Hallo,
Ik heb een Citroën C5 2.0 16V HPi (motorcode EW10D).
De motor loopt goed, heeft normaal vermogen, tot hij een tijdje op bedrijfs temperatuur is.
Zonder dat de motor slecht begint te lopen (of andere merkbare verschillen) valt hij ineens stil en dan "PIEP" met de melding: "EGR / ASR buiten werking".
Daarna nog een piep zonder melding in het display.
De auto wilt daaarna nog wel starten, maar valt meteen stil en loopt dus ook niet meer stationair.
Als de motor is afgekoeld loopt hij weer goed, zodra hij op temperatuur is begint het weer van voor af aan.
Ik krijg de foutmeldingen:
P1294 - Brandstofdrukregeling daling productie
P1297 - Brandstofdrukregeling waarde te laag
P0131 - Voorste lambdasonde massasluiting of onderbreking in circuit.
Als de motor loopt, met verschillende toerentallen, blijft de druk in de brandstofgalerij op de zelfde waarde als de aangegeven druk.
Pas nadat de motor stil is gevallen is de druk ineens van b.v. 90 bar terug naar 3 bar.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Is dit de HD pomp? of een sensor die door de temperatuur rare waarden gaat aangeven?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De opvoerpomp in de tank durft wel eens stuk gaan.
Best controleren vooraleer te vervangen want dit is een vrij duur onderdeel!
Je kan bv. een drukmeter aansluiten op de ingang van de hoge druk pomp.
Je zorgt dat de slang lang genoeg is zodat je de meter binnen kan hangen, leggen of plakken.
Zo kan je zien dat wanneer de motor uitvalt er nog steeds brandstofdruk is of niet
Indien geen brandstofdruk = pomp in de tank defect
hallo
ben benieuwd waar het bij jou aan ligt
heb de zelfde motor en het zelfde probleem
ik had het idee dat de branstof pomp niet goed werd aan gestuurd en heb de druk sensor op de brandstof rail vandaag vervangen
echter dat heeft niet geholpen ik heb geluisterd naar de brandstof pomp luikje open onder de bank
die hoor ik wel als ik start
ik heb alleen code p1113 powertrain intake resonance switch over control unit
laat even weten als jij iets gevonden hebt
14 jaar
Hallo,
Bedankt voor jullie berichten!
@ Lainke:
Ik heb heleaas geen drukmeter, maar ik heb het als volgt getest:
In het lagedruksysteem, onder de motorkap, zit een pulsdemper met daarop een soort fietsventieltje (ik weet de exacte benaming niet).
Als de motor stil valt en ik druk daarop dan spuit er met kracht benzine uit.
Dus ga ik ervan uit dat er voldoende druk op het lagedruksysteem staat en dat de opvoerpomp dus loopt.
@ citroenc5hpi:
Met een OBDII handscanner krijg ik ook P1113.
Maar met een Lexia3 krijg ik de codes die ik hierboven beschreef.
Ik heb bij koude motor de druksensor van de rail los gehaald en dan blijft de motor lopen maar bij 2000 rpm heel slecht lopen en geen vermogen.
Ook heb ik de brandstofdrukregelaar op de rail los gehaald, zelfde verhaal.
Maar in beide gevallen wel goed stationair.
Heb geprobeert of het met de gemeten of de werkelijke temperatuur van de motror samen hangt:
Als ik met koude motor de temperatuursensor los haal, krijg ik een melding dat de temperatuur te hoog is, meter in dashboard slaat vol uit en koelventilator gaat draaien. Maar de motor loopt goed en heeft vermogen.
Dus hangt het samen met de werkelijke temperatuur van de motor.
(Als de motor werkelijk rond de 90gr is stopt hij ermee.)
Als de motor weer afgekoeld is ga ik proberen of ik bepaalde waarden van de drukregelaar en de druksensor kan aflezen.
Kijken of ik daar wijzer van wordt.
14 jaar
hoi
al iets meer gevonden wat het probleem veroorzaakt
ik heb het vermoeden dat de regelklep het probleem veroorzaakt
ben zelf nog aan het uitzoeken of dat ook zo is
heb tenslotte precies het zelfde probleem als jou
maar vind 186 euro toch teveel om zo maar even te vervangen
14 jaar
Hoi citroenc5hpi,
Heb gisteren uitgebreid met de Lexia gemeten.
Ik had het geluk dat ik 'm deze keer steeds opnieuw kon starten en dus goed kon meten.
Ik zal proberen om het uit te leggen.
De drukregelaar wordt door de brandstof open geduwd, maar de drukregelaar leverd een bepaalde tegendruk.
Deze tegendruk van de drukregelaar wordt geregeld door de computer doormiddel van PWM (pulse width modulation)
Op die manier heb je altijd de juiste druk.
Wat ik bij mij heel duidelijk zag gebeuren (bij warme motor) is dat de brandstofdruk gaat oplopen, de drukregelaar wordt minder aangestuurd, maar de druk blijft oplopen tot de drukregelaar maar op 5% wordt aangestuurd (minimaal dus).
Op dat moment was de druk 125 bar terwijl die maar 70 mocht zijn!
Om diverse redenen stopt de motor er dan mee.
Mijn conclusie was:
Drukregelaar defect.
Ik heb vandaag de Citroën dealer gebeld om deze te bestellen.
Hij vroeg mij naar mijn klachten en heb het hele verhaal uitgelegd.
Het eerste wat hij zei was: "Je hebt waarschijnlijk slechte of goedkope benzine getankt".
Ik had inderdaad (per ongelijk) 2x "bio benzine" getankt en dat zorgt voor enorme vervuiling bij deze motoren volgens hem.
Hij raade mij aan de tank leeg te halen en hem vol te gooien met bijvoorbeeld Shell V-Power (dure benzine) en daarbij een flesje met speciaal spul te gooien.
Dan zou het probleem waarschijnlijk opgelost zijn. Zo niet, kan ik altijd de drukregelaar nog bestellen.
Heb een flesje gehaald bij de Citroën en ga morgen mijn tank leeg halen en een jerrycan Shell V-Power halen.
Ik zal je op de hoogte houden...
14 jaar
Hoi citrofeel
bij mij blijft de druk ook niet constant eerst rond 80 bar dan ineens wat dalingen tot wel 10 bar dan weer eens een piek naar 100bar
dan weer terug van naar 10 bar en minder auto valt uit storing uitlaatgas enz
ik heb de laatste tijd vaak bij tango getankt voor heen eigenlijk altijd shell v power
ik ga het ook gewoon proberen met die reiniger en andere benzine
ik denk dat ik ook de druk regelaar er even uithaal en kijk of ik daar ook nog iets aan kan schoon maken
ik hou je ook op de hoogte
groetjes
14 jaar
Hallo,
Vorige week heb ik de tank leeg gehaald en er Shell V-Power samen met een flesje reinigings spul ingegooid.
Helaas... Geen verbetering.
Nogmaals de Lexia eraan en probleem van oplopende druk bij warme motor bleef.
Dus toch de brandstofdrukdrukregelaar besteld bij de Citroën dealer.
Vandaag vervangen en jawel hoor, hij rijdt weer als de brandweer!
Achteraf blijkt het al langer te spelen.
De auto heeft namelijk meer vermogen, vooral boven de 2000 RPM.
Waarschijnlijk dat die vage klachten (heel af en toe inhouden bij optrekken en soms spontaan "PIEP, Storing uitlaatgas") nu ook over zijn.
Maar daarvoor heb ik nog te weinig gereden.
@ citroenc5hpi:
Heb jij het probleem al verholpen?
Groeten en bedankt iedereen voor de tips en het meedenken!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar