Chrysler 300m: motor tikt alleen bij warme motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7 V6

Deze Chrysler heeft het volgende probleem:

Alleen als de motor volledig warm is, na een half uur flink doorrijden zeg maar, wordt er een tik hoorbaar in de motor. Het is een toerental afhankelijke tik of ratelig geluid, het geluid gaat sneller als de motor meer toeren maakt. Deze hoor je zowel stationair als bij toeren maken en zowel belast als onbelast. Het geluid klinkt niet anders als de motor belast is, het geluid veranderd wel iets als je toeren maakt, maar wordt niet echt harder. Als de motor koud is of nog in de opwarmfase zit, hoor je helemaal niets! Dan loopt ie ontzettend stil. De motor loopt zowel koud als warm mooi rond en vertoond geen haperingen. Als de motor 5 minuten uitgezet wordt, en je start hem weer is het geluid weg, als of de motor weer genoeg is afgekoeld, na een aantal minuten begint het weer.

Het geluid lijkt vanuit het midden te klinken, tussen de V zeg maar. Hier zit het inlaatsysteem. Dit is los geweest en vertoonde geen slijtage of losse, rammelende onderdelen, maar het zou ook ergens anders vandaan kunnen komen... De motor is met een olietoevoeging gereinigd, voorzien van nieuwe olie (10w40) en er is een additief ingegaan om de olie iets te verdikken. Dit lijkt heel iets te helpen.

De auto heeft slechts 100.000km gereden incl. NAP.

Kan iemand tips geven, of weet iemand de oplossing?

Groeten, Martijn

Flevom

Geplaatst door Flevom (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler 300M? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Eric bms (0), 15 jaar geleden

Hoi Martijn!

Ik weet niet welke motor je precies in de chrysler hebt staan, maar ik kort geleden een soortgelijk probleem gehad met mijn chrysler. 2.4 ltr uit 1996.
Ik kocht de auto bij circa 164.000 km. Kort daarna kreeg ik ook een vage tik. Alsof er een drijfstanglager of een zuigerpen lager ruim is. Ik had de auto (grijs kenteken) zelf voorzien van een lpg installatie en dacht dat ik door een verkeerde afstelling de motor had gesloopt.

Zekerheidshalve de olie gewisseld en geinspecteerd. Kon geen slijtdelen vinden.

Na het loshalen van de carterpan zag ik dat er onder de krukas een balansas was geplaatst. Deze wordt dmv van een ketting aangedreven. Deze ketting was naar mijn idee wat aan de slappe kant en kon als je de ketting iets naar buiten trekt het aluminium huis raken. De beide teflon geleideblokjes iets opgespannen en sinds die tijd heb ik geen rare geluiden meer uit het blok!

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

Ben benieuwd naar de vorderingen.

Groet Eric.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Eric bms]Hoi Martijn!

Ik weet niet welke motor je precies in de chrysler hebt staan, maar ik kort geleden een soortgelijk probleem gehad met mijn chrysler. 2.4 ltr uit 1996.
Ik kocht de auto bij circa 164.000 km. Kort daarna kreeg ik ook een vage tik. Alsof er een drijfstanglager of een zuigerpen lager ruim is. Ik had de auto (grijs kenteken) zelf voorzien van een lpg installatie en dacht dat ik door een verkeerde afstelling de motor had gesloopt.

Zekerheidshalve de olie gewisseld en geinspecteerd. Kon geen slijtdelen vinden.

Na het loshalen van de carterpan zag ik dat er onder de krukas een balansas was geplaatst. Deze wordt dmv van een ketting aangedreven. Deze ketting was naar mijn idee wat aan de slappe kant en kon als je de ketting iets naar buiten trekt het aluminium huis raken. De beide teflon geleideblokjes iets opgespannen en sinds die tijd heb ik geen rare geluiden meer uit het blok!

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

Ben benieuwd naar de vorderingen.

Groet Eric.[/quote]
Hallo Eric,

Mooi dat je hier een verholpen probleem plaatst, om iemand een idee te geven waar ie moet zoeken.
Ik denk echter dat het probleem hier in iets anders zit, de 2.7 v6 heeft namelijk geen balansassen, zoals de 2.4, 4 cil lijn motor, deze heeft uit de samenwerking met mitsubishi deze balansas ooit in het blok gekregen. Zitten voor en nadelen aan, maar ga ik hier niet op in want niet terzake doende)
Wat het probleem van het tikken van de v6 wel is kan in zo ook niet zeggen, maar misschien de waterpomp? Uit het nieuwe olie plus additief verhaal zou ik een stoter verdenken, maar die zou je dan normaal gesproken dan ook koud moeten horen.........
Nou moet ik even nadenken hoe die 2.7 in elkaar zit, soms hebben die blokken stoterstang geleiders, die willen ook nogal eens gaan tikken, ook een klep zou kunnen, het zit begrijp ik uit het verhaal bovenin de motor, dus niet een drijfstanglager of iets dergelijks
ik ga ff vragen in de usa of die iets weten,

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, daar was ik weer
In Amerika spreken ze over een probleem met de spanner van de distributie ketting

gr

Peco power

br0ns (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Mercury]Hallo, daar was ik weer
In Amerika spreken ze over een probleem met de spanner van de distributie ketting

gr

Peco power[/quote]
Kan wel eens voorkomen dat die veer die er in zit slap wilt worden als de motor op temperatuur komt, heb dit al een keer eerder meegemaakt.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=br0ns][quote=Mercury]Hallo, daar was ik weer
In Amerika spreken ze over een probleem met de spanner van de distributie ketting

gr

Peco power[/quote]
Kan wel eens voorkomen dat die veer die er in zit slap wilt worden als de motor op temperatuur komt, heb dit al een keer eerder meegemaakt.[/quote]
Daar dus maar ff naar kijken, bevestiging van "de Chrysler deskundige" hier op problemcar is er nu ook. Het verhaal komt aardig overeen met wat Sylvester al eens heeft meegemaakt, dus praktijkvoorbeeld en een plausibele verklaring.

gr

Peco Power

Flevom (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Inmiddels heb ik ook van iemand begrepen dat de kettingspanner of geleider de oorzaak kan zijn. Er is een reparatieset voor die hij in de usa kan bestellen, kost 36,- dollar. Er komen dan nieuwe geleiders op die dikker zijn. Nadeel is dat ik gewoon niet zeker weet of dit het is, het klinkt eigenlijk te constant, geen variatie in de frequentie, zoals bij kleppen die rammelen. Bij bijv. 1500rpm blijft het geluid de hele tijd exact het zelfde klinken. Ik heb begrepen dat het al gauw een uur of 8 -10 werk is. Maar het feit dat jij (Peco power) ook in die hoek denkt, helpt wel mee. Het geluid is heel moeilijk te traceren, klinkt wel ergens bovenin, links en rechts even hard en voor en achter even hard. Als je de oliedop eraf haalt klinkt het niet harder.

Ik ga er nog wel ff over nadenken, ik hou jullie op de hoogte...

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

al eens geprobeerd met een elec oor zodat je alle omgevingsgeluiden kunt uitsluiten ?
nokkenaslager?

suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300M of stel zelf een nieuwe vraag.