Citroën Zx: Hoog toerental bij 120 km/uur na v.v. van DB riem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 8V

Hallo beste mensen ,

Heb sinds kort een Zx van 1994 gekocht met 155.000 km op de teller . Het gaat om een Aura 1.8 8V .
Omdat niet geheel duidelijk was wanneer de distributieriem vervangen is heb ik dit , voor de zekerheid , maar zelf gedaan .
Zowel riem,waterpomp en spanrol zijn er nieuw opgezet .
Heb wel gebruik gemaakt van de blokkeerpennen op nokkenaswiel en krukaspoelie , zowel bij demontage als montage .

Ik heb nu het idee dat het toerental sindsdien aan de hoge kant is . Bij 120km/uur +/- 4000 tpm in 5e versnelling .

Met het zo strak moglijk erop leggen van de riem kwam ik op een halve tand uit vanaf krukaspoelie t.o.v. het nokkenaswiel waardoor de riem niet echt goed over het nokkenaswiel heen paste.
Met wat ZEER kleine verdraaiiengen ( de speling die ondanks het gebruik van de blokkeerpennen nog aanwezig is ) van zowel nokkenaswiel en krukaspoelie paste de riem . De kleine speling v.d. blokkeerpennen zit zowel in een linksom als rechtsom verdraaiing van beide tandriemwielen , wat inderdaad een halve tand verschil zou kunnen maken .

Zou het kunnen zijn dat ik EEN tand verkeerd zit ? geen rekening houdend met toch een minimale rek v.d. riem t.z.t.

Mocht dit het probleem kunnen zijn had ik dan , nu wel rekening houdend met een lichte rek v.d. riem , die halve tand met het nokkenaswiel rechtsom richting krukaspoelie moeten corrigeren (dit is ook de trekkende kant aan het nokkenaswiel door de krukaspoelie ) of had ik juist het nokkenaswiel linksom richting spanrol moeten corrigeren .

Als je tegen het nokkenaswiel aankijkt is de motordraairichting rechtsom .

Bij voorbaat dank voor uw reacties

Mvg.

K.Bos

MAGNAKAR

Geplaatst door MAGNAKAR , lid sinds 11 jaar geleden

3 Reacties

jan T PRO, 11 jaar geleden

nou ik denk niet dat door de vervanging het toerental nu hoger is bij 120.
ik denk eerder dat je nu meer oplet omdat je hem vervangen heb.
als de pennen er in gaan dan staat hij goed en soms moet je om ze er in tekrijgen wat wringen.

groetjes jan.

oldford PRO, 11 jaar geleden

Geeft de toerenteller wel goed aan? Slipt je koppeling niet?

wovr100582 PRO, 11 jaar geleden

Nee daar geloof ik ook niet in van het toertal leg distributies van alle merken en leg er verschillende waar ik op een halve tand uikom en zonder problemen verder bolt,maar een halve tand kan geen ganse tand worden uit zijn eigen.Moet wel zeggen ik weet niet hoe het met de zx is gesteld maar sommige merken hebben een losse nokken poelie waar je speling mee kan op vangen.Heb een half jaar geleden nog een distributie gedaan van een zx 2016v ik dacht dat de nokkenas spieen had en zo strak mogelijhk je moet de spanrol zijn werk laten doen en bij een citroen moet je de riem normaalgezien spannen met het gereedschap wat voorgeschreven is maar denk dat je je zorgen op niets maakt grtz

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.