close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Saxo 2000: Luchtfilterbuis smaller

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Kfw, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hoi ,ik vroeg me af waarom de luchtbuis wat van buiten naar de luchtfilterbak loopt ,waarom dat die op een plek precies zo bijna dichtgeknepen is ! Het lijkt me dan dat de lucht er moeilijker doorstroomt ! Zie foto's

. .

Geplaatst door

BMWvooraltijd (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Theoretisch klopt het wat je zegt, dat de lucht moeilijker door de vernauwing zal stromen,
maar in de praktijk wordt juist door de vernauwing (Venturi) de luchtstroom versnelt,
hierdoor onstaat er een betere verdeling en filtering van de aangezogen lucht,
de snellere luchtstroming (door de venturi)) zorgt er tevens voor dat er meer lucht
aangezogen kan worden indien dit nodig is in het verbrandings proces,

limbra 1520
vip badge

3 jaar

Ik dacht het ergens wel ! Maar dan nog twijfel ik toch wel wat ,want nu stroomt de lucht snel door het kleine gat maar weegt dat wel op tegen een normale doorgang.Mss dat de lucht wel sneller door het gat stroomt en daardoor de cilinders sneller kan bereiken ...maar dan ook met dezelfde hoeveelheid ?

Als er weinig lucht (zuurstof) vraag is, Byv: als de motor stationair loopt en de gasklep maar een beetje open staat, dan is er ook minder luchtstroom, pas bij gas geven is er meer lucht vraag en zal de lucht sneller stromen aangezien de gasklep in het gasklephuis dan verder of helemaal geopent is,
omdat de venturi voor het luchtfilter zit, en de luchtfilterbak als het ware een voorraad kamer is zal er nooit lucht tekort onstaan, (tenzij het luchtfilter erg vervuild is) wat de motor nodig heeft wordt steeds weer aangevuld en dit gaat door de venturi in een luchtstroom versnelling,
de fabrikant heeft dit zo ontworpen zodat de lucht toevoer altijd ruim voldoende en in balans is.

limbra 1520
vip badge

3 jaar

de fabrikant zal het allemaal wel perfect hebben afgesteld...stel dat je nu toch een gewone buis ertussen zet! En als alles om vermogen /pk's draait ,dan die je een slechte zaak in dit geval ? Ik denk het wel want de fabrikant heeft het zo ingesteld op alle toerentallen etc.klopt dit ? Nu stel dat de wagen iets of wat sneller wil maken ,en ik zou Bvb een spagetti collector zetten een een remap...doe ik dan een goede zaak door de buis toch de normale doorgang te geven ? Want de motor kan door de tuning meer lucht naar binnen zuigen maar word beperkt door de misschien te kleine Venturi ? Mss zou de Venturi dan groter mogen of weg ? Want je ziet toch nooit een Venturi bij atmosferische getunde wagens ? Mijn doel is de catalysator weghalen en die buis normale lengte geven ,goedkoop en het lijkt alsof de wagen dan minim beter gaat.Ik heb dit bij een saxo 1.1 gedaan en hij leek wat agressiever en sportiever.Reactie of gaspedaal was precies ook wat sneller...

En dan had ik nog een vraagje ,de positie zuigen dus lucht naar binnen ...laten we zeggen bij volgas..is de druk in de venturi hoger aan de kant van de gasklep of aan de kant van de voorbumper? Snap je wat ik bedoel ? Is die druk dan hoger links of rechts van de vernauwing? Luchtfilterbak kant of bumper kant ?

De druk is het hoogste vòòr de venturi (in de dikkere buis- bumperkant), maar de luchtstroom is daar lager,
in de vernauwing is de luchtstroom het snelst maar de druk lager,
na de venturi (voor het luchtfilter) wordt de luchtstroom iets minder en de druk iets hoger dan in de venturi,
(wet van Bernoulli),
de energie / luchthoeveelheid is in de gehele aanzuigbuis gelijk.

een dikkere lucht aanzuigbuis laat meer lucht door met een lagere stroom snelheid en hogere druk,
het standaard luchtfilter laat (gemakkelijk gezegd) door wat hij door kan laten,
dus voor een goede flow moet elke weerstand vermeden worden en is een open luchtfilter/sportfilter
een pre, daarbij is de flow afhankelijk van de vorm van de buis, minder bochten is minder lucht weerstand.
dit wil niet zeggen dat je meer vermogen krijgt als er alleen maar een goede lucht flow is,

chiptuning/remappen van een gewone benzine motor, ben ik niet zo`n voorstander van,
er wordt vaak een berg vermogen en pk`s beloofd ,maar in de praktijk valt dit vaak flink tegen,
natuurlijk is alles sneller te maken met de juiste aanpassingen,

limbra 1520
vip badge

3 jaar

Ik zie je zonder katalysator nog niet door de APK heen komen. Met name het Co gehalte zal te hoog zijn.

oldford 0
badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.