Hallo mensen,
Zojuist de auto even gestart om een stukje te rijden, kwam ik erachter dat me stuurbekrachtiging niet werkte..
Ik heb al wat mogelijk oorzaken gelezen zoals:
1.Relais kapot. Deze moet ik morgen even doormeten om te kijken. Iemand die mij kan vertellen waar dit relais zit? En is je stuurpomp gezekerd?
2.contactslot kapot. Ik heb gelezen dat je dit kan testen door de kachelmotor en achteruitverwarming te testen. Nou deden deze het allebei gewoon. Maar ik heb als probleem met het contactslot dat ik de sleutel soms heel moeilijk tot eigenlijk niet om krijg om hem op contact te zetten en te starten. Is dit misschien een voorbode dat mijn contactslot gaar is en het misschien toch wel aan het contactslot kan liggen?
Als 3e dan de pomp kapot al lijkt me dit sterk zo plotseling. Want gisteravond gewoon nog heerlijk gereden en helemaal niets aan de hand.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Mijn dank is groot, Elian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je een electrische of een oliebekrachtiging. In het geval van electrisch zou het kunnen zijn dat je inderdaad problemen met een relais hebt, of een contactslot zoals je eerder zei, maaar ook de dynamo die niet meer bijlaad kan een oorzaak zijn.
In het geval van een oliebekrachtiging zou in jouw geval de multiriem eerste verdachte zijn.
Groeten Marcel
Hey Hellbat,
De saxo is uitgevoerd met elektrische stuurpomp.
Dat van de dynamo is ook wel een goede ja, Niet onverstandig om die ook eens door te meten. Kijken wat voor spanning die geeft.
Bedankt! Meer ideeën altijd welkom!
15 jaar
Controleer ook eens de stekker van de stuurbekrachtiging. Heb ze wel eens wat roestig gezien= geen goed contact dus geen SB. Meet eventueel ook je laadSTROOM, en niet alleen de laadSPANNING(!)
Bedankt voor de tips!
Heb allees gecontroleerd en kwa stekkers vind ik het nog meevallen hoe slecht deze eruit zien.
Ik dacht eerst aan een slechte massa van de pomp want deze was echt super erg geroest, maar na een ander massaplekje te hebben gevonden, nog steeds geen pomp. Verder gaan meten en tot voor het relais nog steeds gewoon me dynamo voltage.
Totdat ik na het relais ging meten.. Toen een voltage van 0.0 niks.
Geen twijfel mogelijk dat het probleem bij het relais ligt, of de pomp zelf moet ook plotseling kapot zijn, maar dat hoop ik dan maar niet.
Moet je zo'n relais bij een citroën dealer halen, of kan het bij elke automaterialenzaak? En waar moet ik eventuel op letten?
Bedankt voor de hulp!
15 jaar
wordt het relais wel aangestuurd ( pennen 86 en 87 )
Groeten Marcel
Ja de stuurstroom en hoofdstroom zijn er gewoon nog voor het relais. Na het relais met je geen hoofdstroom meer..
vandaag helaas geen relais kunnen halen :( morgen dan maar!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar