auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Jumpy: Niet in toeren willen gaan, motor "verstikt" precies

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI RHK

Stationair blijft hij draaien, maar geef je gas, gaat hij amper in toeren en durft ook stilvallen. Is precies iets dat de motor tegenhoudt.
Geen "check-engine lampje"

Misschien te weinig lucht?? Dus we controleren luchtdoseerklep.
Luchtdoseerklep staat open, vacuumdarmpje eraf getrokken (klep dus 100% open). Motor wil nog altijd niet in toeren.

Volgende punt, Uitlaat verstopt?
Ik maak de EGR-aansluiting op het inlaathuis los. Er zat stationair volgens ons wel redelijk veel druk op dit buisje, en nu wit de motor wel in toeren gaan!
Dus wij in de veronderstelling dat de uitlaat toe zat. Uitlaatlijn vlak achter de turbo losgemaakt, EGR-buisje terug aangekoppeld op het inlaathuis -> motor weer niet in toeren willen gaan!!

Volgende stap, turbo verstopt??
Ik demonteer de turbo, EGR-buisje is nog altijd aangekoppeld en wat blijkt, motor gaat wel in toeren!

Fax naar STR, mogen nieuwe turbo monteren.

Vandaag nieuwe turbo erop, start de wagen, weer niet in toeren willen gaan!!

Dus een verstopte uitlaatlijn kunnen we wel uitsluiten nu... (is gelukkig nog garantiegeval)

Dus EGR-buis afgekoppeld, motor wel in toeren. Zou het dan kunnen zijn dat de motor gewoon teveel "vuile uitlaatlucht" krijgt en daarom niet in toeren kan gaan?
En kan iemand zeggen hoeveel % een EGR-klep stationair open staat??

Want als we parameters lezen, staat bij RCO en duty-cycle "0%" en toch komt er stationair uitlaatlucht uit dat buisje dat op de inlaatcollector zit...
We zitten ook met een inspuitvervroeging van 41graden!? Dit kan toch ook helemaal niet??
Ik vertrouw de Lexia op sommige punten niet altijd, maar dit vind ik toch wel heel raar...

Iemand raad?

Groeten

Geplaatst door

Saxofreak (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

moet je naar accecit

dan naar vraagtekenweb

dan zoek melding

selecteer jumpy

onderwerp 1 toerental

dan op het vergrootglas drukken en daar staat denk ik je antwoord in ;)

ik ga het hier niet posten ivm alleen voor de citroën organistatie is

any way RCO en duty cycle is het zelfde ;)

Accecit, ok.

Maar dat vraagtekenweb vind ik precies al niet...

Saxofreak 0
badge

16 jaar

onder After Sales rechter kolom onder in dan klik je op vraagteken web en volg je de rest van mijn aanwijzingen

gelukt ?

Echt niet! Welke accecit hebben jullie??

Dit is toch https://accecit.citroen.com/portal/dt

En daar kan ik dan kiezen tussen "naverkoop" of "erkend hersteller" maar nergens "vraagtekenweb" hoor...

Maar geen nood, probleem gevonden!!

EGR werd 0% gestuurd omdat hij te weinig luchtmassa meette (+/- 160) Dus blaas ik ff met het luchtpistool in de LMM, ging deze waarde omhoog en werd de EGR ook opeens gestuurd, dus sturing EN positie van de klep was in orde.

Dus, waarom weinig luchtmassa??

Lmm getest, in orde.

Maar dus, EGR werd 0% gestuurd en postie van de klep was volgens Lexia ook 0, dus waarom kwam er dan toch lucht door de buis???

EGR klep gedemonteerd en ja hoor, klepzitting gewoon van de klepsteel afgescheurd!!!

Dus, motor draaide beroerd omdat deze te veel vuile lucht kreeg. Lmm meette te weinig lucht omdat de turbo hoogstwaarschijnlijk niet genoeg lucht aanzoog doordat deze niet genoeg werd aangedreven omdat alle uitlaatlucht via de EGR wegging :)

Weer een hoop bijgeleerd!!

Groeten

Saxofreak 0
badge

16 jaar

wij hebben erkend reparateur & aftersale's trouwens moeten jullie ook op cursus ? want anders kan het zijn dat je niet voldoende rechten hebt wij zijn erkend reparateur & hebben officele verkoop punt dus zal daar wel in zitten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.