👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Deze chrysler heeft een engine controller met ingebouwde spanningsregelaar.
De accu-laadspanning was ca. 13 Volt (te laag dus).
De dynamo werkt goed (is uitgebouwd en getest).
Ook onder belasting bleef de laadspanning ca. 13 Volt.
Dus de dynamo spannings-regeling van de computer is goed, maar te laag.
Op advies heb ik toen de dynamo voorzien van een eigen spanningsregelaar.
De laadspanning is nu weer goed (14,2 Volt) echter de computer keurt hem af en toe af.
Het lampje CHECK GAGES gaat dan aan en de accu-spanningsmeter gaat dan naar maximum en tegelijkertijd hoor je een ping.
Even later geeft het metertje weer de juiste waarde aan enz.
Als ik de dynamo uitschakel dan vindt de computer het wel goed.
De meter op het dashboard geeft de juiste spanning aan (voor zover nauwkeurig afleesbaar).
Ik denk dat de computer wel goed meet, maar de laadspanning te laag wil hebben.
Connectors heb ik los gehad en schoongemaakt, maar als iets slecht contact zou maken dan wordt de spanning lager en niet hoger, waardoor de computer de laadspanning te laag zou vinden.
De accu is goed en redelijk nieuw.
Het motortype is 2,5 TD nr. VM09B
Computer type SBEC nr. 4727382
Wat is er mogelijk aan de hand en wat kan ik daar aan doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
indien je een simpele oplossing aangereikt wil hebben geef ik je het advies gewoon de comp naast de accu te vervagen door een met het zelfde nr of nieuw of gebruikt
alle uren dat je bezig bent geweest zijn nutteloos
klinkt heel lullig maar het is zo
Velen gingen je reeds voor met dit euvel en de ellende is niet te beschrijven van zwakke en dan weer fel brandende verlichting
tot doorgebrande printplaten van de klokjes toe ,problemen met voorgloeien enz.
de gong wat je hoort is een waarschuwing dat je laadspanning of veel te hoog is of veel te laag is
indien je met een multimeter op de accu meet zul je bij een normaal werkende (orginele) laadspanningsregelaar pieken ontdekken van wel 15.8 volt en dan gaat er GEEN gong
de info wat nodig is voor laadspanning is oa temperatuur
het wel of niet nagloeien en welke tijd hiermee gemoeid is
deze info wordt gelezen door de comp en deze berekent dan hoelang de laadspanning verhoogd wordt
indien je dus een universele regelaar gaat plaatsen op de dynamo mist de computer een stukje info en dat zul je merken ook
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar