Citroën BERLINGO 2012: olieverbruik

Bouwjaar: 2012

Wat kan ik ondernemen om het olieverbruik van de 1.6 16v te veminderen. Ik heb vernomen dat 1 liter op 3500 km normaal zou zijn . Nou, dat ben ik van geen andere auto gewend ! Een andere soort olie i.p.v de nu voorgeschreven 5w 30 ?
Alvast bedankt voor het meedenken .

Coen

Coen # 25

Geplaatst door Coen # 25 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

harry4203 (430) PRO, 4 jaar geleden

1 ltr op 2000km is zelfs normaal bij deze motoren, mee leren leven helaas. anders motor reviseren, maar een moderne motor die geen olie verbruikt kom je niet veel meer tegen.

kaleido 1 (1600) PRO, 4 jaar geleden

Accepteren helaas , het resultaat van de huidige techniek.

    Vooruitgang is helaas niet altijd verbetering ! - Coen # 25 (0), 4 jaar geleden

Elblag (0), 4 jaar geleden

Ik heb wel wat ervaring met deze olie en toevoegingen.
Mogelijk kunt u dat toepassen…… https://www.garagestore.nl/webshop/barda...

Vriendelijke groet.

Elblag (0), 4 jaar geleden

En de 2e optie is https://www.garagestore.nl/webshop/barda...

    Bedankt voor de suggesties, ik ga een tip met de carterontluchting eens bekijken ! - Coen # 25 (0), 4 jaar geleden

Elblag (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor de suggesties, ik ga een tip met (de carter ontluchting) eens bekijken ! ----moet zijn Carterventilatie!

Zal allen maar vervuiling in de motor zijn door ontstaan van dichte Carterventilatie !
Helaas heb ik met een diesel wagen het carter altijd met een dop gereden dus in de slang een metaal plug gehad in mijn Nissan Bleubird 2 liter diesel en de motor blijft daar schoon van zwarte olie was bij 3000 km pas aan de orde.
En zeer schoon van binnen, glimmende tegen je op met 10w60 moor olie van valvoline.
Dus verhaal van u om te kijken kan allen de rubber pijpje bevuild en of slechte olie wisselen zijn.
Zelf doe ik elke half jaar de olie wissel dus blijf niet te lang op de olie rijden.
De beste oplossing is altijd ververst u olie elke half jaar en nooit langer dan, een of twee jaar of nog langer.

Kijk ook naar u juiste olie specificatie zoals het in uw motor moet zijn wel zo belangrijk.

Vriendelijke groet.

Elblag (0), 4 jaar geleden

Veel olieverbruik auto – mogelijke oorzaak en oplossing hoog olieverbruik:

Hoe dan ook heeft u geconstateerd dat het olieniveau van de motor van uw auto ver beneden peil staat. Alvorens er allerlei acties worden ondernomen is het verstandig eerst in kaart te brengen hoeveel olie de motor van uw auto daadwerkelijk verbruikt en of het olieverbruik acceptabel is. Dit kunt u doen door het oliepeil tot het juiste niveau aan te vullen en daarbij de kilometerstand van de auto te noteren. Zorg bij het toevoegen van motorolie wel dat de auto goed vlak staat. Nadat er een of twee weken met de auto gereden is peilt u opnieuw het olieniveau. Als er weinig olie bij moet is het handiger om langere tijd door te rijden en opnieuw te peilen. Als er dan bijvoorbeeld een halve liter motorolie bijgevuld dient te worden is in combinatie met de eerder genoteerde kilometerstand te zien hoeveel olie op hoeveel kilometer verbruikt is.



Mogelijke oorzaak hoog motorolie verbruik:


Het verbruik van motorolie kan meerdere oorzaken hebben. Ook zijn er automerken die bekend staan om hun hoge olieverbruik. Opel is daar bijvoorbeeld een goed voorbeeld van. Bij een hoog olieverbruik hebben we het eigenlijk over inwendig olieverbruik en dus niet een olielekkage aan de buitenkant van het motorblok. Mogelijke oorzaken van inwendig olieverlies zijn een verstopte carter ventilatie waardoor de druk in het carter toeneemt met daarbij het olieverbruik. Ook versleten/uitgedroogde klepgeleiders (seals) kunnen de oorzaak van een te hoog olieverbruik zijn. De olie lekt hierbij langs de kleppen (klepstelen) de cilinder in. Weer andere mogelijkheden zijn een kapot oliekanaal van de koppakking of versleten zuigerveren/olieschraapveren. Als er veel teveel motorolie in de cilinders terechtkomt is dit herkenbaar aan de wit/blauwe uitstoot en vet geslagen bougies.

Traceren hoog motorolie verbruik:


Om mogelijke oorzaken van een hoog olieverbruik uit te sluiten zijn er meerdere mogelijkheden. Controleer bij een benzinemotor als eerste de bougies. Als er veel olie in de cilinder komt is dit zichtbaar aan de bougies. Zo kan de bougies vet geslagen of er ernstig verkoold uitzien. Ook een eventueel met prut dichtgeslibde carter ventilatie is een vrij eenvoudige te controleren en te reinigen. Er zijn qua carter ontluchting meerdere mogelijkheden. Zo hebben we het systeem met daarin een olie afscheider, die is gekoppeld aan het onderste deel van het carter en staat via een nogal dikke slang in verbinding met het luchtfilter gedeelte. Een ander soort carter ontluchting systeem werkt via een dun slangetje die vanaf de kleppendeksel in verbinding staat met het inlaatspruitstuk. De laatste uitvoering die bijvoorbeeld ook bij Opel voorkomt is sneller geneigd verstopt te raken. Maar ook door de zuigerveren te controleren komen we dichter bij de oorzaak van het olie verbruik.

Het controleren van de zuigerveren doet u door middel van compressie meten of lek testen. Compressie meten doet u door met een compressiemeter de compressie per cilinder te meten dit doet men door de bougies te verwijderen en een compressie meter op het bougie gat van de te meten cilinder te plaatsen. Door het gaspedaal in te trappen en te starten wordt de compressie druk gemeten. Vergeet daarbij niet de bobine kabel en alle bougies te verwijderen omdat het niet de bedoeling is dat de motor aanslaat. Het lek testen van cilinders doet men zonder de motor te starten. Bij het uitvoeren van een lek test op betreffende cilinder moet de krukas in de stand worden gezet dat de inlaat en uitlaat kleppen gesloten zijn, en de zuiger in de bovenste positie staat (compressie stand) Na het aansluiten van de lek tester kan er gemeten worden of er, en zo ja hoeveel lucht er door lekt. Als het inderdaad versleten zuigerveren betreft is dit ook vaak herkenbaar is aan een hoge onderdruk. Zeker bij oudere auto’s is dit te controleren door bij een lopende motor de olie vuldop te verwijderen. Bij onderdruk blaast er dan veel lucht uit de vuldop opening. Het is daarbij handig om de uitblaas te vergelijken met een zelfde auto, om zo een beeld te krijgen of er inderdaad duidelijke onderdruk aanwezig is. Bij auto’s van de laatste jaren is het op deze manier van controleren niet altijd meer mogelijk. Zo kan bij het verwijderen van de olie vuldop het toerental sterk teruglopen. Dit wordt veroorzaakt door het aan de ontluchting gekoppelde lucht/vacuüm systeem. Door het terugvallen van het toerental zal er dus sowieso minder lucht uit de vulopening geblazen worden.

Als er geconstateerd is dat de zuigerveren vervangen moeten worden zullen voor een perfecte afsluiting ook de cilinderbussen gehoond of vervangen moeten worden. Dit geeft het beste resultaat omdat buiten de zuigerveren ook de cilinders op een bepaalde manier ingesleten zijn.


Mogelijke oplossingen olieverbruik:


Buiten bovenstaande voorbeelden en uitleg hebben we ook nog eenvoudige manieren om te proberen het olieverbruik tegen te gaan. Het hoge olieverbruik kan namelijk ook ontstaan door vervuiling in de motor. Zo kunnen bijvoorbeeld zuigerveren door sterke vervuiling vast gaan zitten en niet goed hun werk doen. Het tegengaan van inwendige vervuiling noemt men flushen. Flushen kan met verschillende producten en gebeurd op verschillende manieren en alternatieven. De meest bekende manier is het aan de motorolie toevoegen van bijvoorbeeld een forte flush product om vervolgens de motor warm te draaien of rijden en daarna de motorolie aftappen. Hierna oliefilter vervangen en nieuwe juiste motorolie gebruiken. Een alternatief van een flush product is ATF olie (automatische transmissie olie) aan de olie toe te voegen. Men gaat hierbij hetzelfde te werk als bij een standaard flush product. Weer een andere methode is via de bougie gaten remvloeistof op de cilinders te spuiten en langere tijd in te laten trekken. Zeker bij alternatieve mogelijkheden is het wel de vraag of de lambdasondes en katalysator hier geen lichte schade van ondervinden. Ook met olie stabilisator (olie verdikker) of gewoon door dikkere motorolie te gebruiken wordt er soms geprobeerd het hoge olieverbruik tegen te gaan. Waar je de meest positieve verhalen over hoort is het aan de olie toevoegen van Wynn's Super charge Voor het gebruik hiervan moet de motor eerst warm worden gedraaid. Na het uitzetten van de motor kan de Wynn's Super charge aan de motorolie worden toegevoegd. Als we de specificaties mogen geloven heeft deze toevoeging veel positieve eigenschappen, zoals een verhoging van de viscositeit, minder olieverbruik via zuigerveren en klepseals, verbetering compressie en oliedruk, stopt en voorkomt olielekkage en is niet schadelijk voor de katalysator en lambda sondes.

Wynn's super charge
De juiste motorolie gebruiken:


Gebruik altijd de juist voorgeschreven motorolie. Vooral omdat hier de laatste jaren erg veel verschil in is gekomen. Dit komt met name door de smalle oliekanalen in het motorblok. Als u bij een automaterialen zaak olie haalt kunt u online kijken welke motorolie u moet gebruiken. U kunt uw kroon olie eventueel ook via Winparts online bestellen.

Elblag (0), 4 jaar geleden

Nog kleine toevoeging: Wegwijs in ACEA-specs.

Autofabrikanten stapelen hun eisen bovenop de basisspecifcaties van de ACEA. De ACEA zelf geeft geen goedkeuring. Toch staat er vaak bijvoorbeeld ‘ACEA C3 Approval’ op een verpakkking. De olie heeft dan een fabrikantengoedkeur van eisen bovenop die van de ACEA.

ACEA A staat voor benzine, B voor diesel en C voor Catalyst Compatible, ofwel, geschikt voor DPF. De A2/B2-classificatie, die wordt gebruikt voor oudere auto’s, staat niet meer in dit schema, want kan veilig vervangen worden door A3/B4. Dat geldt inmiddels ook voor A3/B3. A1/B1 en A5/B5 zijn oliën met brandstofbesparende eigenschappen. In tegenstelling tot A1/B1 is A5/B5 is ook geschikt voor verlengde verversingsintervallen.

Voor de ACEA C-oliën is het allemaal wat overzichtelijker. C1 heeft het laagste SAPS-niveau en de laagste HTHS-viscositeit, C2 heeft Mid SAPS en Low HTHS, C3: Mid SAPS en High HTHS en C4: Low SAPS, High HTHS.

Maar let op, de ACEA-normen zijn slechts een basis. De autofabrikanten stapelen daar aanvullende eisen op, zoals het schema toont. Zo komen bijvoorbeeld Volkswagen en BMW binnenkort met nieuwe specs. Het is aan oliefabrikanten om te bewijzen dat hun product aan die eisen voldoet.

Overigens zijn de Amerikaanse API-eisen veel lager dan de ACEA-eisen. Alleen een API SN-specificatie is dus niet goed genoeg voor moderne Europese auto’s.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Een mooi verhaal, maar daar gaat de auto niet minder door verbruiken.Zoals Harry en Kaleido al aangeven,het is de moderne techniek.Huidige motoren halen ook de miljoen km niet meer.Gewoon accepteren.
Ferry

    Nomaals, bedankt voor alle info !
    prettige jaarwisseling,
    Coen - Coen # 25 (0), 4 jaar geleden

Elblag (0), 4 jaar geleden

ferdinand, 3 dagen geleden

Een mooi verhaal, maar daar gaat de auto niet minder door verbruiken.

Beste heer u vraagt om antwoord en ik geef aan waar u moet zoeken.
Het vervelende is dat ik dit met miljoen mensen dit probleem hebben.
bv fiat panda 2007 1.1 olie 5w40 olie verbruik max naar min in rap tempo en 10w40 geen verbruik in olie pijl staat op max.
Je moet toch rekening houden met verdampen van de olie dat is normaal zal dan tot vaste olie drap in je motor ontstaan.
Olie verbruik ? Neem wat vaker een olie wissel per half jaar.
Of dat het bruin is op de pijlstok hoe bruiner hoe slechter de olie of koop deze https://www.banggood.com/nl/Digital-Test...

Olie verbruik zie je al aan de bougie.

Rijd u meer stad dan rommel u met 5w of 10w rijd u snel weg dan rommel u met 30 of 40 of 50.
Maar of dat u auto fijn vind zult u moeten testen.
Ik heb u voorbeeld gegeven die mensen blijven zeuren over olie gebruik.
Dat zijn mijn tips en een oplossen ook een feed back zie je nooit staan.
Gebruik de olie niet te lang in de motor kijk deze film op you tube https://www.youtube.com/watch?v=N2Kf-1UY...

Elblag (0), 4 jaar geleden

Laaste video moet zijn dit

https://www.youtube.com/watch?v=N2Kf-1UY...

Elblag (0), 4 jaar geleden

Ook dit voor olie koek auto te verwijderen met diesel brandstof. https://www.youtube.com/watch?v=JtINZrFm...

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ik heb alles verstaan,maar geen zak van begrepen.Russisch en dat hier op PC. Overigens ververs ik mijn olie binnen de 10.000 en vaak zeker voor mijn Jeep Wrangler eerder.
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.