Citroën Jumper: jumper, geen oliedruk 1.6hdi

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

hallo,

ik heb hier een jumpy/jumper met een 1.6hdi. auto komt binnen met de klacht er gaan lichtjes branden en hij doet het niet meer. Turbo was kapot. nieuwe turbo gezet en een setje met een carter zeef en een aanvoerpijp, maar helaas geen oliedruk bij de turbo. bout is na 2 maal starten nog kurkdroog. de kop lijkt daarintegen wel gewoon olie te krijgen. het beruchte zeefje in de leiding heb ik zoals in de montage handleiding staat niet teruggemonteerd.
zou de olie pomp er aan zijn of zitten er onderweg nog meer leuke verstopte zeefjes?

mvg, Tim.

timhoeks2

Geplaatst door timhoeks2 PRO , lid sinds 15 jaar geleden

8 Reacties

zwartepiet, 8 jaar geleden

carterpan eraf en de zeef van de oliepomp zal volledig toe zitten
alles reinigen en doorspoelen
monteren en testen met oliedrukmeter

harry4203 PRO, 8 jaar geleden

als de klant de opmerking maakte 'hij doet t niet meer" is er wel meer aan de hand zeker. heb je nog lagerschalen gecontroleerd bijvoobeeld? die motoren zijn na zeer korte tijd zonder oliedruk echt stuk.

timhoeks2 PRO, 8 jaar geleden

lagerschalen ga ik inderdaad maar eerst eens controleren. anders voor niets een nieuwe oliepomp...
wordt vervolgd!

timhoeks2 PRO, 8 jaar geleden

inderdaad krukas beschadigd. andere motor gemonteerd en hopelijk blijft deze het doen.

nu heb ik nogal wat van die dingen (1.6hdi's) lopen. Is het verstandig om bij allen die zeefje te gaan verwijderen? is er van citroen destijds iets uitgegaan om dat te modificeren, of gebeurd dat pas als het misgegaan is?

mvg, Tim.

check

Beste antwoord, geplaatst door harry4203 PRO, 8 jaar geleden

moet eerst fout gaan. als ik prive zo'n ding zou hebben, zou ik em idd verwijderen. zou ook na bv 100000km carter verwijderen en zeef vervangen. en eerst flushen voor olie te verversen. maar ja, iedere gek zn gebrek.

andreas08 PRO, 8 jaar geleden

citroen schrijft voor dat de motor warm afgetapt dient te worden
niemand die zich hier iets van aantrekt
als je naar het carter kijkt zie je dat het onderste gedeelte niet ververst wordt
door de vorm carter en het schroefdraad carterstop
en als je kijkt naar de verstuivers zie je vaak ook dat ze lekken
en als dit in de motor terecht komt dan zit die zeef zo verstopt

timhoeks2 PRO, 8 jaar geleden

dat warm doe ik bij diesels eigenlijk altijd wel. anders duurt het zo lang,haha.

firmin PRO, 7 jaar geleden

Ik wil nog opmerken dat er wel degelijk de door PSA voorgeschreven 5w30 of 0w30 olie van type ACEA C2 of C3 gebruikt moet worden, ook de carterdop uittrekken met een bout door een stukje buis wordt gedaan , hierdoor tap je wel de laatste olie eraf , want uitzuigen lukt niet. , je tapt zeker nog 0,3l olie af op die manier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.