Citroën Xsara: Inhouden / temperatuur verandering

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Heb een probleem met mijn auto (Picasso 1.8 16V +AG SGI Gas G3.). Met zekere regelmaat houdt deze namelijk flink in. Als of je een stevige windstoot voor de kiezen krijgt. Als dit gebeurt kan ik door diep het gas pendaal in te trappen weer power ontwikkelen. Erg irritant dus. Sommige weken valt het wel mee. Andere weken is het zwaar balen. Het inhouden is het best merkbaar als de motor op temperatuur is bij en een constante toerental. Alsof een het motormanagement "van de leg af raakt".

Wat andere gegevens: Dit fenomeen gebeurt bij zowel benzine als G3. De G3 specialist zegt dat hij de auto heeft uit gelezen zonder fouten te vinden. De G3 specialist heeft reeds geprobeert het probleem op te lossen door de bobine en bougies te vervangen maar zonder enige verbetering. Heb zelf andere MAP sensor geprobeert; ook geen verbetering.

Volgens mij kan e&a niet aan de gas/danwel benz. injectoren liggen daar probleem bij zowel gas als benz. speelt.

Wat wel erg opvalt is dat als het inhouden weer optreedt de temperatuur zakt ( bij rijden op gas zowel als benz.). Ik zit nu aan een niet geheel goed werkende thermostaat te werken. Graag jullie visie/reactie. Alvast bedankt.

Ga in de tussentijd al een afspraak maken bij een dealer in de hoop daar een betere uitlezing te kunnen verkrijgen.

Zugs

Geplaatst door Zugs (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

sel (0), 17 jaar geleden

En Roy.. is er intussen meer over bekend..?

Zugs (0), 17 jaar geleden

Ondanks de zeer beperkte reacties hierbij toch een update. Wellicht kan een ander er wat mee.

Dealer kon geen meldingen vinden in computer.

Toch thermostaat vervangen. T probleem opgelost. Echter inhouden bleef zich met enige (on)regelmaat voordoen.

Mijn G3 specialist er nog een keer na laten kijken. Alles OK. Het enige mogelijke oorzaak waar de G3 specialist aan kon denken bleek de juiste, namelijk dat de katalysator. Op gas worden hetere verbranding temperaturen bereikt waardoor de Kat eerder letterlijk in duigen valt dan op benzine. Deze brokken kunnen de uitlaat blokkeren en het (on)regelmatige inhouden veroorzaken.

Welnu, heb kat eronderuit gehaald en de restanten van het binnenwerk eruit geslagen. Nu een maand verder is het inhouden verdwenen. Als dit zo blijft, heb ik er geen moeite mee om voor de volgende APK er weer een nw kat onder te zetten (over een aantal maanden).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.