Ik ben eigenaar van een xantia HDI 2.0 zonder activa-systeem.
In vergelijking met de XM, BX en CX is de vering veel harder.
Hoe kan ik deze zachter maken? Veerbollen monteren van een XM?
Deze wagen moet ongeveer hetzelfde gewicht hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik zou zeker geen veerbollen van een XM monteren!
In mijn beleving is een Xantia niet harder geveert als een XM. Als dat bij jouw auto wel het geval is, zou ik haast denken aan een mankement. Allicht één of meer verbollen die het werk niet goed meer doen. De auto is uit 2001 lees ik. Heb je de auto van nieuws af aan gereden, of heb je hem pas recentelijk gekocht? Was de auto van begin af aan al hard geveerd?
Ik heb die Xantia in Januari 2003 gekocht en was van toen reeds hard. 30.000 km in januari nu +/- 40.000 km.
een Xantia turbo diesel is zachter!
21 jaar
Je zou veerbollen van een Xantia van voor 1995 kunnen monteren.
Deze hebben een andere druk en zijn daardoor wat comfortabeler.
Let er wel op dat dit het weggdrag wel wat negatief beinvloed omdat de auto wat meer overhelt in de bochten. maar dat ligt ook aan je rijstijl natuurlijk.
21 jaar
Ik rijd al meer dan 20 jr met citroen, altijd hydr systeem gereden. ik heb wel al gemerkt dat ze steeds harder worden.
ik rijdt nu met een c5 break, en deze is weeral harder.
hetzelfde voelde i als ik van bx naar xantia ging.
niks aan te doen vrees ik, is zo door de constructeur gewild...
21 jaar
. Wat je daar kunt laten doen is bijvoorbeeld je veerbollen laten opboren. Het kost ongeveer zo'n 20,-
Kijk anders eens op www.xantiaclub.nl of forum.xantiaclub.nl
21 jaar
Ik weet niet of het probleem nu al is opgelost? Vraag is van mei 2003 en dit antoord een dik jaar later. Ik zelf zit met hetzelfde probleem. Ik heb ook een Xantia Break 2.0 HDI van 2001. Ook ik ervaar dat ie een stuk stugger is dan mijn Xantia van 1996. Terwijl het systeem toch niet echt is veranderd. Zal wel in de doorstroming van gaatjes zitten, wat indertijd is veranderd. Ik heb inmiddels mijn veerbollen zelf opgeboord. Voor zitten 55 en achter 40 bar bollen. Voor heb ik ze opgeboord met 1.7mm en achter met 1.3. Voor is het wel soepeler geworden. Achter ook, maar ik voel nog steeds de kleine hobbeltjes in de weg. Met mijn vorige Xantia was dit niet. Het idee om veerbollen van een andere type te monteren is volgens mij echt wel het proberen waard. Maar dan zal je wel een type moeten nemen die exact zo is als je eigen Xantia. Als je dus nu 6 bollen hebt dan ook een systeem van een CX of XM zoeken die dit systeem ook heeft. Dan alles exact zo vervangen als de oudere types lijkt mij. Maar ja, ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Maar het idee spreekt me wel aan. Ook heb ik gehoord dat de eerste Xantia's geen anti zak bol hadden. Die hebben de laatste uitvoeringen wel. Dat zou ook toch kunnen dat het daar aan ligt. Michel, je leest het al: Ik ben net als jij ook zoekende naar een soepele oplossing.
20 jaar
Hallo,
ik heb dezelfde bollen behouden en laten uitboren. Resultaat is beter maar niet zoals verhoopt. De BX en CX waren nog veel zachter.
20 jaar
gaatjes boren is onzin.
het zal hooguit een paar % helpen.
de echte schokbrekerwerking zit hem in de stalen plaatjes die je net kan zien door de +/- 8 mm grote gaatjes.
de dikte van de veerplaatjes bepaalt de stijfheid van de schokbreker.
wat je wel aan de grote van het gaatje in het midden kan afleiden ,is hoe groter dat gat goe slapper de schokbreker.
tip,,, wissel de veerbollen achter met die van een BX 14 /16.
als je bollen laat vullen wil ook 5 bar meer dan initiaal druk, een positief effect geven ,oftewel meer souplesse.
aanvullend kan je op 4 ltr LHM een halve ltr 20w 50 motorolie toevoegen.
geheel op eigenrisico, maar ik heb het al diverse keren gedaan zonder nadelige gevolgen.
aanpassen van de veerhoogte wil ook veel soelaas geven.
dit behelst wel wat testen, een halve cm naar boven of beneden scheeld al veel in het weggedrag.
voor de 7 bollen en meer xantia's zorg dat je tussenbollen goed zijn,en ook goed op druk staan.
Verder is het groot belang dat de draaipunten (dus draagarmlagers en torsiestangen deugdelijk zijn en de rubbers goed zijn.
als deze versleten zijn word het een zeepauto of heb je een stijve kant .dit resulteerd in scheef veren van de carosserie.
maar goe, have some fun, en ga niet boren in bollen, dit is domweg niet de manier. en je kan er meer mee kapot maken dan een positief effect halen.
zoek naar bollen en kijk naar de grote (en de ingeslagen nummers) hoe groter het centrale gaatje en hoger het nummer hoe soepeler de bol zal zijn.
greets van wupke.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar