Citroën SAXO 1.4 G3 105dkm: Rempedaal hoogte instellen?

Bouwjaar: 1999

Hallo forum bezoekers,

Ik heb een saxo die niet goed remt. Ik moet het rempedaal ver in drukken ik schat 1.5 cm voordat hij gaat remmen. In mijn beleving hoef ik daarbij niet bijzonder veel kracht te gebruiken maar wel meer als ik gewend ben.
De schijven en blokken voor zijn nog niet heel lang geleden vernieuwd.
Ik heb de rembekrachtertiger getest door wat met het pedaal te pompen en vervolgens de auto te starten. Het rempedaal zakt duidelijk wat in.

Zou dit probleem op te lossen zijn door de pedaal hoogte te verstellen?
Zo ja hoe doe ik dit? ik heb het rempedaal bekeken en omdat ik er vrij slecht bij kon heb ik met de hand gevoeld maar ik vondt op de tast ook geen stel schroef.

Mogelijk is er ook een andere oorzaak van dit probleem.
Deze auto heeft ook af en toe last van backfire als ik op gas rijdt. Nu heb ik op dit forum gelezen dat bij sommige auto´s de rembekrachteriger een vacuumslang heeft naar het inlaat spruikstuk. Is dat bij beze saxo ook het geval en zou dit mogelijk de oorzaak kunnen zijn van dit probleem?
Zo ja hoe onderzoek ik dit?

Al vast bedankt voor jullie eventuele reacties.


ennovations

Geplaatst door ennovations (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jimmy5439 (0) PRO, 19 jaar geleden

Waarschijnlijk moet je de achterste remmen eens bijstellen, dit verklaart de lange slag op het rempedaal.
Omdat de remschoenen eerst uitgeduwt moeten worden

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoe zit het met je remvloeistof peil??? Anders zou je nog eens kunnen kijken of dr lucht inzit door je remmen te ontlucnten...

ennovations (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.
Is het bijstellen van de achterrem moeilijk? Is daar de laatste jaren veel aan verandert of kan ik een vraagbaak boekje van een bijvoorbeeld een peugeot 205 wel als voorbeeld gebruiken (die kan ik namelijk nog wel bemachtigen in de lokale bibliotheek).

Het vloeistof peil is in iedergeval in orde op lucht heb ik nog niet gecontrolleerd.

jimmy5439 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat een saxo en een 205 indentiek hezelfde gaat zijn.
In ieder geval de trommel verwijderen, eerst het dekseltje weg en dan de grote moer (32mm) losdraaien.
Het kan zijn dat de trommel fel vast zit, eventueel de handremkabel lossen.
De regeling in de trommel moet je uit regelen, dit is verschillend voor ieder systeem, maar dat wijst zich uit.
Bij montage zeker geen vet vergeten te doen aan de as, dit vergemakkelijkt demontage achteraf en de grote moer terug te borgen met een doorslag ofzo

ennovations (0), 19 jaar geleden

bedankt voor je reactie ik zal morgen eens een boekje halen en zaterdag heb ik tijd voor de hele operatie.
Ik benieuwd of het mij gaat lukken... Ik laat nog weten wat het resultaat is.

ennovations (0), 19 jaar geleden

Hoi Luitjes,

Vandaag ben ik bezig geweest. De trommelremmen achter bleken van het merk bendix te zijn en niet stelbaar (naar mijn idee).
Ik heb wel de remmen ontlucht en dit bleek de oplossing te zijn voor het probleem.
Bedankt voor jullie reacties en tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.