close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: C5 piepen van achterremmen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi Aut.

Toen m'n C5 25.000 km had gereden begonnen de achterremmen fel te piepen bij het remmen.
De gge heeft toen één en ander gedemonteerd en nieuwe blokken gemonteerd.
Nu = 50.000km begint ie weer te piepen?
Hoe kan ik dit zelf oplossen? WAT dient in orde gesteld te worden????

Voor de rest een superzalige wagen! Na m'n 5de Citroën (CX, BX, XM, XM en nu C5) zal er steevast een 6de volgen!

Geplaatst door

janvdm (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

alleerste welkom.

het kan zijn dan een remklauwvast zit, en daar door een blok harder slijt, dan gaan ze ook piepen. maar er kan ook gewoon vuil tussen zitten ;), los halen is de enige optie en verder kijken.

tegenwoordig zijn er antipiep plaatjes te koop bij de dealer die dit probleem oplossen

andreas08 0
badge

15 jaar

De c5 kent hetzelfde materiaalgebruik als bx / xantia / xm en allemaal hebben ze last van piepende remmen achter in tegenstelling tot de werking van de voorremmen die nooit scheef zijn en perfect werken. Kijk even bij de zoekfunctie. De kern is dat je de klauw (aluminium) loshaald van de arm (gietijzer), en beide vlakken schoonkrabt. Alu en gietijzer reageren op elkaar waardoor de klauw scheef op de arm komt te staan.
Echter, in de loop van de tijd komen er ook roestranden op de schijven waar de blokken op gaan lopen.
Dit komt omdat je meestal alleen in de auto zit (vermoed ik) en de achteremmen maar incidenteel in actie hoeven te komen.
Als dit echt fors is is het het beste om een nieuwe set schijven en blokken (zachte soort, bijvb Textar) te monteren. Hoeft niet de hoofdprijs te kosten, bel goed rond.
Wat ook werkt is om de blokken die er nu op zitten in lengterichting af te slijpen (schuine kantjes eraan maken) waardoor het roest niet meer geraakt wordt. Dit is echter zeer tijdelijk; er vormt zich weer nieuw roest.
Maar ook nieuwe schijven en blokken is (wat langer) tijdelijk. Het is gewoon geen perfecte constructie waar ze (Citroen)helaas niet echt iets aan gedaan hebben gedurende al die jaren.
Verder overigens idd een fijne comfortabele en niet al te veel verbruikende auto die goed tweedehands is te kopen en waarvan er de komende jaren weer velen op de sloop komen te staan, waar we weer jarenlang goedkoop onderdelen vanaf kunnen plukken!
Succes ermee!

mcitr. 0

15 jaar

Remblokken achter verwijderen door het boutje acht en moertje acht los te gooien en dan schuine kantjes aan de blokken maken dus de uiterste zijde boven en onder van de remblokkken afschuinen.

Danny citroen 0
badge

15 jaar

Heb vandaag alles gedemonteerd en terug gemonteerd.
Op de remmen zaten reeds anti-piep plaatjes. Heb de remblokken en remklauwen (waar de blokken zitten) proper geschuurd. De blokken hadden alleen in het midden nog een raakvlak van 4 cm breedte, de zijkanten waar elk 3mm over een breedte van 1 cm dieper afgesleten dan het raakvlak. Dat heb ik nog nooit gezien. De bouten van de remklauwen losgedraaid en terug vastgezet, echter niet gedemonteerd. Heb de remblokjes van kant gewisseld.
Resultaat: momenteel is het piepen gedaan....waarschijnlijk voor enige duizenden km....heb er geen goed oog in....zal wel terug beginnen
Bij mijn CX, XM's en BX nooit last van gehad. Zodra het piepen terug begint, maak ik een schuine kant aan de blokjes en haal de klauwen van de arm zoals jullie voorstellen!

Alvast bedankt voor alles tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

janvdm 0

15 jaar

Bij mijn BX ook nog nooit piepende remmen gehad. Wat ik zo af en toe doe is gewoon schoonmaken en de roestrand van de remschijf krabben. De blokken afschuinen lijkt mij niet zo'n goed idee omdat je schijf dan ook komvormig zal afslijten en misschien ook je blokken de hogere druk per cm3 niet aankunnen.

jwildschut 0

15 jaar

@joel wildschut: de blokken afschuinen doe je aan de voor en achterkant, niet boven en onder.

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

15 jaar

Bedoel je dan dwars op de draairichting? Ik kan me voorstellen dat de blokken dan meer ruimte hebben om met de draairichting mee te kantelen. Maar komt het piepen dan doordat de remblokken normaal gesproken dan onvoldoende kunnen mee kantelen?

jwildschut 0

15 jaar

Omte voorkomen dat de remklauwen wederom scheef gaan staan raad ik aan om, na het schoonkrabben het volledige raakvlak in te smeren met locktite. dus NIET op de bouten maar ophet aan lig vlak van de klauw op de a. as. koper vet en menig ander middel help niet.





[quote=mcitr.]De c5 kent hetzelfde materiaalgebruik als bx / xantia / xm en allemaal hebben ze last van piepende remmen achter in tegenstelling tot de werking van de voorremmen die nooit scheef zijn en perfect werken. Kijk even bij de zoekfunctie. De kern is dat je de klauw (aluminium) loshaald van de arm (gietijzer), en beide vlakken schoonkrabt. Alu en gietijzer reageren op elkaar waardoor de klauw scheef op de arm komt te staan.
Echter, in de loop van de tijd komen er ook roestranden op de schijven waar de blokken op gaan lopen.
Dit komt omdat je meestal alleen in de auto zit (vermoed ik) en de achteremmen maar incidenteel in actie hoeven te komen.
Als dit echt fors is is het het beste om een nieuwe set schijven en blokken (zachte soort, bijvb Textar) te monteren. Hoeft niet de hoofdprijs te kosten, bel goed rond.
Wat ook werkt is om de blokken die er nu op zitten in lengterichting af te slijpen (schuine kantjes eraan maken) waardoor het roest niet meer geraakt wordt. Dit is echter zeer tijdelijk; er vormt zich weer nieuw roest.
Maar ook nieuwe schijven en blokken is (wat langer) tijdelijk. Het is gewoon geen perfecte constructie waar ze (Citroen)helaas niet echt iets aan gedaan hebben gedurende al die jaren.
Verder overigens idd een fijne comfortabele en niet al te veel verbruikende auto die goed tweedehands is te kopen en waarvan er de komende jaren weer velen op de sloop komen te staan, waar we weer jarenlang goedkoop onderdelen vanaf kunnen plukken!
Succes ermee![/quote]

wheelz_nl 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.