Citroën Zx: start en uitval probleem

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo iedereen,

ik heb sinds een maand een zeer vervelend probleem met mijn trouwe zx. Ik heb hem nu bijna 3 jaar en er zijn wel dingen geweest, maar geeneen zo onbegrijpelijk als deze.
Hij start gewoon niet meer. Maar.... soms ook weer wel!???
Als ik de sleutel omdraai dan branden alle lichtjes, (die van de accu minder fel als de andere) en je hoort hem ook proberen te starten totdat de accu helemaal leeg is . Iemand van een garage wilde de startmotor vervangen maar die werkt gewoon nog duidelijk.
Dus, de auto start niet op normale manier, start wel altijd met aanduwen. Startte zelfs 1x met de truc van de versnelling in 1 . Bij garage geweest , na hele middag zoeken en hoofd krabben en zeggen dat de auto onmogelijk door aanduwen gestart kan worden. Heeft de monteur na een demonstratie van het aanduwen het probleem gevonden: electr. kabel bij kontactslot was niet goed. Hij heeft een schakelknopje gemaakt waarmee de kontactslot omzeild kon worden als de auto niet startte. Hierna werkte de auto zeer netjes voor 3 dagen. Daarna begon hij naast het weer niet opstarten ook nog uit te vallen als hij stationair draaide. Dus stoplichten, files enz.
Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken?

malko

Geplaatst door malko , lid sinds 13 jaar geleden

13 Reacties

320, 13 jaar geleden

brandstofpomp versleten? merk je verschil met tank in reserve met starten?

malko, 13 jaar geleden

Dank je voor de snelle reactie.
Ik had wel vaak problemen met brandstof. Na een tijdje goedkoop tanken had hij startproblemen en dat was over nadat ik overging op de normale tankstations. Ik moest wel vanaf die tijd uitkijken. Als de benzine op een kwart kwam kon ik wel problemen verwachten. Vooral ook inhouden enz.
Toen het probleem ook begon had ik uit haast bij een goedkope tankstation getankt en vanaf dat moment startte hij niet meer nadat ik hem uitgezet had. Start alleen met het aanduwen. Zelfs met startkabels deed hij het niet.
We gaan dadelijk even kijken of het de pomp is. Ik denk alleen dat dat een deel van het probleem zou zijn.
Hoe zit het trouwens met de bedrading, ik heb al heel lang dat mijn ventilator niet werkt . Wel warm worden maar niet blazen. De zekeringen en de ventilator zijn allemaal goed.
Het lijkt wel of er foutieve draadjes zijn. De auto reed en startte goed na de reparatie waarbij er een knopje werd geplaatst. Alleen had de monteur de delen onder het stuur niet dichtgeschroefd en nadat wij dat deden begon de ellende weer en deze keer ook dus het uitvallen tijdens stationair draaien.

320, 13 jaar geleden

vorige week heb ik de zx van een vriendin naar de sloop gebracht. als de tank in res. kwam begonnen de startproblemen. met geduld en doorstarten met vol gas wilde hij wel aanslaan. zat de tank boven reserve geen problemen met starten. de pomp klonk ook niet echt fris meer.

ik vermoed dat jou contactslot defect is, beweeg de sleutel een heel klein beetje op en neer met de ventilator op vol. mogelijk doet ie het dan wel.

eventueel zou je ook eens de spanning naar de bobine moeten meten.

malko, 13 jaar geleden

Dat gaan we direct proberen. Maar dat met het contactslot zou toch het uitvallen tijdens stationair niet verklaren?

320, 13 jaar geleden

dat is weer iets anders. misschien moet je de monopoint injector eens reinigen. als die flink vervuilt is krijg je ook startproblemen en stationair draaien wil dan ook wel eens moeilijk zijn.

tevens zou ik alle accu-aansluitingen eens goed nazien en de massastrips op het motorblok eens goed nazien.

slechte massa kan ook allerlei storingen veroorzaken.

malko, 13 jaar geleden

kun je mij ook vertellen waar en hoe die monopoint injector gevonden en gereinigd kan worden?

320, 13 jaar geleden

volg de zwarte slang vanaf je luchtfilter richting de motor. daar zie je dan een zwart kapje. zit met 2x moertjes vast. losdraaien, kap voorzichtig verwijderen.
je kunt dan met een schone doek met wat wasbenzine of iets dergelijks de binnenkant reinigen.

malko, 13 jaar geleden

echt hartstikke bedankt voor je antwoorden en snelle reactie.
We gaan nu naar een bevriende garage en alle dingen doorlopen met hun. Paar dingen testen we vooraf al zelf. Hopelijk doet ie het dan weer goed en hoeft hij niet ook naar de sloop.

malko, 13 jaar geleden

Nou, ik heb dus de truc met contactslot en ventilator op vol geprobeerd: geen kik.
De monopointinjector konden we niet vinden. Bij de garage zeiden ze 100% zeker te zijn dat het de ontstekingsmodule was (90 euro materiaalkosten) en toen we zeiden dat als het dat was dan zou de auto toch niet starten als je hem aanduwt? Toen ging de monteur twijfelen en wou er even rustig naar kijken en ons terugbellen als hij wist wat het was. Dat was gisteren rond 2. Nog steeds niets gehoord.......

Nog iets wat heel erg opvallend is en wat volgens 2 verschillende monteurs geen invloed zou kunnen hebben:
omdat de auto ook nog een lekke koppakking heeft zie je overal olie. bij bijna alle grotere slangen die de luchtfilter, motor enz ingaan zitten onder de olie. Zou dat echt geen invloed hebben?

320, 13 jaar geleden

zou dan toch eerst de koppakking eens laten testen voor je hier nog geld aan uitgeeft.

malko, 13 jaar geleden

de auto is inmiddels klaar. Ze hebben de carburateur schoongemaakt en iets naast de bobine vervangen. een rood plastic ding. De lekke koppakking hoefde niet gedaan te worden volgens de monteur. Dus ...... op hoop van.....
Is zo'n koppakking makkelijk zelf te vervangen? Is daar ergens een schema voor?

320, 13 jaar geleden

de monopoint lijkt op een carburateur. dat ronde ding is waarsch. de ontstekingsmodule.
voor een ervaren monteur is het een eenv. karwei om de koppakking te vervangen.
is niet iets om zomaar even zelf te doen zonder autotechn. kennis en goed gereedschap.

die olie kan ook duiden op een verstopte carterventilatie.

malko, 13 jaar geleden

Ik heb navraag gedaan en de koppakking zelf kost 27,50 en de monteur vraagt in totaal 250 euro ervoor. Volgens hun is het niet zo eenvoudig. Als ik nog een jaartje kan doorrijden zonder veel problemen met deze auto dan ben ik tevreden. Ze zeggen ook dat dat kan met die lekke koppakking.
die koppakking kan volgens mij ook niet de oorzaak zijn dat er bovenop de motor olielekkages zijn.
Waar zit precies die carterventilatie? We gaan met wat beter weer alles wat schoon te maken valt schoonmaken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.