Citroën Xantia: automaatgevoel (kickdown gevoel) in een Xantia

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 8v

Hallo,

Even een vraag:

Sinds korte tijd is het net of mijn handbak een automaat is. Op het moment dat ik de gas diep intrap schieten eerst de toeren omhoog en dan pas versnelt de auto. Koppeling slipt dus schijnbaar ergens.

Op het moment dat de auto warm is dan is het het best merkbaar. Als ik rustig rijd is niks aan het handje.

Testje gedaan:

Handrem erop versnelling in z'n 3 en dan proberen weg te rijden. Met de juiste timing rij ik in z'n 3 door de handrem heen. Zonder slipgevoel, vreemd geluid of reuk. Is m'n timing minder; dan valt ie gewoon uit.

Handrem erop en 1 z'n een; zelfde verhaal als hierboven. Hij duwt hem zonder blikken of blozen door de handrem heen. Deze test werkt dus niet zo goed (of m'n handrem werkt niet goed hahahaha)

Ik hoor de motor toeren maken, en ik zie de toerenteller klimmen, ik hoor een automaatgeluid en hij trekt dan pas door. Op dat moment trekt ie ook gigantisch hard door (voor een 1.8 dan he).

Eigenlijk is bovenstaande geval hetzelfde als het intrappen van de koppeling tijdens het rijden en dan gas geven en dan pas de koppeling in naar boven laten komen. Soort van slip..........

Iemand al meer ideeen?

Maar wat volgens mij heel belangrijk is; hij doet het vooral als ie warm is!!!!

Kan ik (de kabel van) de koppeling niet eens laten bijstellen?

Wie helpt mij??

Wat kan defect zijn?

Binnenkort even naar de garage, maar dan weet ik tenminste wat ik moet zeggen en kan verwachten!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten van mij

Pim9106

Geplaatst door Pim9106 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jaboV (0), 17 jaar geleden

Dat gaat je toch een nieuwe koppeling kosten vrees ik. Wat heeft ie gelopen?
Kan ook een lekke kering zijn dan wordt de plaat vet en slipt ie door als ie warm is.

Gr Jaap

Pim9106 (0), 17 jaar geleden

180.000 km heeft ie momenteel gelopen

Lekke keerring? Hoe valt dat te controleren voor mij?

Valt wel op dat het vooral gebeurd als ie warm is en het al enkele malen gebeurd is (dat doorslippen)

Thanks voor het meedenken!

Groeten van Pim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

of hij nou versleten of vet is, je zal hem toch moeten vervangen, kun je gelijk de keerringen van de bak en motor nakijken op lekkage.

Groeten Marcel

Pim9106 (0), 17 jaar geleden

Enig idee hoeveel zo een reparatie kost bij een garage?

Ze kunnen mij alles wijsmaken als ik daar langs ga.............

Hahaha

jaboV (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat je toch gauw op een eurootje of 500 tot 700 moet denken voor een nieuwe koppeling + drukgroep + druklager en eventueel nog een lagertje en keerring.
Aan onderdelen kun je bv hier even kijken wat het ongeveer kost en doe er maar 250 tot 300 arbeidsloon bij misschien iets meer. http://www.partsbase.nl/


Gr Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.