Het vervangen van een distributieriem van een C15D, is dat een lastige klus of kan je dat zelf doen? Wat heb ik er allemaal voor nodig en waar moet ik opletten...
Weet iemand misschien een vraagbaak voor de C15D?
Ik zie graag jullie reacties tegemoet?
MVg
Randy D.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peugeot 205 1987-1990 3. Dieselmotor 3.3 Distributieriem uit- en inbouwen
(Dit is dezelfde motor als C15D)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Krukaspoelie:
fase 1 40 (4,0)
fase 2 + 60°
Bovenste rechter motorsteun (4 moeren) 45 (4,5)
Spanrol 20 (2,0)
Nokkenasriemwiel 35 (3,5)
Nokkenaslagerkappen 15 (1,5)
In deze paragraaf wordt éérst het gedeeltelijk uitbouwen van de distributieriem beschreven om de nokkenas te verwijderen voor het stellen van de kleppen of het uitbouwen van de cilinderkop mogelijk te maken. Geheel uitbouwen van de distributie is nodig om de poelies en de distributieriem te vervangen, de ketting van de oliepomp te verwisselen, de waterpomp te vervangen of de voorste oliekeerring te vernieuwen.
Figuur 3.2: Speciaal gereedschap voor het uitbouwen van de distributieriem
1 Niet nodig
2 Niet nodig
3 BDP-pen (7.0153G)
4 Blokkeerbouten: Nokkenastandwiel (M8 x 125 x 40);
twee blokkeerbouten voor Roto-diesel (M8 x 125 x 30);
twee blokkeerbouten voor Bosch (M8 x 125 x 35)
5 Vliegwielblokkeerpal (Facom D86)
Figuur 3.3: Verwijder de aangegeven onderdelen
A Voor gedeeltelijk uitbouwen van de distributieriem
B Voor het geheel uitbouwen van de distributie(riem)
Figuur 3.4: Motortraverse aanbrengen
Uitbouwen (gedeeltelijk)
- Maak de massakabel los van de accu.
- Tap het koelsysteem af.
- Verwijder de voorgloeibougies.
- Verwijder de onderdelen aangegeven in figuur 3.3.
- Breng de motortraverse aan met de twee steunen en licht met de draadspindel de motor een weinig op (zie figuur 3.4).
- Zie figuur 3.5: Verwijder de bovenste (2) en onderste (3) distributiekap met het rubber tussenstuk (zie 2 en 3 in figuur 3.5).
- Draai de krukas zover rond (rechtsom) totdat de afstelling van het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel goed staat; de BDP-pen kan nu bij de startmotor in het motorblok en het vliegwiel worden aangebracht (zie figuur 3.6).
- Zie figuur 3.5: Draai moer (8) en bout (9) van spanrol (10) los en draai het afstelvierkant (a) met een vierkante dop (Facom Junior 9,53 mm of 3/8 inch) bij de spanrol zó, dat de veer wordt samengedrukt; zet in deze stand de moer (8) en bout (9) weer vast.
- De distributieriem kan nu van het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel worden genomen. Ga desgewenst verder met: Uitbouwen (geheel).
Figuur 3.5: Distributie verwijderen (gedeeltelijk en geheel; zie tekst)
1 Krukaspoelie, bout en ring
2 Onderste distributiekap
3 Bovenste distributiekap
4 Krukaspoeliebout en ring (tijdelijk monteren)
5 Rubber
6 Nokkenasriemwiel en blokkeerbout (pijl)
7 Inspuitpompriemwiel en blokkeerbouten (pijlen)
8 Spanrolmoer
9 Spanrolbout
a Afstelvierkant
10 Spanrol
11 Veer
12 Krukasriemwiel
13 Plunjer
14 Hijsoog (indien gemonteerd)
15 Motorsteun
16 Geleiderol
17 Waterpomp
18 Achterplaat
Figuur 3.6: BDP-pen (A)
Uitbouwen (geheel)
Vervolg van gedeeltelijk uitbouwen. Zie figuur 3.5:
- Verwijder de motorsteun (15).
- Breng, met de afstelling van het nokkenasriemwiel (6) en het inspuitpompriemwiel (7) in de juiste stand, de drie blokkeerbouten handvast aan (twee voor het inspuitpompriemwiel en één voor het nokkenasriemwiel).
Let op! : Blokkeerbout nokkenastandwiel (M8 x 125 x 40).
: Twee blokkeerbouten voor Roto-diesel (M8 x 125 x 30).
: Twee blokkeerbouten voor Bosch (M8 x 125 x 35).
- Verwijder de afdekplaat van het koppelingshuis en blokkeer het vliegwiel met behulp van het speciaal gereedschap (zie figuur 3.7).
- Verwijder de krukaspoeliebout (1) met de trillingsdemper en de krukaspoelie.
- Demonteer het onderste distributiedeksel (2).
- Verwijder de distributieriem. Let op! De distributieriem mag niet worden geknikt of scherp gevouwen en moet vrij blijven van olie, vet of vuil.
Figuur 3.7: Vliegwielblokkeerpal (A) aanbrengen
Inbouwen en afstellen
- Monteer de distributieriem achtereenvolgens over krukasriemwiel, geleiderol, inspuitpompriemwiel, nokkenasriemwiel, spanrol en waterpompriemwiel.
- Verwijder de vliegwielblokkeerpal (figuur 3.7).
- Verwijder de drie blokkeerbouten uit het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel.
- Verwijder de BDP-pen (figuur 3.6).
- Zie figuur 3.5: Draai de moer en bout (8 en 9) van de spanrol (10) een slag los zodat de distributieriem zich spant en zet de bout en de moer weer vast.
- Breng tijdelijk de ring en de krukaspoeliebout (4) aan.
- Draai de krukas tweemaal rechtsom.
- Breng de drie blokkeerbouten en de BDP-pen weer aan. Let op! Indien één van de blokkeerbouten of de BDP-pen niet past, moet de distributieriem opnieuw worden aangebracht.
- Draai de spanrol los zodat de distributieriem zich naspant en zet de moer (8) en de bout (9) vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.
- Verwijder de blokkeerbouten en de BDP-pen.
- Verwijder de tijdelijk aangebrachte krukaspoeliebout en ring.
- Breng de vliegwielblokkeerpal aan.
- Monteer het onderste distributiedeksel met het rubber tussenstuk.
- Breng de krukaspoelie aan met wat borgvloeistof op de schroefdraad.
- Zet de krukaspoeliebout met het voorgeschreven aanhaalmoment vast en draai deze daarna 60° verder.
- Verwijder de vliegwielblokkeerpal, sluit het koppelingshuis af.
De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
Harstikke bedankt voor de info...
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C15 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar