auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C3: Aanjager / kachelventilator automatische klimaatregeling doet he

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI 16V

Beste,

De aanjager is stilgevallen. Zekering doorgemeten. Deze is in orde.
Spanning op stekker van aanjager uitgemeten. Deze geeft 14 V.
Mijn conclusie was dat de aanjager stuk was. Aanjager merk Valeo vervangen. Deze doet het ook NIET. Foute kostbare diagnose. Oude aanjager rechtstreeks op batterij gehangen. Deze werkt perfect.
Forum erop nagelezen. Geen zelfde probleem gevonden. Wel wijzer geworden. De weerstanden zouden het niet zijn daar de aanjager dan op volle snelheid zou gaan draaien.

Zoals ik uit verschillende bijdrage kan lezen zou het de regelmodule kunnen zijn. Klopt dit? Zou niet graag opnieuw een verkeerde diagnose stellen.

Waar zit de regelmodule precies?


Weet hier iemand raad mee?

Alvast bedankt.

Peter

Geplaatst door

Peter Ruymaekers (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je zegt spanning op stekker is 14V is dat op stekker gemeten op de beide draden of tussen de chassis en een draad???

eddyarc 100

10 jaar

Dag Eddy,

Ik heb op de 2 draden van de stekker gemeten ( en dit als de schakelaar vollast op de display vooraan op het dashbord is ingeschakeld // dit was ik vergeten te melden op het forum ).
Ik zal in de loop van de week dit meten zoals jij voorstelt. Jij doelt eventueel op het feit dat de massa onderbroken zou kunnen zijn of heb ik het mis?
Ik heb nog een bijkomende test gedaan met mijn oude fan. Ik heb deze aangesloten op de stekker van de module. Als ik dan de fan op vollast wil laten draaien, zie je de fan even bewegen maar NIET vertrekken. Er is wel spanning aanwezig op de stekker MAAR misschien niet voldoende stroom daar de fan nogal wat ampère vraagt. En daarmee is mijn vermoeden dat de regelmodule stuk zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor u reactie.

Peter

Kan zijn dat de regelaar massa doorstuurt ( de oude fan zijn de koolstofborstels op misschien)

eddyarc 100

10 jaar

Dag Eddy,

Wat bedoel je met dat de regelaar de massa doorstuurt? Ik heb de oude fan rechtstreeks op de batterij gezet, dan draait hij perfect.
En de nieuwe geïnstalleerde fan doet ook niks... zoals de oude als ik de stekker van de regelaar aansluit.

Peter

dus dat er op 1 draad +na contakt staat en dat de regelaar massa doorlaat

eddyarc 100

10 jaar

Dag Eddy,

Ik heb de meting gedaan t.o.z van het chassis en dit geeft hetzelfde resultaat = 14V
Gisteren de oude fan aangesloten en gemeten op de stekker als de regelaar belast is. Dan wordt de spanning naar 0V getrokken.
Mijn vermoeden is dat de regelaar stuk is. Wat elektrische schema's erop nagekeken. 2 verschillende versies gevonden.
De ene geeft aan dat de fan rechtstreeks vanuit de ECU airco wordt gestuurd en een andere versie geeft aan dat de ECU airco een fanregelaar aanstuurt welke opzich de aanjager stuurt.

Dus ben niet zeker van de schema's en hoe het bij mij is?

Weet jij hier raad mee of een website of documentatie die betrekking heeft op mijn auto.

Peter

Ik heb bij een berlingo ooit hetzelfde probleem gehad en het probleem zat in een connektor die slecht contakt had deze bevond zich naast de kachel aan de chauffeurs kant (dit ondekt door met de kabelboom te bewegen van aan de regelaar )schema's heb ik niet kan misschien wel er aan komen via een vriend bij citoen.

eddyarc 100

10 jaar

@ Peter Ruymaekers,

als je wilt reageren op een bericht, schrijf dan in het witte vlak hieronder en klik 1x op verzenden.
Niet op Citeren, want wat er boven staat hebben we al gelezen...

mvg.
Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Dag Hans,

Sorry hiervoor.

Alvast bedankt.

Peter

Dag Eddy,

Ik ga dat eens nakijken.

Ik weet niet waar de regelaar zit? Als ik het goed begrijp ergens boven de pedalen... Ik heb documentatie gevonden ( waar ik mijn type auto hebben moeten ingeven ) waar ze gewag maken dat de regelaar aan de passagierskant naast de kachel zou zitten.

Ik moet dit nog verder uitspitten, waar de kachel en kachelboom zich bevind.

Badankt.

Peter

hallo,

Ondertussen bij Citroen dealer langs geweest. Elektrische schema's ingekeken // kachelventilator wordt gestuurd via een aparte kachelmodule ( deze zit links boven achter handschoenkastje tegen kachelhuis ). Extra meting gedaan op ingangsspanning kachelmodule belast. Spanning valt niet weg. Kachelmodule stuk. Uitgebouwd. Moet nog nieuwe steken. Hou u nog op de hoogte.

Peter

Ter afronding van mijne post;

Kachelmodule vervangen. Kachelventilator werkt terug.

Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.