Citroën Berlingo: oliedruklampje brand

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 cc

we hebben hier een berlingo binnen met maar 23000 km op de teller waarvan het olielampje brand.

oliepijl nagezien en is oke.

als de motor draaid dan hoor je de klepstoters lichtjes rammelen dus te weinig oliedruk.

we hebben al de oliefilter eens open gedaan en nieuwe filter gemonteerd en het blijft het zelfde dan maar het carter er eens afgedaan de zeef is zeker niet verstopt en de pomp ziet er visueel oke uit keting licht erop.

Wat we ook al getest hebben wanneer we het oliedruk contact achter uit draaien en starten de motor dat de olie eruit loopt dus de pomp heeft debiet maar volgens ons te weinig druk.

Heeft er iemand al zo'n probleem voor gehad? eventueel met de druk ventielen in het filterhuis of de oliepomp die de weinig druk leverd?

Alvast bedankt

garage medard

Geplaatst door garage medard (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Rik,

Ik weet niet over welk type motor je het hebt, maar wij hebben gisteren opnieuw een oliefilter (L358 Purflux-type) moeten vervangen omdat het oliedruklampje bleef branden. Sommige filters durven "colmateren" zoals ze dat zeggen en dan passeert er niet genoeg olie door.

N350 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo,

Als het een oliefilter waar een kruisje in het hart zit, kan het zijn dat de pin die in het midden van het huis zit in de motor, omhoog is gekomen. Deze laat dan een gedeelte van de olie terugstromen en de motor heeft dan te weinig oliedruk. Het lampje gaat dan wel uit als je het toerental verhoogt. Als je het oliefilter vervangt moet je altijd even voelen of het pinnetje soepel in en uit veert, als het veert kun je er een nieuw filter in zetten en zal het lampje weer uit gaan. Als het pinnetje vastzit moet je hem op en neer bewegen tot hij soepel gaat, anders is bij het nieuwe filter het kruisje meteen kapot met het aandraaien.

Groetjes Ton

garage medard (0) PRO, 11 jaar geleden

het is een gewoon filterelement nr purflux L 398 A deze is zonder kruisje onderaan type van motor is NFR.

alvast bedankt voor het meedenken

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Rik L398 wordt normaal vervangen door de L358A, maar dit zal niets met jouw probleem te maken hebben.

garage medard (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij nader inzicht had je toch gelijk er zat een kruisje in de midden van de filter.

Deze was door geduwd van het oude filter element waardoor ik dacht dat er geen in zat en de centerpin in het filterhuis liep ook niet soepel waardoor we meteen met het zelfde probleem hadden.
Gelukkig vonden we de resten(kruisje) van de oude filter nog in het filterhuis.

centerpin los gemaakt en nieuw filter element gemonteerd en probleem opgelost.

Bedankt voor de informatie gingen we zeker niet meteen aan gedacht hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.