Chrysler Neon: Schrapend geluid bij een heel koud motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 AUT

Al enkele weken heb ik dat ik een schrapend geluid hoor onder mijn motorkap als het gevroren heeft of als het rond de vriespunt geweest is.

Auto starten, schrapend geluid hoor ik dan (niet zo irritant als een V-snaar) en rij ik weg en als de auto een beetje op temperatuur is (koelwater +/- 50 graden, op de helft) dan gaat dat over en hoor je het niet meer. Auto moet echt in de kou (rond 0 en vriezen) wil ik dat horen. Vooral heb ik dat gehad vorige week. Deze week weer niet.

Maar als die gestart wordt na enkele uren (ook al is de motor koud) dan hoor je het niet.

Dus echt als die hele nacht of hele dag in de kou gestaan heeft.

Het geluid komt ergens waar de riemen zitten (als je voor de motorkap staat, links).

Wat kan dit zijn?

127.000 km staat erop

blok5

Geplaatst door blok5 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Neon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

Is olie niveu op pijl ?

blok5 (0), 16 jaar geleden

Ga ik gelijk 's ochtend controleren en wat bij doen. Want bij max. 15.000 km wordt die vervangen en 1 maand geleden is er halve liter bij gedaan maar niet gecontroleerd of er genoeg was.
Hij geeft op mijn dashboard niet aan dat er te weinig in zit. Maar dan ben je meestel te laat :)
Sylvester, dat afspraak hebben we over de riemen.

Bedankt dat je toch altijd reageert!

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zit geen olie niveau sensor op de auto.
Er zit een olieDRUK sensor. Waneer je geen olie druk meer heb dan loopt je motor aan gort.

Ik vind het wel raar als de auto warm is dat het weg is. Kan ook zijn dat er een lager een te grote speling heeft en waneer deze warm is minder speling heeft. Maar opzich heb ik deze verhalen nog nooit gehoort bij een Neon. Wel een keer een klant die zonder olie aan kwam rijden en ook rammels hoorde.

Als ik iemand kan helpen doen we het toch, daar voor is het forum voor ;)

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

geen lager van een poeli die koud even protesteert (airco??) heb ik wel eens meegemaakt met een oud type trans sport, warm was er minder speling en dus ook geen lawaai

blok5 (0), 16 jaar geleden

Mercury:
Ik hoop niet dat het aan poelie-lager ligt. Airco werkt perfect (klop-klop-klop)

br0ns:
Het zal me niet verbazen dat het aan olie gelegen heeft. Toen ik hem net controleerde was niveau ver onder minimum. Ik heb er 3,5 liter bij moeten gooien, nu zit die op max.
Er is gelukkig 2 maanden geleden geheel nieuw carterpan ingekomen met de pakkingen. De garage had de ouwe schroef lamgedraaid en nieuw draad was niet loodrecht erin getapt.
Dus nieuw pakking en carterpan en echt geen lekkage onder de auto.
13.000 km 3 liter olie verbruik kan volgens de fabrikant.

Nou hopen voor die auto dat het gaat vriezen (niet voor mijn) om het uit te testen.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

OOoeeei dat is wel veel 3,5L gaat ongeveer 4,5-4,6 in met het versen (dat is incl. oliefilter) even in de gaten houden.

Maar geen zichtbare lekkage ?? heb je ook achter de motor gekeken ???

blok5 (0), 16 jaar geleden

Voordat ik met vuurwerk ga rotzooien even mijn reactie:

3,5Ltr. Neeee, Sorry even gecheckt die jerrycan van 5 ltr 5W40 en er blijkt nog 2,5 ltr in te zitten.
Dus er is 2,5 liter bij gekomen.

Wat doet een PCV klep? Die heb ik bij circa 96.000 km niet vervangen (rest wel: trans. olie, bougies, kabels etc)
Kost dat veel om vervangen te worden.

En 2,5 ltr, is dat veel voor 12.000-13.000 km (alleen verre afstanden, ca. 1000 km per week)???

Maar in april is die van jou en je maat voor groot aanpak!

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

PVC klep is een pijpje waar een kogeltje in ligt om olie dampen af te voeren het inlaattraject in. Dit kogeltje regelt waneer dat gebeurt.

Het max. toelaatbare verbruik is 1L op 1000 KM.

Maar het verbruik ligt ook aan hoe je rijd als je met een koude motor altijd vol gas gaat ja dan heb je wat meer verbruik, dan je hem langzaam warm rijd.

blok5 (0), 16 jaar geleden

Je laatste antwoord verklaart alles.
Ik rij maar 300 meter binnen de bebouwde kom en daarna moet ik gelijk A10 op. G3 installatie schakelt pas op de invoegstrook over op LPG.
Vol gas doe ik nooit wegen gas. Alles is me nu duidelijk. Bedankt br0ns

blok5 (0), 16 jaar geleden

br0ns:

Het heeft gevroren, olie peil op max en ik hoor het nog steeds, ietsje minder maar nog steeds.

Mercury:

Wat gaat me dat grapje kosten als ik dat moet repareren?


Kan ik nog iets proberen?

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kan kijken of het die airco is door de airco uit te doen en luisteren of het er nog is.
(Zet wel je positie enkelt op het gezicht want anders schakelt hij hem af en toe in)

blok5 (0), 16 jaar geleden

Airco doe ik niet aan als ik hem start en aan het krabben ben. Dus dat kan het niet zijn.

Probleem is ook dat ik niets aan een Chrysler dealer of andere dealer heb, want totdat ik daar gearriveerd ben is de motor inmiddels een beetje warm en hoor je niets :)

Het kan toch niet een riem zijn die iets raakt???

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Kris, het zou natuurlijk best een stugge riem kunnen zijn, inspuiten met eh,,...eh.... dinges, (spuitbus met zooi om die riemen soepel te maken maar ben de naam ff kwijt) Sommige mensen horen alles, heb wel eens iemand gehad met een rare tik in de auto als ie langzaam reed, ik kon niks vinden maar later bleek het een steen in de band was....

blok5 (0), 15 jaar geleden

Jongens,

Het is opgelost.
Enkele dagen geleden door Chrysler Amsterdam alle riemen en pomp etc vervangen.
Het bleek een spanrol te zijn, zat een beetje los vandaar maar niet gevaarlijk.

Bedankt toch voor jullie tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.