ik heb het destijds opgelost door de fan aan te sluiten op een schakelaar die ik zelf kon bedienen als hij mij te warm werd, bij een bergrit of vla voor ik op bestemming was, hierdoor koelde ik het koelwater iets terug en was het "koken" voorbij
Ikweet dat in Oostenrijk de mannen van de pontiac transsport club hier een hele regeling voor hebben gebouwd waarbij je zelfs de temperatuur kunt instellen waarbij de fan al begint tedraaien,
hier de link
http://www.pontiac-transsport.de/index.p...
misschien dat je hier iets aan hebt, het is in het duits, maar wel begrijpbaar dacht ik.
suc6
Peter
hallo
heeft nu al iemand een oplossing gevonden voor dit probleem
ik heb namelijk hetzelfde, kan tot nu toe niet vinden wat er aan mankeert
in het ergste geval is het de koppaking, hoop het van niet want het is een kostbare geschiedenis
dus als iemand eenoplossing heeft gevonden zou ik het graag vernemen
bijvoorbaat dank allemaal
Douwe
17 jaar
Koppakking lijkt mij niet heel waarschijnlijk. Bij ons is namelijk de koppakking 30.000 km terug vervangen. Dit is natuurlijk geen garantie dat het niet kort daarna nog een keer gebeurt maar toch. De olie ziet er bij ons normaal en helder uit en er zijn geen andere aanwijzingen die wederom duiden op een gescheurde koppakking. Ik heb echter ook nog steeds geen oplossing gevonden vanwege het simpele feit dat de klacht zich na de laatste keer koelvloeistof bijvullen zich net als bij loekenzo niet meer voor doet. Vooralsnog blijven er voor mij dus uitsluitend raadsels over en hoop ik dat het niet meer voorkomt. De verwachting is echter dat het vanzelf wel weer de kop op zal steken en dat we helaas weer van voren af aan mogen zoeken.
17 jaar
Uiteindelijk voor ons wel de oplossing gevonden. Eerst even bij de Chrysler dealer langs geweest. Die gaven aan dat het hoogstwaarschijnlijk toch de koppakking wel zou zijn omdat ook de kachel niet goed meer werkte. De dop van de radiateur vervangen zou maar in 5% van alle gevallen de oplossing zijn. Omdat dit naar mijn mening nog steeds onwaarschijnlijk was omdat er nog niet zo lang al een nieuwe koppakking in zat, ben ik toch maar verder gaan kijken.
In het verleden een zeer goede ervaring opgedaan met garage Nic Smit in Heerhugowaard. In eerste instantie nooit hier meer aan gedacht omdat de vorige eigenaar van de auto hem bij een ander in onderhoud had. Leek mij eerst het beste om dit hier voort te zetten totdat we toch een aantal keer wat vervelende ervaringen kregen met het maken van afspraken en almaar langer durende reparaties.
Laatst dus maar weer eens bij Nic Smit langs gereden. Nic maakte meteen tijd om te kijken en heeft het probleem in zeer korte tijd opgelost. Bleek toch een lekkende slang te zijn van de motor naar de LPG verdamper die alleen maar lekte bij flinke belasting van de motor. Vandaar dat ik het eerst nooit heb gevonden. Binnen een half uur was het probleem verholpen. Nic Smit is gespecialiseerd in Amerikanen, LPG en electronica. Ooit hebben ze een probleem met mijn Mercedes Vito diesel opgelost. Hoewel zij hier niet in gespecialiseerd zijn, denken ze in tegenstelling tot de "merkdealer" eerst na voordat ze met een (te) dure oplossing komen.
Voor mij is dit probleem dus opgelost en heb ik er weer een uitstekende garage bij voor de moeilijke dingen die ik zelf niet kan of wil opknappen.
17 jaar
Omdat er in mijn auto geen verdamper is geïnstalleerd (LPI) kon dit bij mij de oorzaak dus niet zijn. Ik heb er al maanden geen last meer mee gehad. Als laatste actie heb ik wel mijn radiateurdop eens goed bekeken en nauwkeurig gesloten. Ik vermoed dat dit afdoende is geweest, en dat de oorzaak dus bij mij een lekkende radiateurdop is geweest. Bedankt voor jullie tips! Het bewijst maar weer hoe waardevol deze site is!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar