Citroën Berlingo: Vervangen multiriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Mijn Berlingo heb ik nu bijna vijf jaar en ik heb er ongeveer 76000km mee gereden (nieuw gekocht). Ik vraag mij af hoelang een multiriem meegaat. Deze ziet er nog als nieuw uit, maar ik vraag mij af of deze toch uit voorzorg een keer vervangen moet worden. Lijkt mij een ellende als het onderweg breekt.

Als deze moet worden vervangen vraag ik mij af waar ik moet beginnen. Wat moet je ontspannen om de riem eraf te halen en weer opnieuw te plaatsen. Ik kan het zien......
Dat ging vroeger bij mijn BX makkelijker.
Als iemand niet te veel moeite hoeft te doen om een montagebeschrijving hier te plaatsen zou ik dat heel fijn vinden.

Alvast bedankt.

Groet, Kokopelli

Kokopelli

Geplaatst door Kokopelli (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

bruumke (0) PRO, 16 jaar geleden

Je moet deze pas vervangen als je droogte scheurtjes gaat zien dit is meestal rond de 100.000/120.000
Je kunt hem ontspannen door de automatische spanner met sleutel 15 links om te draaien tegen de veerdruk in.

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Bruumke, hartelijk dank voor je reactie. Als ik dat zo lees, dan is het dus vrij eenvoudig en kan ik er nog wel even tegen. Misschien wel verstandig om vast een reserve riem te kopen, mocht er iets verkeerd gaan dan heb ik die vast.
Ik rij namelijk een zo'n twee tot drie keer per jaar naar vrienden in de Dordogne met m'n caravan vandaar dat ik een beetje zekerheid zoek.

Vr.groet, Kokopelli

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

wij vervangen de multiriemen elke 60.000 km dit uit voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat de muliriem kapot gaat en daarbij tussen de distributieriem komt en daar schade veroorzaakt

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Andreas08, jij bent prof. en daarom met alle respect voor je vakmanschap, maar hoe kan een multiriem tussen de distributieriem komen? Deze laatste zit t.o.v. de multiriem achter beschermkappen.
Ik begrijp wel dat je bedoelt: vervang de riem nu maar voor dat het breekt. Heb je gelijk in en ga ik ook doen.
Bedankt.

vr.groet, Kokopelli

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

als hij breekt kan het uiteinde tussen de d.riem kap en krukaspoulie komen en zo de distributie riem beschadigen

stefaan11093 (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad de multiriem kan tussen de distributieriem komen ,hebben we namelijk onlangs nog voorgehad. zeker bij een dw8 (19d) de riem goed controleren.
groetjes

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

ik kan me vergissen, maar is de distributie ZELF ook niet elke 3 JAAR aan de beurt ?????

Dan zou ik het tijd vinden ze alletwee te vervangen.

Groeten Marcel

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

de disbributie kan 90.000 of 120.000 km zitten, of 5 jaar...en bij sommige hdi gevallen al 160.000...hangt een beetje van het bouwjaar af...

de riem kan indd tussen distributieriem komen mocht hij breken, de kunstof beschermkap van de distributie keert dit niet, deze is enkel om het vuil te weren...

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Oké professionals, ik geloof jullie van ganser harte :-)

Het is overigens knap lastig om tussen het spatbord en de multiruim te komen met je handen en dus gereedschap. Halen jullie profs soms de beschermkappen weg achter het voorwiel om er beter bij te kunnen?
Jammer dat er van de Berlingo HDi geen garageboeken te koop zijn in het Nederlands.

Nu heb ik ook airco en die zit in de loop van de multiriem en ik zie twee meelooprollen zitten in de loop van de riem, waarvan één de rol is met spanner. Is dat de bovenste rol: ik krijg daar niet echt beweging in en ik ben bang te boel te breken.
Wie zou mij dat even willen uitleggen.
Alvast hartelijk dank.

Vr.groet, Kokopelli

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

plastic kappen verwijderen...dat zowiezo...en dan is het te doen...maar lukt het echt niet.....dan rechtermotorsteun los en motor iets laten zakken..

zo goed als ik weet, is de onderste rol tevens de spanner...deze kun je met een aparte sleutel spannen en lossen..

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Arie549, sorry dat ik zo laat reageer, maar hartelijk dank voor jouw informatie. Ik heb bij een garage die jaarlijks mijn auto APK keurt op de PC gezien hoe de riem loopt en welke rol de spanrol is. Er zitten drie rollen in de loop en de middelste is de spanrol. Volgens de monteur prima zelf te doen als het rechter wiel en inderdaad de plastic kappen zijn verwijderd. Verder moet het met een dopsleutel 15 passen op de moer van de spanrol.
Jammer dat die gegevens over riemen en montage etc. niet gewoon op internet staan, want daarmee is iedereen een stuk geholpen en zouden wij dhz niet steeds hoeven "zeuren" bij de profs. Snap wel dat er een kostenplaatje aanhangt.

Volgens deze gegevens zou bij normaal rijden de distributieriem bij mijn Berlingo 10 jaar of 160.000km mee kunnen. Advies van de officiële Citroendealer is om toch rond de 120.000km te vervangen. Wat ik niet wist, is dat als de distributieriem breekt na de garantieperiode maar wel binnen vijf jaar, Citroën een coulanceregeling toepast om ontstane schade te repareren. Vind ik heel netjes. Ik weet niet wat jij en anderen meemaken, maar het zou maar zelden voorkomen dat een distributieriem breekt ervan uitgaande dat de riem niet door iets wordt beschadigd.

Ik schrijf dit allemaal maar even, wellicht is ook een ander met deze wettenschap geholpen.

jakkeV8 (0), 16 jaar geleden

Dag kokopelli,
Ikzelf heb een berlingo van 2000,een gewone1.9D.Als ik je een goeie raad mag geven zou ik deze in een garage laten vervangen indien nodig.Heb deze onlangs zelf vervangen en dit is geen lachertje.Er zitten inderdaad twee spanrolletjes op.één uitgerust met een excentriek,de andere met een sterke veer.Als je deze niet goed terug plaatst schuurt de riem tegen elkaar en breekt hij nu verloop van tijd.In de garage hebben ze hier een sleutel voor en is dit binnen een half uur gefikst,ik daarentegen heb hieraan de eerste maal 4 uren aan gekloot om deze erop te krijgen,ziet er simpel uit maar kan behoorlijk tegen slaan.
Alvast veel succes,Jan

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

de distributieriem bij 120dkm vervangen, overigens niet een hele goedkope klus, de kleppen moeten dan ook gesteld worden want 9 van de 10x zitten de inlaat kleppen dan al dicht......ook bij dit type motor breekt weleens een riem....een goede riem is geen garantie dat ie breekt, b.v een spanrol of waterpomp kan vastlopen..met als gevolg de riem er af..

dealers en importeurs kennende.....kun je fluiten naar je garantie.....als de riem breekt na de garantieperiode.

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Oke, dank jullie wel. Morgen maar eens aan de slag.

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Nou mensen, het is volbracht. Ik moet zeggen JakkeV8 dat het prima te doen is in 1,5 uur aan de straat. Je moet alleen weten hoe e.e.a. moet. Ik heb de Citroendealer in mijn woonplaats gebeld en die heeft mij in twee minuten in detail verteld wat ik moest doen. Benodigd gereedschap is een lange schroef M3 om de veerspanner vooraf te borgen, inbus no. 8 om de excentrische spanner te lossen, brede schroevendraaier van 9 mm om de excentrische spanner weer te spannen (in vierkant gat), een bamboe stokje van een halve meter om af en toe de riem veilig tussen de rollen en plaatwerk door te drukken. Dit alles valt of staat bij een heldere uitleg. Het stoort mij wel dat je als particulier zo moeilijk aan de juiste informatie kan komen en blij mag zijn als een baliemedewerker je iets duidelijk uitlegt.

Het is natuurlijk een lucratieve handel om garageboekjes uit te geven, maar feitelijk zouden fabrikanten verplicht moeten zijn deze montagegegevens voor iedereen op internet te plaatsen. Er blijven dan nog genoeg mensen over die onderhoud etc. door een garage laten uitvoeren. Eigenlijk zou dat voor ieder product moeten gelden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.