Ik heb een aanhanger gekocht en nou zit ik met het volgende probleem. Als ik de aanhanger aansluit op de stekker, lijkt het net of de verlichting in de war is. Als ik rem gaan de knipperichten aan. en de knipperlichten doen het niet (van de aanhanger) De lampen zijn echter wel goed, en als ik de berdrading omwissel, krijg ik de knipperlichten bij de lampen in, maar doet de rem het niet meer.
Nou zou ik graag tips willen hebben over hoe ik de bedrading van de stekker het beste kan aansluiten. De kleuren die de draden hebben komen ook niet overeen met het schema wat ik bij de stekker heb gekregen. (ik heb er een nieuwe stekker bijgekregen en de bedrading precies zo aangesloten als bij de oude.)
Als ik de achterlampen van de auto losdraai ziet het er als volgt uit: aan de linkerkant zit een groene en zwarte draad en aan de rechterkant zit geel en blauw en bruin voor de massa (zover ben ik al). Ook is er nog een rode draad aan de linkerkant die helemaal nergens heengaat, die hangt er gewoon een beetje bij.
Ik hoor hier en daar dat het kan komen omdat er "amerikaanse" lampen inzitten, dus zowel de rem, het achterlicht en de knipperlichten zitten op 1 lamp. Kan dit en zo ja, hoe los je dit probleem op.
Ook is een eventueel instructieboekje of werkplaatsboek welkom. Hier kan ik iets beter op zien waar wat zit zeg maar.
Alvast bedankt voor de reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Als de achterlichten van de Voyager gewoon rood, geel en wit zijn (en niet geheel rood) dan zal de bedrading europees zijn en niet amerikaans. Waarschijnlijk is het dan gewoon een massa probleem, wat in 9 van de 10 keer het geval is. Je kunt misschien een andere aanhanger, caravan of verlichtingsbord proberen, dan weet je of het aan de auto ligt of aan de aanhanger.
Kijk anders ook hier eens: http://members.lycos.nl/Hugo1962/home/tr...
Groet,
Jvr
Uit je 1e gedeelte van je verhaal blijkt dat je een massagebrek hebt op de aanhanger.
Dat is aansluiting 31 in de stekkerdoos ( klokwijs gezien op 4 uur ). Die moet eerst goed worden. Hiervoor neem je de bruine draad. Aan de auto zijde goed verbinden met de carrosserie.
Op 12 uur zit de linker richting. Groene draad.
Op 10 uur zit stoplicht. Pak hier de rode draad maar voor.
Op de centrale aansluiting in de doos zit het linker achterlicht. Zwarte draad.
Op 6 uur zit de rechter richting. Gele draad.
Op 8 uur zit het rechter achterlicht. Blauwe draad.
De spanningen voor de diverse draden kun je aftakken van de kabels bij de achterlichten. Zelf even met een spanningzoeker kijken door bijv. de linker richting aan te zetten.
Je kunt zelf als volgt zonder aanhanger controleren in de stekkerdoos of de aansluitingen kloppen: Zet de linker richting aan: verbindt met bijv. een punttang de bovenste pen in de doos met de onderste. Nu moet de rechter richting van de auto ook gaan knipperen.
Verbind de bovenste met de middelste: linker achterlicht moet nu mee knipperen enz.
Uiteraard NIET met massa verbinden............
Succes.
In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.
De lampen op de auto zijn idd compleet rood, dat bedoelde ik dus ook met "amerikaanse" achterlichten.
De bruine draad is goed verbonden met de auto, er is dus wel massa en voor de rest zal ik proberen of het zo ook lukt. Ik laat wel weer wat van me horen
17 jaar
Nou poging gedaan en ik krijg alleen de rechterkant werkende. Nou denk ik zelf dat de kabel van de linkerkant dus niet werkt. De aanhanger zelf werkt wel, die is inmiddels achter een andere auto getest. Het enige wat ik nu nog kan doen, is de bekabeling vervangen en dan hopen dat ie wel werkt
17 jaar
Dan zit het dus waarschijnlijk toch in de auto en dan vanaf de stekker naar het linker achterlicht. Het kunnen ook de pennen/bussen zijn in de stekker, die zijn misschien versleten of vervuild.
Controleer of de bedrading achterop de stekker goed zit/contact maakt. De kans is klein dat het aan de bedrading zelf ligt (zou kunnen), ik denk eerder de clipjes waarmee de bedrading bij de orginele bedrading van de auto geknepen zit (meestal van die blauwe plastic dingetjes in de buurt van de achterlichten). Even open maken met een kleine schroevendraaier, desnoods kort stukje van draad knippen en weer goed vast knijpen.
Gr,
Jvr
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar