Citroën Xm: Melding koelwater heet (stop!).Niveau lager.Systeem op druk

Bouwjaar: 1998

XM Td break 1998 gekocht met 298000 km. Nu 3000 km mee gereden en in die tijd drie keer beetje koelvloeistof bij moeten vullen. Rijdt verder prima. Tot een paar dagen gelden na 20 kilometer filevrij rijden voor het eerst een melding op de display: "koelvloeistof te heet" en "Stop!". ANWB gebeld en deze moest weer vloeistof bijvullen, Met dop van koelsysteem half los terug naar huis gereden (temperatuurmeter koelsysteem in auto liep op tot max 75-80 graden en daarvoor ook nooit echt hoger). Volgende dag naar garage. Advies; kijk het even aan. Twee dagen en twee ritjes van 15 kilometer verder dezelfde melding op het display (te heet en stop!). Koelvloeistof weer bijgevuld en dag daarna de auto naar garage gebracht. Toen eerst nog even koelvloeistof gechekt (bij openen dop geborrel en gesis na 1 nacht stilstaan) Overigens geen olieverbruik en olie is zwart. Wat kan het zijn en waar moet ik op letten? Alvast bedankt!

janniman

Geplaatst door janniman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

citroen23 (0), 18 jaar geleden

als je de dop van het koelsysteem verwijderd dan moter starten.
gaat de koelvloeistof borrelen /luchtbellen in het koelsysteem /
en/of zakt het peil bij het snel loslaten van het gas dan ligt heel waarschijlijk de koppaking eruit en evt kan de cilinderkop ook nog gescheurd zijn. de garage kan het koelsysteem onder (lucht)druk zetten zodat ze kunnen zien waar het dan lekt.
de koellingsventilatoren hebben het laten afweten zodat de moter te heet is geworden met als gevolg dat de pakking eruit ligt. zitten er ook druppeltjes water op de oliepeilstok ??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.