close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia 1.8i Break: Climate control probleem

Bouwjaar: 1997

2 jaar geleden is mijn temperatuur gereguleerde airco kapot gegaan. Inmiddels hebben 2 officiele dealers en 2 aircobedrijven een reparatiepoging gedaan.De airco is aanvankelijk bijgevuld zonder resultaat. Nu na 2 jaar was deze bij controle nog steeds voldoende gevuld. Wanneer de airco aangezet wordt, zakt het toerental van de motor en gaat de compressor draaien.Er schijnt ook normale drukopbouw en drukverval te zijn (volgens de airco specialist), echter na enkele seconden slaat hij steeds vanzelf weer af.

Geplaatst door

Stax (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat ik je niet echt kan helpen,maar ik wil wel een poging doen om je misschien iets op weg te wijzen.Normaal geproken als je de airco aan zet moet het stationair toerental stijgen.Dit wordt gedaan,zodat de motor niet makkelijk kan afslaan.De airco vraagt nogal wat energie zo +/- 7pk,waardoor het stationair toerental daalt en moet dus omhoog worden gebracht.Als ik het zo las gebeurt dat bij jouw dus niet,wat ik dus vreemd vindt.Er is normaal gesproken altijd communicatie tussen airco en motorregelapparaat(dit is bij elk merk zo,zolang ik weet).Het kan zijn dat het motorregelapparaat er voor zorgt dat de airco wordt uitgeschakeld.Misschien is hier een communicatie probleem tussen deze twee regeleenheden.Vaak kan je dit met een testkast nazien of de informatie over wordt verzonden.Maar dit is per merk verschillend,ik heb zelf totaal geen ervaring met citroën,dus ik weet niet precies hoe hun werken.Maar normaal gesproken moet je het doormiddel van een uitleeskast en stuk wijzer worden.



Ik kan misschien één advies geven,als inderdaad je toerental niet stijgt met het inschakelen van de airco,dat je dealer bij een andere xantia dit ook controleert.Als bij die auto het toerental wel stijgt moeten ze toch het probleem zoeken in de communicatie tussen motor en airco.



Nog iets anders,twee dealers hebben erna gekeken.Wat was hun oordeel of advies,ze zijn immers dealer en horen je probleem gewoon op te lossen,ook is het moeilijk.


alexander242 0
badge

21 jaar



Inmiddels heb ik je advies opgevolgt en het toerental nagekeken bij het aanzetten van de airco. Het toerental loopt bij het inschakelen enkele waarden op om vervolgens weer te dalen terug naar de stationair waarde.

Wat betreft het advies van de dealers: de eerste verwees mij terug naar de aircospecialist en de tweede wilde meteen de compressor vervangen ( a E 1500,- ), welke volgens de airco specialist dus gewoon functioneerd.

Stax 0

21 jaar

Het blijft wel een moeilijke kwestie.Dat je dealer het niet kan oplossen vind ik zelf wel een beetje raar.Het kan misschien wel een heel moeilijk probleem zijn,maar toch moet er een oplossing zijn.Als het nou heel spoaradisch voorkomt kan zeggen...ja,dit is moeilijk.Maar bij deze auto gebeurt continu zoals ik las.Dit moet dus gewoon op te lossen zijn voor een dealer.Als de druk tot op laaste moment in orde is,moet het toch elektronisch gezocht worden.





Misschien moet je een dealer opzoeken die stek erkend is.Stek erkend betekend dat ze aan airco systemen mogen reparen en hebben apparatuur waarmee ze drukken meten.Het is misschien een hint voor je dealer/gargage,in de verdamper(die je interrieur zit) KAN een rijp sensor gemonteerd zitten(deze verkomt dat de verdamper kan bevriezen),dit onderdeel kan er voor zorgen dat de airco wordt uitgeschakeld.Hij geeft meestal dan geen storing aan.












alexander242 0
badge

21 jaar



Deze week had ik toevallig een Xara in de zaak met het zelfde verschijnsel.

Het probleem bleek te zijn dat de installatie met teveel koudemiddel gevuld was,wel goed volgens de gegevens 975gr. maar met 100gr minder was het probleem dus wel weg, en de temperaturen en drukken ok.

Overigens kunnen op de Xantia verschillende compressoren zitten (volgens autodata) met ook verschillende vulhoeveelheden.





Dirkd 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.