Hallo,
bij het optrekken (boven ca 2500 toeren) is er 'ergens'' onder de moterkap een licht knetterend geluid te horen, niet hard, wel helder. Het klinkt beetje als een oude VW-kever, maar dan veel zachter.
Ik dacht eerste aan een lekke kop (doorslag van compressieruimte naar buiten toe), maar volgens 'kenners' kan dat niet. Wel had het uitlaatspruitstuk een scheurtje, dus dat heb ik vervangen, maar het geluid blijft. Identiek. (helaas...)
Uitlaat is dicht.
Als ik de moter laat 'zwoegen' (laag toerental, veel gas) hoor je niks, maar boven de 2500 toeren hoef je maar wat gas bij te geven of je hoort het. Gas of benzine maakt niet uit.
Alleen als ik de bougiekabel van cilinder 4 losneem is het geluid geheel weg, wat ik ook doe.
Wie kent dit fenomeen en heeft hier wellicht een verklaring voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gerlag,
Weet jij waar me dit aan doet denken, omdat je zegt als je de bougiekabel van cilinder 4 lostrekt dan hoor je het niet meer.
Wat ik denk, maar dat hoeft niet:
De schroefdraad van je cilinderkop waar je bougie in vastgedraaid zit is beschadigd waardoor je de knallen/sissen van je werkend cilinder hoort. Dat moet je eerst even checken of je bougie goed in de schroefdraad zit.
Als dit het probleem is, dan alleen even een helicoil in laten tappen door een professional.
Dat is het eerste wat je kan checken.
Succes!
Hallo Blok5, bedankt voor het meedenken!
Bougies had ik al bekeken, schroefdraad is goed.
Ik heb als test de bougies tussen 1 en 4 gewisseld om te zien of de fout zou meeverhuizen, maar dat was niet het geval.
Het geluid is ook niet bepaald 'sissend' maar eerder heel scherp, iets wat ik wel ken van pingelen, heel lang geleden. Maar dat pingelgeluid klonk destijds met zekerheid luider dan wat ik nu hoor.
Overslag van de hoogspanning zou wellicht passen bij dit geluid. Ik heb vanmorgen de bougiekabels gewisseld (ik had nog een andere set liggen), maar geen verandering.
Misschien dat (een deel van de) bobine inwendige doorslag heeft, maar of dat een dergelijk geluid produceert, dat weet ik niet. Helaas heb even geen bobine liggen om dat uit te proberen. Mogelijk heeft iemand ervaring met het gedrag van zo'n bobine met inwendige doorslag. Geen idee of zoiets is te horen aan de buitenkant
De auto loopt overigens normaal op alle 4 cilinders.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar