Ik heb hier een Citroën C5 1.6 E-HDI staan met halfautomatische EGS bak die soms behoorlijk stoot en inhoudt tijdens het accelereren tijdens de opwarmfase van de motor. En dat met name in de laagste versnellingen.
De situatie is bijv. als volgt: de halfautomaat staat in z'n 2, ik rijdt 25 km/h en ik geef rustig wat gas bij, motor is immers nog koud en geef dan nooit vol gas, de auto versnelt een beetje en begint dan plotseling om en nabij de 30 km/h behoorlijk in te houden en te bokken. Ik ga dan van het gas af laat de snelheid zakken en geef opnieuw gas waarna het fenomeen zich vaak niet meer voordoet. Ook in z'n 3 bij om en nabij de 40 km/h loopt de motor niet mooi constant en stoot soms behoorlijk vooral als de motor nog koud is. Het gekke is dat dit fenomeen zich de eerste 5 à 10 minuten na de koude start niet voordoet, echter daarna begint het gestoot en doet het probleem zich voor tot circa 20 minuten na de koude start. Daarna is het meestal over en loopt de motor als een zonnetje en gaat het accelereren super vloeiend. Totaal geen bokken of stoten meer.
Ik tank altijd merkbenzine, vaak zelfs premium, zoals Total Excellium of Shell Vpower. Aan een slechte kwaliteit diesel kan het dus niet liggen.
Het probleem lijkt vreemd genoeg erger te worden naarmate de buitentemperatuur stijgt. Bij wat koudere temperaturen lijkt het probleem minder vaak voor te komen.
Ikzelf denk aan bijv. een vervuild brandstoffilter. Echter, de auto krijgt zijn beurten stipt op tijd en het brandstoffilter zit er nog maar 25 tkm in. Garage zegt dit filter pas te vervangen na 40 tkm en dat daarin het probleem waarschijnlijk niet kan liggen. Ook denk ik aan een vervuilde of niet goed werkende luchtmassameter. Echter, dan zou het probleem zich toch altijd voor moeten doen? Net als met een vervuild brandstoffilter toch?
Garage dacht ook aan een niet goed werkende EGS-bak. De bak is zelf lerend en zou zich nog moeten wennen aan mijn rijstijl. Echter, ik denk dat dit al lang gebeurd is na een half jaar. En als het probleem hem in de EGS-bak zou zitten zou het probleem zich toch ook voor moeten doen als de motor volledig op temperatuur is.
Het zou naar mijn mening ook een niet goed werkende/vervuilde EGR-klep kunnen zijn. Een probleem dat zich vaak voordoet bij moderne dieselmotoren. Echter, de auto heeft pas 65 tkm gelopen en vind dat toch wel wat vroeg. De auto maakt bovendien alleen maar lange ritten en wordt nooit gebruikt voor korte ritten. Motor komt dus altijd goed op temperatuur. Ook bij een vervuilde EGR-klep zou de motor foutmeldingen moeten geven en het stoten zou zich dan waarschijnlijk ook voordoen bij warme motor.
Een vreemd probleem dus dat denk ik ook nog ééns moeilijk op te lossen is daar de motor ook geen foutmeldingen geeft. Motorstoringslampje brandt niet.
Wat denken jullie? Wie kan mij helpen aan een oplossing voor dit vervelende probleem want dit bokken en stoten hoort niet zo. Het probleem doet zich pas sinds een aantal weken voor en was de eerste 5 maanden dat ik de auto in bezit had niet aanwezig.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
problemen bekend bij citroen
controleren op update
kijken of de definitieve oplossing er al is
deze storing is al langer bekend
Waarop moet een update worden uitgevoerd? Op de EGS-bak? Motormanagement?......??
Wat is volgens Citroën dan de oorzaak van het bokken/stoten/inhouden?
10 jaar
waar dat bokken en inhouden door wordt veroorzaakt was in het begin van dit jaar nog niet duidelijk
wat we wel konden was het verminderen tijdelijk opnieuw inleren van motorcomputer en componenten
hopelijk is in frankrijk nu wel duidelijk waar het probleem in de opwarmfase zich bevindt
en dat er nu nieuwe software beschikbaar is om dit probleem definitief tot het verleden te laten
en een update houdt in voor de gehele aandrijflijn omdat de bak daar ook toe behoort
Ik snap er nu helemaal niets meer van!
Gisteren de C5 gestart en weggereden. Geen vuiltje meer aan de lucht. Ook tijdens de opwarmfase loopt de motor nu perfect. Geen inhouden en gestoot meer. Had een tijdje geleden toen het wat kouder was buiten ook al de indruk dat het inhouden minder was. Ook toen was het probleem weg.
Echter, toen de buitentemperatuur weer boven de 20 graden kwam was het probleem weer behoorlijk aanwezig.
Kan het natuurlijk nu allemaal zo laten nu we de winter ingaan maar het risico is dan wel aanwezig dat het probleem volgend voorjaar weer opduikt.
Zou het toch niet aan de luchtmassameter kunnen liggen? Dat zou toch een plausibele verklaring kunnen zijn. Dat er verkeerde waardes over de inlaatlucht temperatuur worden doorgegeven aan het motormanagement waardoor de motor te weinig/te veel brandstof inspuit wat het inhouden zou kunnen verklaren??
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar